2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene.

  • LWC1058 Katalognummer
  • 7090020180601 EAN
  • SACD Format
  • 2014 Utgivelsesår

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene.
Les mer

 
 

Produktbeskrivelse

ALLE MUSIKALSKE VEIER FØRTE TIL LEIPZIG!

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene.

Flertallet av de norske komponistene som skulle komme til å utgjøre det vi dag tenker på som vår musikalske gullalder reiste til Leipzig for å studere. Både Edvard Grieg og Johan Svendsen studerte hos den legendariske komponisten, dirigenten og pianisten Carl Reinecke. Også dansken Emil Hartmann hadde et studieopphold her.

Læremesteren Carl Reinecke komponerer med en fyldig, fargerik og romantisk blåserklang, som tydelig kan høres i hans Oktett. Den danske Emil Hartmann var vel kjent med Reineckes bruk av blåsere da han gikk i gang med sin Serenade. Grieg og Svendsen komponerte selv aldri for blåseoktett, men de ble begge hyppig transkribert i sin samtid. Oslo Kammerakademis fagottist Trond Olaf Larsen, som står for arrangementene av Grieg og Svendsens verker på denne platen, bruker her Hartmanns besetning.

Oslo Kammerakademi har i løpet av sine fire første år med stor suksess gjestet anerkjente festivaler bl.a. i Münster (”Summerwinds” 2012), Rheingau (2011) og Schleswig-Holstein (2011). «Fantastisk himmelstorm! (…) Publikum var til fulle klar over den eksepsjonelle kvaliteten, og kokte formelig over av begeistring!» (Westfälische Nachrichten 5.8.12). Ensemblets debutplate med kammermusikk for blåseoktett av Beethoven (LWC1036) fikk overveldende kritikker både nasjonalt og internasjonalt, bl.a. 5 (av 5 mulige) stjerner i BBC Music Magazine.

 

ALL MUSICAL ROADS LED TO LEIPZIG!

2014 is a good year to place Norwegian music in the context of the European cultural landscape. With what or with whom do the origins and development of Norwegian and Scandinavian music lie? Oslo Kammerakademi’s recording of works by Grieg and Svendsen in the company of Hartmann and Reinecke sheds light on this question.

The majority of composers associated with what today is called Norway’s musical golden age travelled to Leipzig to study. Both Edvard Grieg and Johan Svendsen studied with the legendary composer, conductor, and pianist Carl Reinecke. The Dane Emil Hartmann was also in Leipzig for a brief period of study.

The compositions for wind ensemble of their teacher Carl Reinecke exude a richly-coloured, resonant, and romantic timbre clearly heard in his Octet. Emil Hartmann was familiar with Reinecke’s use of wind instruments when he composed his Serenade. Grieg and Svendsen did not themselves compose for wind octet, but their works were frequently transcribed. Oslo Kammerakademi’s bassoonist Trond Olaf Larsen, who has arranged the works of Grieg and Svendsen for this recording, uses Hartmann’s instrumentation.

Since its founding four years ago, Oslo Kammerakademi has made successful appearances at major festivals, including Rheingau and Schleswig-Holstein in 2011 and Summerwinds Münsterland in 2012. “A titanic performance! […] The audience was fully aware of the exceptional quality and veritably boiled over with enthusiasm!” (Westfälische Nachrichten, 5.8.12) The ensemble’s debut album with chamber music for wind octet by Beethoven (LWC1036) received glowing reviews both in Norway and abroad, including five stars (of five possible) by BBC Music Magazine.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Lager nytt av gammelt
«Oslo Kammerakademi fornyer på den andre måten, med historiske messinginstrumenter og arrangementer for klassisk blåseoktett, pluss kontrabass. [...] Det låter fint og er både fargerikt arrangert og spilt»
Maren Ørstavik – Aftenposten, 28.05.14  anmeldelse_LWC1058_aftenposten.pdf

Skandinaver i Leipzig
«Det er mye fin blåsermusikk på denne platen. Transkripsjonene er utført med omhu og omtanke og blir profesjonelt fremført.»
Peter Larsen – Bergens Tidende, 28.05.14  anmeldelse_LWC1058_Bergens_tidende.pdf

Pikante oboar
«Albumet er vellaga, med interessant repertoarval og fleire ukjende komponistnamn, noko som alltid er eggjande. [...] musikken har me høyrt mange gonger før, men aldri slik.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 20.06.14  anmeldelse_LWC1058_dagogtid.pdf

Ny kammerfulltreffer
«Med flott balanse mellom instrumentene og som gir musikerne store muligheter til å utfolde seg. Og det gjør våre venner i Oslo Kammerakademi. Spillekåte og velopplagte lar de notene trille gjennom fingertuppene, og lydbildet er interessant, med hornene plassert bakerst, uten at det forrykker helhetsbildet. For det er skikkelig trøkk i dem.»
Kjell Hillveg – Dagsavisen, 03.05.14  anmeldelse_LWC1058_dagsavisen.pdf

«Spillet er smittende spenstig, innspillingen krystallklar og artikkelen i albumheftet [...] velskrevet og informativ [...] Harmonienmusik-tradisjonen som den tilhører, har til hensikt å glede, og denne innspillingen gjør det i rikt monn.»
Klassisk musikkmagasin, nr. 2 2014 anmeldelse_LWC1058_klassisk_musikkmagasin.pdf

«Lyssnarvänlig musik utmärkt framförd av Oslo Kammerakademi.»
Mikael Bengtsson – Norran, 03.09.14 anmeldelse_LWC1058_norran.pd

 

Historisk bindevev
"Med platen «Leipzig!» dekker de bordet for et utsøkt musikalsk måltid med historisk sus. (...) De to norske verken er blitt uimotståelige på denne innspillingen. Fremførelsene er gjort med sprudlende innsats og stor musikalitet. Og to av stykkene, nemlig Svendsens rapsodi og Griegs «Trolltog» har jevnlig surret i høytalerne den siste uken. (...) Musikken er her formidlet med overbevisning og stor innsikt i datidens kammermusisering. Dette er en plate som bør favne interesse også utenfor vårt lands grenser."
Trond Erikson - Smaalenene, 08.09.2014 anmeldelse_LWC1058_Smaalenene.pdf

Blåser våren inn
«Et suksessensemble, her som i utlandet. Den nye CD-en – Leipzig! – er en nytelse i klang, i musikanteri og den avslører en særegen musikalsk intelligens. Slik klinger blås som «fløyel», slik får blås karakter.»
Olav Egil Aune – Vårt Land, 02.05.14  anmeldelse_LWC1058_vartland.pdf

«Indeed, delight is the watchword throughout this engaging programme, superbly played by the Oslo ensemble. The group’s playing shows a beguiling lightness of touch with no loss of gravity where it’s needed. [...] Superb sound.»
Guy Rickards – Gramophone, sept. 2014  review_LWC1058_Gramophone.pdf

«Oslo Kammerakademi are back, after their stunning Beethoven for Wind Octet disc. [...] The ensemble uses historical brass instruments for the classical repertoire to lend both authenticity and transparency to their distinctive sound. In this cleverly-constructed programme, their pair of Viennese horns make a considerable contribution to the already wonderful sonorities of the band.  [...] This new disc from Oslo Kammerakademi certainly deserves full marks from me. An ideal disc to play on a summer evening, perhaps with a glass of wine to hand.»
John Miller – HRAudio.net, 17.04.14  http://www.hraudio.net/showmusic.php?title=9573#reviews

«As the saying goes, they had me at "hello." From the clarinet's smooth, expressive opening phrase in Grieg's Lyric Suite, I was captivated by the uniformly suave, polished playing of the Oslo Kammerakademi. [...] The sound reproduction is gorgeous. I can recommend this warmly»
Stephen Francis Vasta – MusicWeb International, mai 2017  http://musicweb-international.com/classrev/2017/May/Leipzig_LWC1058.htm

 review_LWC1058_Rohrblatt_4-2014.pdf

review_LWC1058_Sonograma.pdf

 

Sporliste

EDVARD GRIEG (1843–1907) LYRISK SUITE, OP. 54 (Arr: Trond Olaf Larsen)

1 )   Gjætergut /// 03:52
2)    Gangar /// 03:50
3)    Notturno /// 03:57
4)    Trolltog /// 03:27

JOHAN SVENDSEN (1840–1911) NORSK RAPSODI NO. 1, OP. 17 (Arr: Trond Olaf Larsen)

5 )   Andantino – Allegro – Andante – Allegro /// 09:41

EMIL HARTMANN (1836–1898) SERENADE, OP. 43

6)    Andante – Allegro, ma non tanto pastorale /// 06:43
7)    Scherzo: Allegro vivace con fuoco /// 03:35
8)    Intermezzo: Andante 03:18
9)    Finale: Allegro moderato – Andantino religioso /// 05:51

CARL REINECKE (1824–1910) OKTETT I B-DUR, OP. 216

10)   Allegro moderato /// 09:03
11)   Scherzo vivace /// 03:12
12)   Adagio ma non troppo /// 07:02
13)   Allegro molto e grazioso /// 05:39

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Beethoven: For Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. 

 
 
 
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Mozart for Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. 

 
 
 
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
Johan Kvandal: Complete String Quartets - Engegård Quartet

Komponisten Johan Kvandal (1919–1999) er en av Norges viktigste, og mest spilte, komponister fra det 20. århundre. For første gang samles samtlige av hans verk for strykekvartett, som favner over fire tiår i Kvandals liv, på én utgivelse. The composer Johan Kvandal (1919–1999) is one of Norway's most important, and most performed, composers of the 20th century. For the first time ever, his complete works for string quartet, spanning four decades of his life, are presented on one album. 

 
 
Beethoven: For Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. 

 
 
 
Sigurd Lie Songs, Vol. 2 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad. 

 
 
 
Mozart, Hvoslef, Sæverud - Strunck, David Friedemann (obo)

Komponistene Harald Sæverud og Ketil Hvoslef, far og sønn, forener tradisjon og opphav med nye tanker og eksperimentelle klanger i sine obokonserter. In their oboe concertos, composers Harald Sæverud and Ketil Hvoslef, father and son, combine tradition and heritage with new ideas and experimental sounds. 

 
Sigurd Lie Songs, Vol. 1 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Sigurd Lie var en av de store og talentfulle komponistene rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Det som står igjen etter komponisten er noe instrumentalmusikk og musikk for mannskor. Men først og fremst omlag 75 sanger som i liten grad har blitt framført etter hans død. Tekstene til sangene er skrevet av norske poeter som bl.a. Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder og Per Sivle. Over to utgivelser, hvor denne er den første (Vol. 1), løfter Kielland og Mortensen alle sangene fram i lyset, og lar dem skinne. Sigurd Lie was one of the eminent and gifted composers at the end of the nineteenth century. His body of work includes instrumental music and music for male choir and, above all, around 75 songs seldom performed after his death. The song texts were written by Norwegian poets, among them Vilhelm Krag, Sigbjørn Obstfelder and Per Sivle. This is the first of two releases in which Kielland and Mortensen illuminate all the songs and let them shine. 

 
 
 
Young Elling - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

De siste årene har norsk musikkliv fått øynene opp for Catharinus Elling – en komponist som virket samtidig med Grieg og som hadde sin utdannelse fra Tyskland – blant annet gjennom flere plateutgivelser. 

 
 
 

×Tips en venn

Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett <span>-</span> Oslo Kammerakademi Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett Oslo Kammerakademi

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.97.14.91)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt