DOMORGANIST KÅRE NORDSTOGA FRAMFØRER BACHS KORALER PÅ BAROKKORGEL
Den 5. og 6. platen i serien med samtlige av Bachs orgel-verker er spilt inn i St. Martini-kirken i Groningen, på et orgel som representerer noe av det edleste av barokktidens klangkunst. Instrumentet tilskrives gjerne den kjente orgel-bygger på slutten av 1600-tallet, Arp Schnitger, men det har en lang tilblivelseshistorie helt tilbake til 1450.
De to platene er begge viet Bachs koralbearbeidelser, som kommer spesielt godt til sin rett med orgelets vokale klang, særegne temperering og klare linjer. Først de seks Schüblerkoralene, hvor Bach har arrangert egne kantatesatser til koralforspill for orgel solo, og som har fått navnet etter forleggeren som ga dem ut. Dernest de 18 Leipzigkoralene som Bach skrev mens han var hofforganist i Weimar, men som han samlet og bearbeidet mot slutten av sitt liv. Og til slutt hans kanoniske variasjoner over julesalmen «Fra himlen høyt», hvor han mere enn noen gang fråtser i kompositoriske C-momenter, nærmest som en demonstrasjon på hvor mye kunstferdig polyfoni det går an trekke ut av en enkel julesang i C-dur.
Kåre Nordstoga (f. 1954) er utdannet ved Musikkhøgskolen i Oslo, hvor han i 1994 ble utnevnt til professor. Siden 1984 har Nordstoga vært domorganist i Oslo domkirke. Her fremfører han jevnlig et stortorgelrepertoar, bl.a. har han to ganger gitt populære konsertrekker med Bachs samlede orgelverker.
Nordstoga er en aktiv konsertorganist. De siste årene har han vært solist med symfoniorkestrene i Oslo, Bergen og Trondheim, og han har spilt ved internasjonale orgelfestivaler i bl.a. Århus, Paris og Tokyo. For sin aktive innsats i musikklivet ble han tildelt Lindemanprisen for 2006.
Cathedral Organist Kåre Nordstoga – chorale Preludes on a baroque organ
The fifth and sixth album in this series featuring Bach’s complete organ works were recorded in St. Martin’s Church in Groningen, on an organ representing the most noble qualities of the Baroque sound. The construction of the instrument is usually attributed to the well-known organ builder of the late 1600s, Arp Schnitger, although some stops date back to 1450.
Both discs are devoted to Bach’s chorale prelude adaptations, which, owing to the organ’s vocal timbre, distinctive temperament, and clear lines, are heard to good advantage. Here we find the eighteen Leipzig Chorale Preludes, which Bach wrote while serving as court organist in Weimar, but which he collected and adapted toward the end of his life. The six Schübler Chorale Preludes are adaptations for solo organ of movements from Bach’s own cantatas. They bear the name of the music publisher. Finally, in his Canonic Variations on the Christmas hymn “From Heaven Above to Earth I Come”, Bach seems to wish to demonstrate how much elaborate polyphony can be drawn out of a simple Christmas hymn in C-major.
Kåre Nordstoga (b. 1954) studied at the Norwegian Academy of Music, where he was appointed professor in 1994. Since 1984 he has been organist of Oslo Cathedral. Here Nordstoga frequently performs a large repertoire, which has included two popular concert series with Bach’s complete organ works.
Nordstoga is an active concert organist. In recent years he has been soloist with the symphony orchestras of Oslo, Bergen, and Trondheim, and he has played at international organ festivals in Aarhus, Paris, and Tokyo, among others. In 2006 he was awarded the Lindeman Prize for his active contribution to musical life.
ANMELDELSER/REVIEWS
Norske organister på topp
«Suveren teknisk, registrering av beste merke og interpretasjoner som tilhører de fremste blant innspillinger. For ikke å snakke om det fantastiske orgelet i St. Martini-kirken i Groningen.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger Aftenblad, 07.03.14 LWC1056_aftenbladet.pdf
Klingende arkitektur
«Nordstoga guider oss sikkert og overbevisende gjennom disse verkene. [...] Han tegner opp de kontrapunktiske konstruksjonene med sikker hånd. Og skaper klingende arkitektur – vakkert, storslått og imponerende som korskirken i Groningen.»
Peter Larsen – Bergens Tidende, 12.02.14 LWC1056_bergenstidende.pdf
«I Nordstogas hender følger vi oss trygge på denne musikken, han foredrar med en velsignet ro, som gir musikken anledning til å klinge, helt ut. Og han former hver og ett av stykkene så vakkert, at det er en drøm.»
Ståle Wikshåland – Dagbladet, 12.02.14 LWC1056_dagbladet.pdf
«[...] Nordstoga delivers with a feeling for timbral definition and unhurried placement.»
Jonathan Freeman-Attwood – Gramophone, sept. 2014 LWC1056_Gramophone.pdf
«Dette tredje dobbeltalbumet i Kåre Nordstogas gjennomgang av Bachs orgelmusikk, er av samme skyhøye standard som de tidligere utgivelsene. [...] Orgelet står i St. Martins-kirken i Groningen, perfekt innfanget i denne innspillingen, i likhet med Kåre Nordstogas totalt pålitelige musisering.»
Klassisk musikkmagasin, nr. 2 2014 LWC1056_klassisk_musikkmagasin.pdf
«Kåre Nordstoga är en utmärkt organist, han placerar lyssnaren i precis rätt stämning från den första noten, nyanserikdomen är imponerande.»
Mikael Bengtsson – Norran, 20.08.14 LWC1056_norran.pdf
«Et av Nordstogas desiderte høydepunkter er BWV 653 (An Wasserflüssen Babylon). Denne satsen har for meg alltid ståt som noe av det ypperste Bach har skrevet, og Nordstoga treffer perfekt. Registrering, betoning, tempo, affekt – det hele er bare fantastisk nydelig! [...] I og med at dette både er drivende godt spilt og inneholder en del uvante og til dels overraskende tolkninger er dette noe du absolutt må få med deg. Ikke minst når det gjelder BWV 653, 656 og 664 – bedre kan det ikke gjøres!»
Orgelspeilet, nr. 1 2014 lwc1056_orgelspeilet_s1.pdf LWC1056_orgelspeilet_s2.pdf LWC1056_orgelspeilet_s3.pdf LWC1056_orgelspeilet_s4.pdf
«I have played these discs frequently, marvelling each time at the affectionate and idiomatic performances and excellent sonics. Often, long collections of many short pieces can evoke a listener's wandering attention. Nordstoga's collection indeed sets the tireless, encompassing mood of enlightened contemplation, whatever one's religious status. Highly recommended.»
John Miller – HRAudio.net, 31.03.14 http://hraudio.net/showmusic.php?title=9383
Dilla på Bach-orgel?
«Har du dilla på Bachs uforlignelige orgelmusikk? Heldigvis fins musikere som hjelper deg. [...] Låtene spenner fra stille, korte snutter til mer majestetiske greier. Nordstoga formidler begge deler fullkomment; han raser ikke gjennom, han lytter.»
Geir Hovensjø – Østlendingen, 03.03.14 LWC1056_OSTLENDINGEN.pdf
BACH, JOHANN SEBASTIAN (1685 – 1750)
CD I
1. Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645 // 04:30
2. Wo soll ich fliehen hin, BWV 646 // 01:59
3. Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 647 // 04:30
4. Meine Seele er hebt den Herren, BWV 648 // 02:35
5. Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ, BWV 649 // 02:42
6. Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter auf Erden, BWV 650 // 3:24
7. Komm, Heiliger Geist, BWV 651 // 06:39
8. Komm, Heiliger Geist, BWV 652 // 10:24
9. An Wasserflüssen Babylon, BWV 653 // 04:44
10. Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 654 //07:21
11. Herr Jesu Christ, dich zu uns wend, BWV 655 // 03:56
12. O Lamm Gottes, unschuldig, BWV 656 // 08:25
13. Nun danket alle Gott , BWV 657 // 04:24
14. Von Gott will ich nicht lassen, BWV 658 // 04:49
CD II
1. Nun komm’ der Heiden Heiland, BWV 659 // 04:47
2. Nun ko mm’ der Heiden Heiland, BWV 660 // 02:52
3. Nun ko mm’ der Heiden Heiland, BWV 661 // 02:59
4. Allein Gott in der Höh’ sei Ehr, BWV 662 // 08:05
5. Allein Gott in der Höh’ sei Ehr, BWV 663 // 06:40
6. Allein Gott in der Höh’ sei Ehr, BWV 664 // 05:30
7. Jesus Christus, unser Heiland, BWV 665 // 04:39
8. Jesus Christus, unser Heiland, BWV 666 // 03:34
9. Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger Geist, BWV 667 // 02:25
10. Vor deinen Thron tret ’ ich hier mit , BWV 668 // 05:02
Von Himmel hoch, da komm ich her, BWV 769
11. Variatio I // 01:37
12. Variatio II // 01:29
13. Variatio III // 02:47
14. Variatio IV // 03:54
15. Variatio V // 03:53
Kommentarer