POUR MI- TIL MI
Hvem var ”Mi”, kvinnen som inspirerte Messiaen til å skrive det vakre og komplekse verket Poèmes pour Mi? Dette var et av spørsmålene Liv Elise Nordskog og Signe Bakke stilte seg da de startet arbeidet med denne platen, etter å ha fordypet seg i Messiaens mangfoldige og rike klangverden i mange år.
Poeten Cécile Sauvage var Messiaens mor. Hennes diktsyklus L’Âme en Bourgeon (Sjelen i knopp) fra 1908 er skrevet mens hun gikk gravid med sønnen. Nesten tretti år senere ventet Olivier Messiaen og hans kone, fiolinisten og komponisten Claire Delbos, selv en sønn. Mens Delbos gikk gravid, satte hun musikk til sin avdøde svigermors diktsyklus. Parallelt komponerte også Messiaen sangsyklusen Poèmes pour Mi. Mi var hans kallenavn på ektefellen Claire.
L’Âme en Bourgeon og Poèmes pour Mi ble ur-fremført på samme konsert i Paris i 1937. Dette var trolig eneste gang disse to verkene ble framført samtidig, før de nå møtes på denne platen.
Liv Elise Nordskog har hovedfag med fordypning i R. Strauss' Lieder fra Griegakademiet i Bergen. Hun har vært solist med bl.a. Bergen Filharmoniske Orkester, Pori Sinfonietta i Finland og BIT20 Ensemble. Nordskog har vært ansatt som fiolinist i Bergen Filharmoniske Orkester siden 1987.
Signe Bakke har studert ved Griegakademiet og Norges Musikkhøgskole der hun tok sin diplom-eksamen. Som 23-åring hadde hun sin debutkonsert i Oslo, og to år senere var hun solist med Oslo Filharmoniske Orkester. Bakke har vært ansatt som førsteamanuensis ved Griegakademiet siden 1992.
POUR MI- TO MI
Who was ”Mi”, she who inspired Messiaen to write the lovely and intricate work Poèmes pour Mi? This was one of the questions Liv Elise Nordskog and Signe Bakke asked when they began work on this album, after having immersed themselves in Messiaen’s rich and diverse tonal world for many years.
The poet Cécile Sauvage was Messiaen’s mother. Her cycle of poems dating from 1908, L’Âme en Bourgeon (The Soul in Bud) was written while she was awaiting the birth of her son. Almost thirty years later, Olivier Messiaen and his wife, violinist and composer Claire Delbos, were themselves expecting a child. During this time, Delbos set to music the poem cycle of her deceased mother-in-law. At the same time, Messiaen composed a song cycle entitled “Poèmes pour Mi”. Mi was his pet-name for his wife Claire.
L’Âme en Bourgeon and Poèmes pour Mi were premiered at the same concert in Paris in 1937. It is the only time the two works are known to have been performed together -- until the recording of this CD.
Liv Elise Nordskog holds a Master’s degree from the Grieg Academy in Bergen, specializing in the lieder of R. Strauss. She has performed as soloist with the Bergen Philharmonic Orchestra, Pori Sinfonietta in Finland, and BIT20 Ensemble, among others. Nordskog has been a violinist with the Bergen Philharmonic Orchestra since 1987.
Signe Bakke studied at the Grieg Academy and the Norwegian Academy of Music, where she received her diploma. She gave her debut concert in Oslo at age twenty-three, and two years later she performed as soloist with the Oslo Philharmonic Orchestra. Bakke has been associate professor at the Grieg Academy since 1992.
ANMELDELSER/REVIEWS
Blomstrende samspill
«Med platen «Pour Mi» har sopranen Liv Elise Nordskog og pianisten Signe Bakke så å si gjenskapt konsertprogrammet fra 1937. I Messiaen-sangene legger Bakke et koloristisk, funklende klaverakkompagnement under Nordskogs intense, bevegelige sopran. I Delbos-sangene blender Nordskog stemmen ned. Her er ingen frodige melodilinjer, bare et enkelt, messende og anropende uttrykk med Bakkes blomstrende klaverstemme som understøttende kommentar.»
Peter Larsen – Bergens tidende, 15.01.14 LWC1051_bergenstidende.pdf
«Nordskog and Bakke deserve the highest possible praise for what they have achieved in this performance: a wholly convincing account of a work that deserves to be heard more often. This fine recording will surely help that, and the sound is excellent too.»
Nigel Simeone – International Record Review, jul/aug 2014 LWC1051_IRR.pdf
«Hatten av for sopran Liv Elise Nordskog (som også er fiolinist i orkesteret i Bergen!), hennes interpretasjon er førsteklasses, og uttalen er jevnt over tilfredsstillende. Og også til pianist Signe Bakke, som oppmerksomt uttrykker ulike fasetter av disse partiturene som er bundet til en så særegent fransk poesi.»
Hervé Pennven – La Nef, 26.09.14 (oversettelse av Hild Borchgrevink) LWC1051_LaNef_norsk.pdf
«Liv Elise Nordskog är en förträfflig sopran, Signe Bakke en lyhörd medmusikant.»
Mikael Bengtsson – Norran, 30.07.14 LWC1051_norran.pdf
»Dynamics range between ppp and fff for the voice as well as for the piano. Taking all this in her stride, Nordskog invests her lines with clear and articulate expressiveness, managing the French very idiomatically. Lawo engineers place the musicians in the cool reverberance of the Sofienberg Church in Oslo with a realistic balance and, in multichannel, a fine perspective.»
John Miller – SA-CD.net, 04.05.14 SA-CD
«Sopranen Liv Elise Nordskog og pianisten Signe Bakke gir i sin nye innspilling av Messiaens Poèmes Pour Mi, vakre vinger til en av de merkeligste og mest henrivende sangsyklusene i århundret som var. Den siste sangen, Bønnhørt bønn, er en treffende bønn om nåde, en feiring av kjærlighetens guddommelige art – etter dager med tvil og turbulens er gleden på plass igjen. Liv Elise Nordskogs fyldige, klare stemme i behersket dressur er (for nykommere) en vakker vei inn. Det er temperatur her, intuitiv sans for lys og skygge, alvor i bunnen for Messiaens ustanselige lovprising av Kirken og Gud. Signe Bakkes blankt klare akkompagnement er en vesentlig del av suksessen.»
Olav Egil Aune – Vårt Land, 21.02.14 LWC1051_vartland.pdf
«Messiaen’s song-cycle Poèmes pour Mi and his first wife Claire Delbos’s L’âme en bourgeon were premiered in the same Paris concert in 1937. Reuniting these works on disc for the first time is the fascinating premise for this recording by the Norwegian soprano Liv Elise Nordskog and pianist Signe Bakke. [...] Both Nordskog and Bakke give refined, idiomatic performances, finding the intimacy, if not always the emotional excess of these songs.»
Alexandra Coghlan – Gramophone, sept. 2014 LWC1051_Gramophone.pdf
Fransk-norsk kunst
«Liv Elise Nordskog er fiolinist i Bergen Filharmoniske orkester - og sanger på høyt nivå. På denne platen har hun fordypet seg i sanger av Olivier Messiaen (1908-1992) og hans kone Claire Delbos (1906-1059). Slikt blir man imponert av. [...] De ni sangene viser hvor dyktig Messiaen var til å behandle klanger i sine verk. Og det er særdeles flott å høre samspillet mellom Nordskog og Bakken i dette verket, som presenteres på en meget overbevisende måte.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 14.09.15 anmeldelse_LWC1051_denklassiskecdbloggen.pdf
"Aquesta música és el mirall d’un món que ja no existeix, d’un món que poc després entraria en la més profunda obscuritat per a no tornar a veure la llum: aquell món d’ahir, del que Claire mai tornaria. Així ho reflecteix Nordskog, que amb una coloració formidable sap esprémer aquella veu de què parlava Sauvage en els."
Vicent Minguet - Sonograma Magazine 19.9.2014 LWC1051_sonograma_magazine.pdf
POUR MI
Songs by Olivier Messiaen and Claire Delbos
Poèmes pour Mi
Olivier Messiaen (1908-1992)
1) I. Action de grâces // 06:09
2) II. Paysage // 01:46
3) III. La maison //01:36
4) IV. Épouvante // 02:55
5) V. L'Épouse // 02:49
6) VI. Ta voix // 02:55
7) VII. Les deux guerriers // 01:35
8) VIII. Le collier // 03:26
9) IX. Prière exaucée // 02:52
Trois Mélodies
Olivier Messiaen (1908-1992)
10) I. Pourquoi? // 01:52
11) II. Le sourire // 01:27
12) III. La fiancée perdue // 02:54
L'Âme en Bourgeon
Claire Delbos (1906-1959)
13) I. Dors // 01:29
14) II. Mon coeur revient a son printemps... // 01:59
15) III. Je suis là... // 02:31
16) IV. Te voila hors de l'alvéole... // 02:59
17) V. Je savais que ce serait toi... // 01:38
18) VI. Maintenant, il est né... // 01:46
19) VII. Te voilà, mon petit amant... // 04:02
20) VIII. Ai-je pu t'appeler de l'ombre vers le jour
// 02:43
Kommentarer