Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs.

  • LWC1093 Katalognummer
  • 7090020181059 EAN
  • SACD Format
  • 2015 Utgivelsesår

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs.
Les mer

Produktbeskrivelse

HARMONIMUSIKK FRA VÅR EGEN TID

Blåseoktettene av Klein, Kvandal og Yun betraktes som grunnsteiner i den nyere litteraturen, og de hviler på et beslektet estetisk og etisk fundament sammen med den nyskrevne blåseoktetten av Magnar Åm. Med  CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. 

Ensemblet har helt siden debuten i 2009 hatt som ambisjon å favne hele bredden av litteratur for harmoniensemble – helt fra opprinnelsen i Wien på 1780-tallet til musikken fra vår egen tid. Et interessant aspekt ved samtlige av komponistene på denne CD-en er at de alle på en eller annen måte knytter sin musikk til opprinnelse, enten det dreier seg om harmonimusikkens opprinnelse, eller et mer sjelelig-filosofisk forhold til opprinnelse. Tittelen på bestillingsverket av Magnar Åm har fått gi navn til denne CD-en. Komponisten har fortalt at verket skildrer hans filosofiske forankring og opplevelse av verden. 

Oslo Kammerakademi utga i 2012 «Beethoven for Wind Octet» (LWC1036), og i 2014 kom «Leipzig!» (LWC1058). Begge utgivelsene har fått svært god mottakelse både i inn- og utland; blant annet gav BBC Music Magazine fem av fem mulige stjerner for debutalbumet!

«...et festfyrverkeri av en CD ... en ørevekker av de sjeldne! Virkelig en av årets vinnere!» – Kjell Hillveg i Dagsavisen om «Beethoven for Wind Octet»

«...delight is the watchword throughout this engaging programme, superbly played by the Oslo ensemble.» – Guy Rickards i Gramophone Magazine om «Leipzig!»

 

“HARMONIE” MUSIC OF OUR OWN TIME

These works for wind octet by Klein, Kvandal and Yun are regarded as cornerstones of the recent literature, and they rest on a common aesthetic and ethical foundation, together with the newly composed wind octet by Magnar Åm. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs.

The ensemble has, right from its debut in 2009, had the ambition to embrace the entire breadth of classical chamber music literature for wind instruments — all the way from its origins in Vienna in the 1780s to the music of our own time. It is interesting to note that the works of all the composers featured here have ties to origins, whether specifically in relationship to this genre of music, or in a more spiritual-philosophical sense. The title of the commissioned work by Magnar Åm lends its name to the recording. The composer relates that the work portrays his philosophical anchoring in and experience of the world.

In 2012 Oslo Kammerakademi released its first CD, “Beethoven for Wind Octet” (LWC1036), and in 2014 its second recording, “Leipzig!” (LWC1058). Both recordings received glowing reviews in Norway and abroad. BBC Music Magazine gave the debut album five stars (of five possible)!

“…a festive fireworks of a CD … an earcatcher par excellence! Certainly one of this year’s winners.” Kjell Hillveg reviewing “Beethoven for Wind Octet” in Dagsavisen.

“...delight is the watchword throughout this engaging programme, superbly played by the Oslo ensemble.” – Review of “Leipzig!” by Guy Rickards  in Gramophone Magazine.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

«Det tredje albumet til Oslo Kammerakademi er like forvitneleg som dei to fyrste. […] nisten David Monrad Johansen. Det er imponerande korleis Kvandal i opninga av fyrstesatsen (der han siterer eit Mozart-tema) maktar å suga ut maksimal klang or ensemblet. Særleg det songlege sidetemaet til oboen er inderleg vakkert. […] Dei andre instrumenta set så inn med vide, lengtande sprang, kontrastert av triller, og danar ein tett vev som ikkje kling tungt, men er gjennomsynleg og hugnadsam heile vegen.» Sjur Haga Bringeland – Dag og tid  anmeldelse_LWC1093_dagogtid.pdf

«Oslo Kammer-akademi er ute med sin tredje plate. Denne gangen er det harmonimusikk fra vår egen tid som er lydfestet. Og det blir frydefull lytting, der musikerne markerer seg som et internasjonalt toppensemble. […] er et vennlig verk, der lytteren blir tatt inn i en komponists filosofiske forankring. Oslo Kammerakademi, under sin kunstneriske leder David Friedemann Strunck, legger lista høyt med denne innspillingen. De favner her musikk som ikke hver dag finner veien til et publikum, noe som er meget prisverdig.  Musikk skal røre et lyttende publikum - det gjør denne innspillingen, Bravo!» Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen  http://klassiskcd.blogspot.no/2016/02/ny-blaserfryd.html

«Her er et fascinerende og strålende fremført program med musikk for strykeoktett (pluss kontrabass i alle verkene unntak det første), fra det 20. og 21. århundre, nesten alt sammen ukjent.»
Martin Anderson – Klassisk musikkmagasin  anmeldelse_LWC1093_klassisk_musikkmagasin_terningkast_5.pdf http://klassiskmusikk.com/review/the-first-beauty/

«While all the compositions on the disc are interesting, and all are well played, I thought the highlight work was the most recently composed – the first beauty for Wind Octet and Double Bass by Magnar Äm. […] This is a fine collection of contemporary wind music. It’s beautifully performed and nicely recorded, and these works are unlikely to appear in any other collection. Musical explorers will appreciate this disc.»
Mel Martin – Audiophile Audition review_LWC1093_Audiophile_Audition.pdf

«This new programme certainly requires more effort from the listener, as most of the pieces here are not designed soley to entertain audiences. However, the faultless technicality, tight ensemble and beautiful tone of Kammerakademi is at once beguiling, and if you are familiar with avant garde music, say from the Second Viennese School, listening to this disc will be comfortable […] Despite a little more work for the audience, this third disc in the historical exemplars of 'Harmonie' music is colourful, has excellent music which is not very well known but indefatigably performed, just as with the previous two discs. If you haven't got these earlier discs, then I heartily recommend them. And this final disc in the trilogy caps a very entertaining and informative project, once more presented in superb sonics.» John Miller – HR Audio  review_LWC1093_HRaudionet.pdf

«So my first plaudit for this disc goes to the Norwegian production team, headed by Vegard Landaas, who have done a wonderful job. The balance is, to my ears, perfect, and in particular allows the horns to play, when required, with really full tone, without wrecking the ensemble and drowning the others. […] This is a superbly performed and produced programme, which, though challenging, is ultimately impressive and rewarding.»
Gwyn Parry-Jones – MusicWeb International review_LWC1093_musicweb_international_recordofthemonth.pdf

«Oslo Chamber Academy is an excellent ensemble; they play with conviction at all times. Strong readings of challenging works.» Kilpatrick – American Record Guide review_LWC1093_American_Record_Guide.pdf

"El so de l'oboè, el clarinet, la trompa, el fagot i el contrabaix són el centre de l’univers. Una obra càlida que ve a calmar el caos." Marçal Borotau - Sonograma review_LWC1093_Sonograma_magazine.pdf

review_LWC1093_das_rohrblatt_1.pdf

review_LWC1093_das_rohrblatt_2.pdf

Sporliste

The First Beauty

GIDEON KLEIN (1919–1945) Divertimento (1939) for blåseoktett
1) I. Tempo di marcia /// 03:50
2) II. Allegretto scherzando /// 02:11
3) III. Adagio /// 05:02
4) IV. Allegro /// 05:02

JOHAN KVANDAL (1919–1999) Night Music op. 57 (1981) Nonett for blåseoktett og kontrabass
5) I. Allegro ma non troppo /// 05:53
6) II. Scherzo: Allegro /// 02:24
7) III. Adagio /// 06:01
8) IV. Allegro molto /// 03:48

ISANG YUN (1917–1995)
9) Wind Octet with double bass ad libitum (1993) /// 19:11

MAGNAR ÅM (*1952) den første venleiken for blåseoktett og kontrabass
10) I. som foreinar mi djupaste uro /// 07:08
11) II. med min sælaste dans /// 05:34
12) III. og lyfter meg inn i ei tidlaus forståing /// 08:38

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Chanson et Danses - Oslo Kammerakademi

For 140 år siden ville fløytisten, komponisten, pedagogen og dirigenten Paul Taffanel bringe blåserne inn på den musikalske hovedarenaen. Han mente at de franske blåserne, som hadde utviklet seg til å bli verdensledende, ikke fikk den plassen de fortjente i musikklivet. Han grunnla derfor et kammermusikalsk selskap for blåsere – Société de musique de chambre pour instruments à vents – som skulle spre og fremme kammermusikkrepertoaret for blåsere. One hundred and forty years ago, flutist, composer, educator, and conductor Paul Taffanel wanted to bring the winds into the musical spotlight. He believed that French wind players, who had become leaders in the field, didn’t quite get the recognition they deserved. He thus founded a chamber music organization for winds – Société de musique de chambre pour instruments á vents – whose objective was to spread and promote chamber music repertoire for these very winds. 

 
 
 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Mozart for Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin fjerde CD-utgivelse kammermusikk av Mozart for blåseoktett. Mozarts to serenader utgjør i dag selve kjernen av det rikholdige repertoaret som finnes for harmoniensemble. 

 
 
 
Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett - Oslo Kammerakademi

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene. 

 
 
 
Beethoven: For Wind Octet - Oslo Kammerakademi

Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. 

 
 
 
Eivind Groven Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Eivind Groven er et kjent navn i norsk musikkhistorie. Kanskje kjenner vi ham best som mannen bak «pausesignalet» og «kjenningssignalet» NRK brukte i en årrekke.  

 
Songs: Kielland / Dørumsgaard - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Det er en fascinerende stor skatt av sanger som ligger på Nasjonalbiblioteket – stort sett fullt tilgjengelig, men lite brukt. To av navnene som finnes der er Olav Kielland og Arne Dørumsgaard, begge komponister fra forrige århundre, som lot seg inspirere av folkemusikken. 

 
 
Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. 

 
Sigurd Lie Songs, Vol. 2 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Denne utgivelsen er den siste i en serie på to med Sigurd Lies samlede verk for sang og klaver, framført av mezzosopran Marianne Beate Kielland og pianist Nils Anders Mortensen. CD-en inneholder de siste i rekken av utgitte sanger fra Sigurd Lies hånd, sammen med sanger som ikke ble gitt ut i hans levetid. Mange sanger har stor patos, ikke minst den storslåtte syklusen Wartburg. Men her er også lysere og mer lyriske sanger, og da særlig de fire Haugtussa-sangene, med tekster fra Arne Garborgs diktsyklus, hvor Lie har prøvd å nærme seg folkemusikken i stor grad. 

 
 
 
Einsamkeit – Songs by Mahler - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen». 

 
Ketil Bjørnstad: Lofotoratoriet - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Lofoten Voices / MiNensemblet

«Lofotoratoriet» – fortellingen om Lofoten; den majestetiske, overjordisk vakre, dramatiske og verdensberømte naturen. Lyset som forandres fra ett minutt til det neste. Overdådige soldager og voldsomme stormer. Så kulturen; den flere tusen år lange tradisjonen med fiske; skreien som bygde Norge. “The Lofoten Oratorio” — the story of Lofoten, northern Norway’s world-famous archipelago, dramatic, majestic, exquisitely beautiful. Changing light from one minute to the next; sumptuous sun-filled days and fierce winter storms. And its culture: a thousand-year-old cod-fishing tradition upon which Norway was built. 

 
 

×Tips en venn

the first beauty <span>-</span> Oslo Kammerakademi the first beauty Oslo Kammerakademi

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.239.76.211)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt