STERKE KVINNESTEMMER
«Voices of Women» er mezzosopran Bettina Smith og pianist Einar Røttingens andre CD-utgivelse sammen som duo. Denne gangen tar de for seg Vestlandskomponistene Fartein Valen, Jostein Stalheim og Ketil Hvoslef.
CD-ens tema er ulike kvinnestemmer fra verdenslitteraturen: Goethe-skikkelsene «Mignon» og «Suleika», Shakespeares «Ophelia» fra «Hamlet», og evangeliet etter Maria Magdalena. Musikerne ønsker denne gangen å sette fokus på norsk samtidsmusikk originalskrevet for sang og klaver, og to av verkene på CD-en er skrevet spesielt for dem.
Mezzosopran Bettina Smith har en stor, internasjonal utøverkarriere. Som student av både Elly Ameling og Elisabeth Schwartzkopf har hun utviklet en spesiell interesse for romanserepertoaret og kammermusikken. I tillegg til å være utøvende musiker, er Bettina Smith førsteamanuensis i sang ved Universitetet i Stavanger.
Pianist Einar Røttingen er professor i utøvende musikk ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen. Han har opptrådt som solist og kammermusiker i en rekke land i Europa, USA og Asia. Hans langvarige og tette samarbeid med komponister som bl.a. Harald Sæverud og Ketil Hvoslef har resultert i en rekke urfremførelser og kritikerroste innspillinger.
STRONG VOICES OF WOMEN
“Voices of Women” is the second CD release of mezzo-soprano Bettina Smith and pianist Einar Røttingen as a duo. Featured this time are Fartein Valen, Jostein Stalheim and Ketil Hvoslef, all composers from Western Norway. The recording highlights women’s voices in world literature: Goethe’s female characters “Mignon” and “Suleika”, Shakespeare’s “Ophelia” from “Hamlet”, and the gospel according to Mary Magdalene. The musicians wish this time to place their focus on contemporary Norwegian music composed for voice and piano, and two of the works were written especially for them.
Mezzo-soprano Bettina Smith has had a distinguished international career. As a student of both Elly Ameling and Elisabeth Schwartzkopf, she has developed a special interest in classical song and chamber music. In addition to her performance career, Bettina Smith is Associate Professor of Singing at the University of Stavanger, Norway.
Pianist Einar Røttingen is Professor of Music Performance at the Grieg Academy, University of Bergen. He has performed as soloist and chamber musician in major cities in Europe, the USA, and Asia. His long-time close collaborations with composers such as Harald Sæverud and Ketil Hvoslef have led to numerous first performances and critically acclaimed recordings.
ANMELDELSER/REVIEWS
«En uvanlig fin plate, bygget rundt fire svært forskjellige, men viktige kvinneskikkelser: Goethes Suleika, og Mignon, Shakespeares Ophelia, og Maria Magdalena. Stilutvalget er bredt, fra Valens små, juvellignende miniatyrer på til sammen en håndfull minutter, skrevet i hans banebrytende atonale stil midt på 1920-taller, til post-modernistiske kantater av Jostein Stalheim og Ketil Hvoslef. […] Et finere moderne sang-klaver-program er det vanskeligere å finne.»
Guy Rickards - Klassisk Musikkmagasin anmeldelse_LWC1067_Klassisk_Musikkmagasin.pdf
Kvinnestemmer
«Det lykkes Hvoslef å bevare en slags arkaisk resitasjon, samtidig med alle innslag av sangteknikk som med sitt differensierte uttrykk berører oss sterkt. At Einar Røttingen behersker alle de tre komponistenes tonespråk med like stor teknisk sikkerhet og innfølelse i tekstene, viser igjen denne pianistens mange fortrinn.»
Arnfinn Bø-Rygg - Stavanger Morgenblad anmeldelse_LWC1067_stavanger_aftenblad.pdf
Bettina Smith: Sterke kvinnestemmer
«Goethe, Shakespeare, og bibelske tekster. Det er hva mezzosopranen Bettina Smith og pianist Einar Røttingen har gitt seg i kast med. Og komponistene er fra det frodige vest - Fartein Valen (18871953), Jostein Stalheim (1960) og Ketil Hvoslef (1939). […] Spekteret er bredt og platen innbyr til flere dypdykk - både i musikk og tekst.» Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen klassiskcd.blogspot.no
Sangens scene
«Jeg vil likevel si at Smiths erfaring med opera – hun har gjestet flere internasjonale scener – kommer mer til sin rett i Jostein Stalheims drøyt 15 minutter lange Ophelia Scene, med tekst fra Shakespeares Hamlet. Betegnelsen «scene» virker treffende, uttrykket er sparsomt utviklet, men flyter fritt i en resitativisk, talende strøm. […] jeg vil påstå at de peker på noen interessante linjer i norsk vokal musikk. Når fremføringene er så gode som her, trer de tydeligere frem.»
Emil Bernhardt – Morgenbladet anmeldelse_LWC1067_morgenbladet.pdf
«Bettina Smith and Einar Rønningen are highly regarded as international soloists and as a duo. On the evidence of their performances here, they also have a penchant for contemporary genres. The demands made on the singer by Stalheim and Hvoslef are considerable in their relatively long pieces.»
John Miller – HRAudio.net https://www.hraudio.net/showmusic.php?title=10358#reviews
"Voices of women ens permet gaudir de la trobada de dos músics excepcionals i de la celebració musical, fascinant i sorpre."
Marçal Borotau - Sonograma Magazine
DREI GEDICHTE VON GOETHE, OP. 6
Fartein Valen (1887–1952)
1) I. Sakontala 01:09
2) II. Weiss wie Lilien 01:23
3) III. Suleika 01:19
4) OPHELIA SCENE 15:53
Jostein Stalheim (*1960)
MIGNON – ZWEI GEDICHTE VON GOETHE, OP. 7
Fartein Valen (1887–1952)
5) Heiss mich nicht reden 02:38
6) So lasst mich scheinen 03:07
7) FROM THE GOSPEL ACCORDING TO MARY MAGDALENE 21:01
Ketil Hvoslef (*1939)
Kommentarer