• LWC1088 Katalognummer
  • 7090020181004 EAN
  • SACD Format
  • 2015 Utgivelsesår
  • Klikk her    Digital nedlastning

Produktbeskrivelse

SKRJABIN GIR GJENLYD

Oslo-Filharmonien lanserer første utgivelse i en serie innspillinger av alle symfoniene til Aleksandr Skrjabin. Orkestret og sjefdirigent Vasily Petrenko presenterer den russiske komponistens symfoni nr. 3, «Divine Poem» og symfoni nr. 4, også kjent som «Le Poème de l’extase», som begge ble spilt inn i Konserthuset i februar 2015. I mai 2016 vil Skrajbins symfoni nr. 2 bli spilt inn, og sesongen etter kompletteres serien med en innspilling av symfoni nr. 1 og nr. 5. Det nye albumet markerer starten på et kreativt samarbeid mellom Oslo-Filharmonien og LAWO Classics. Den russiske komponisten Aleksandr Skrjabins store interesse for esoterisk filosofi og åndelig oppvåkning kom tydelig til uttrykk i musikken hans. På begynnelsen av 1900-tallet utviklet hans opprinnelig konservative tonespråk seg, og åpnet opp for dristige harmoniske territorier. Skrjabins kunst var til dels påvirket av hans lesning av Helena Blavatskys «The Secret Doctrine», en synkretisk blanding av gammel visdom, okkult praksis, mystikk, og kritiske reaksjoner på Darwin og moderne «materialistisk» vitenskap.

Oslo Filharmoniske Orkester ble stiftet i 1919 og er i dag nasjonalorkester. I februar 2011 ble Vasily Petrenko lansert som orkestrets sjefdirigent fra sesongen 2013−2014, etter å ha ledet én produksjon med orkestret i 2009. Allerede i 2011 turnerte han med orkestret i bl.a. Berlin, Wien og Paris, og i sin første sesong som sjefdirigent turnerte han med orkestret på BBC Proms (OFOs niende besøk der), i Dublin og i den attraktive Toshiba-serien i Japan.

 

ANMELDELSER

«Oslo-Filharmonien spiller begge med skumle undertoner og sans for den dramatiske oppbyggingen. Sjefdirigent Petrenko, i opptak fra Konserthuset i februar i år, trekker frem mange av Skrjabins mest interessante ideer[...]»
Maren Ørstavik – Aftenposten, 08.11.15  anmeldelse_LWC1088_aftenposten2_tenringkast5.pdf

«They find lovely echoes of Tchaikovsky in the sprawling first movement, trickles of Wagner in the voluptuous middle section, and only really go for broke in the last hurrah. Petrenko ably controls the surging eddies of the more concise Poem of Ecstasy — which makes The Divine Poem look like a unedited dress rehearsal — and the orchestra’s principal trumpeter produces some beautifully silvery solos.»
Neil Fisher – The Times, 06.11.15  review_LWC1088_The_Times.pdf

«Petrenko’s debut disc with his new Oslo band should not be overlooked: Scriabin’s virtuosic writing holds no terrors for them, and they wallow in the “Voluptés” of No 3’s central movement with ravishing transparency. The Poem of Ecstasy is heady stuff, brilliantly played.»
HC – The Sunday Times, 28.10.15
  review_LWC1088_sunday_times_paper.pdf

«It’s the first recording in the Oslo Philharmonic’s ongoing survey of Scriabin’s symphonies under the fiery baton of Vasily Petrenko, and together they give a gloriously opulent and fervent account. There’s more mystery and wonderment in the accompanying Symphony No 4 Le Poème de l’extase. If ever a set of performances caught the weird, psychedelic world of Scriabin, it’s this one.»
Ken Walton – The Scotsman, 09.11.15  review_LWC1088_The_Scotsman.pdf

«It is simply that, throughout The Divine Poem, Petrenko, with his refined attention to texture and detail, makes the score sound so much more intriguing, so much more unusual.»
Geoffrey Norris – Gramophone, des. 2015 review_LWC1088_gramophone.pdf

«The sound team for Lawo Classics excel on this SACD with satisfying sonics that on my standard player are clear with a satisfying balance. [...] Under Petrenko the Oslo Philharmonic is in outstanding form and its playing of these Scriabin scores feels like a labour of love.»
Michael Cookson – MusicWeb International  review_LWC1088_musicweb_international_record_of_the_month.pdf

Glødende
«dette er en topp innspilling med ‘glødende’ musikk framført av et orkester og med en dirigent i toppslag!»
Kjell Moe – Kulturspeilet, 27.10.15  http://www.kulturspeilet.no/glodende/

«Det er interessant at han leder Oslo-Filharmonien inn i dette repertoaret, som – etter hva jeg vet – er nokså sjeldent fremført på våre kanter. Det norske plateselskapet Lawo har også gjort en imponerende jobb med lyden.»
Emil Bernhardt – Morgenbladet, 20.11.15
anmeldelse_LWC1088_morgenbladet.pdf

OFO og Skrjabin: Guddommelig musikkprakt!
«Denne symfonien har det meste. Rytmiske finurligheter - mystiske klanger, fargerike og varme melodier samt gnistrende fanfarer - alt er så inderlig godt tatt vare på av Oslo-filharmoniens musikere og sjefdirigent. Denne enorme symfonien er så gjennomført bra spilt - i alle faser - at den er en av de fineste innspillingene jeg har hørt av dette verket.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 25.10.15  http://klassiskcd.blogspot.no/2015/10/ofo-og-skrjabin-guddommelig-musikkprakt.html#more

«Skrjabins klimaks blir ytterligere kraftfulle gjennom Petrenkos ekspertise [...] Jeg har sjelden hørt noen av disse verkene klinge så vilt opphissende. Oslo-Filharmonien spiller så det gnistrer, og innspillingsteamet til Lawo har gitt dem fantastisk lyd.»
Klassisk musikkmagasin – nr. 4 2015  anmeldelse_LWC1088_klassisk_musikkmagasin_terningkast_6.pdf

«NÅ ER DE ute med to symfonier av Skrjabin, hans tredje og fjerde, som også bærer titlene Poème Orgiaque (nr. 3) og Le poème de l’extase (nr.4). Titlene sier mye om et karakteristisk trekk ved komponisten når han er på sitt beste.»
Ståle Wikshåland – Dagbladet, 11.11.15  anmeldelse_LWC1088_Dagbladet.pdf

«Vasily Petrenko, who usually digs deep into the subtexts of scores he conducts, shows an excellent grasp of each symphony’s dramatic trajectory, and a broader than usual awareness of the creative legacy within which Scriabin worked [...]»
Daniel Jaffé – BBC Music Magazine  review_LWC1088_BBC_music_magazine.pdf

«For my ears, the Oslo wind and brass are most closely knitted into Scriabin's orchestral tapestry, and the Lawo recording is focussed beyond either or the other two, and its deep bass with clear attacks is far better than the comparatively muffled Barbican bass. The Oslo brass also sound most brilliant, with many upper register harmonics not usually discernible. Petrenko's wonderful heaven-storming sound excited me and was a real factor in catching and keeping my attention to the maverick Scriabin's dreams more than the other two, so I certainly recommend it heartily.»
John Miller – HRAudio.net, 06.11.15  review_LWC1088_John_Miller.pdf

«Vasily Petrenko (ikke at forveksle med Kirill Petrenko, der er udnævnt som chefdirigent for Berliner Filharmonikerne fra 2018) har brugt anledningen til at indspille to af Skrjabins hovedværker på sin første symfoniske udgivelse med Oslo Filharmonikerne. Og resultatet er glimrende.»
Esben Tange – Klassisk, 17.02.16  review_LWC1088_klassisk.pdf

 

review_LWC1088_sonograma_magazine.pdf

review_LWC1088_musicweb_international.pdf

review_LWC1088_Guardian.pdf

article_LWC1088_BBC_Music_Magazine_web.pdf

Article_LWC1088_ARCANA_FM.pdf

Article_LWC1088_classical_source.pdf

Article_LWC1088_Forbes.pdf

omtale_LWC1088_klassisk_danmark.pdf

Article_LWC1088_Gramophone.pdf

Article_LWC1088_prestoclassics.pdf

Verk

Scriabin, Alexander:

SYMPHONY NO. 3, OP. 43

1) Introduction /// 01:05
2) I. Luttes (Struggles) /// 25:45
3) II. Voluptés (Delights) /// 11:26
4) III. Jeu divin (Divine Play) /// 10:03

5) SYMPHONY NO. 4, OP. 54 LE POÈME DE L'EXTASE
(THE POEM OF ECSTASY) /// 20:21

The Steinmeyer Organ in Nidaros Cathedral - Draagen, Magne H. (orgel)

NIDAROSDOMENS STOLTHET – I ALL SIN PRAKT 

 
 
 
Prokofjev, Sergei: Romeo and Juliet, Op. 64 - Oslo-Filharmonien / Petrenko, Vasily (dirigent)

Endelig kommer Oslo-Filharmoniens oppfølger til orkestrets suksessrike utgivelse av Scriabins 3. og 4. symfoni, som ble hyllet av The Sunday Times som «brilliantly played». 

 
 
 
Scriabin, Alexander: Symphony No. 2 & Piano Concerto - Oslo-Filharmonien / Petrenko, Vasily / Gerstein, Kirill (piano)

Vasily Petrenko og Oslo-Filharmonien fortsetter sin Skrjabin-reise med klaverkonserten og hans andre symfoni. – Det er fantastisk å fortsette innspillingen av Skrjabins symfoniske verden, sier Petrenko. – Symfoni nummer to og klaverkonserten er hans mest klassiske verk. 

 
 
 

×Tips en venn

Mahler Symfoni No. 1/9 <span>-</span> Oslo Filharmonien Mahler Symfoni No. 1/9 Oslo Filharmonien

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.80.189.255)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt