Komponistene Harald Sæverud og Ketil Hvoslef, far og sønn, forener tradisjon og opphav med nye tanker og eksperimentelle klanger i sine obokonserter. In their oboe concertos, composers Harald Sæverud and Ketil Hvoslef, father and son, combine tradition and heritage with new ideas and experimental sounds.

  • LWC1100 Katalognummer
  • 7090020181127 EAN
  • CD Format
  • 2016 Utgivelsesår

Komponistene Harald Sæverud og Ketil Hvoslef, far og sønn, forener tradisjon og opphav med nye tanker og eksperimentelle klanger i sine obokonserter. In their oboe concertos, composers Harald Sæverud and Ketil Hvoslef, father and son, combine tradition and heritage with new ideas and experimental sounds.
Les mer

Artist
Strunck, David Friedemann (obo)

Medvirkende
Arvid Engegård (dirigent)

Komponist
Mozart, W. A. | Hvoslef, Ketil | Sæverud, Harald

Ensemble
Oslo Filharmonien

Plateselskap
Lawo Classics

Sporliste

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756 – 1791)

Kvartett for obo og strykere I F-dur, K. 370/368b

1) I. Allegro /// 09:24

2) II. Adagio /// 03:06

3) III. Rondeau. Allegro /// 04:34

 

 

KETIL HVOSLEF (*1939)

4) Obokonsert (2012) /// 20:33

 

 

HARALD SÆVERUD (1897 – 1992)

Obokonsert, op. 12

5) I. Allegro moderato /// 08:39

6) II. Adagio molto /// 04:25

7) III. Allegro /// 08:00

 

8) Rondo amoroso, op.14, nr. 7 /// 04:45

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

 
 

Produktbeskrivelse

 MOZART, HVOSLEF, SÆVERUD OG OBOEN

Komponistene Harald Sæverud og Ketil Hvoslef, far og sønn, forener tradisjon og opphav med nye tanker og eksperimentelle klanger i sine obokonserter. Mozarts udødelige kvartett for obo og strykere var en direkte inspirasjonskilde for Hvoslefs verk. På samme måte ligger klassisistenes klare formspråk til grunn for Sæveruds nærmest neoklassiske konsert.

Denne innspillingen stiller Mozarts klassiske obokvartett sammen med to viktige konserter skrevet i Norge med 74 års mellomrom: den urimelig forsømte konserten av Harald Sæverud (1938) og det nyere og viktige tilskuddet til repertoaret, Ketil Hvoslefs Obokonsert (2012). Sæveruds eviggrønne Rondo amoroso avrunder programmet.

Inspirasjonskilden bak denne utgivelsen er Hvoslefs obokonsert. Solisten David Friedemann Strunck var med på en fremførelse av Hvoslefs fabelaktige orkesterverk Ein Traumspiel. Han ble så betatt at han der og da spurte om Hvoslef ville skrive en obokonsert for ham. Han sier: «Jeg er veldig glad for at dette opptaket dokumenterer resultatet av mitt første møte med Hvoslef». Det er verdt å merke seg at denne innspillingen er den første som fører Sæveruds obokonsert tilbake til sin opprinnelige versjon. Sæverud reviderte den i 1984 som følge av et møte med oboisten Arild Halvorsen.

David Friedemann Strunck er solooboist i Oslo Filharmoniske Orkester, Kunstnerisk leder for Oslo Kammerakademi og underviser ved Barratt Due Musikkinstitutt. Han har tidligere utgitt Beethoven for Wind Octet (LWC1036), Leipzig! (LWC1058) og the first beauty (LWC1093) på LAWO Classics, og han har fått overveldende omtaler for disse. 

 

MOZART, HVOSLEF, SÆVERUD AND THE OBOE

In their oboe concertos, composers Harald Sæverud and Ketil Hvoslef, father and son, combine tradition and heritage with new ideas and experimental sounds. Mozart’s immortal quartet for oboe and strings was a direct source of inspiration for Hvoslef’s work. In the same manner, Sæverud’s almost neoclassical concerto is based on the lucid artistic style of the classicists.

The present recording sets Mozart’s perennial Oboe Quartet alongside two important concertos written in Norway 74 years apart: the unjustly neglected Concerto op. 12 by Harald Sæverud (1938) and Oboe Concerto of 2012 by Ketil Hvoslef, a very recent and important addition to the repertoire. Sæverud’s evergreen Rondo Amoroso completes the programme.

Hvoslef’s Oboe Concerto happens to be the very reason why this CD came to be made. The soloist, David Friedemann Strunck, was involved in a performance of Hvoslef’s stunning orchestra piece Ein Traumspiel. He was so entranced by the work that he asked Hvoslef there and then whether he would write an oboe concerto for him. Strunck writes: “I am very happy that this recording now documents the result of my first meeting with Hvoslef.” It is worthy of note that the present recording restores Sæverud’s oboe concerto to its original version. Sæverud revised it in 1984 as a result of meeting oboist Arild Halvorsen.

David Friedemann Strunck is principal oboist of Oslo Philharmonic Orchestra and artistic director of Oslo Chamber Academy. He teaches at the Barratt Due Music Institute in Oslo. His earlier LAWO Classics releases, Beethoven for Wind Octet (LWC1036), Leipzig! (LWC1058), and the first beauty (LWC1093), have received glowing reviews.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Obospel på sitt beste
«Eit lekrare programmert album er det sjeldan eg har høyrt. [...] musiseringa til Strunck er på høgaste nivå, med sparsam vibrato og atterhalden dynamikk, noko som gjer ensembleklangen meir samla enn eg hadde venta meg. [...] Særleg hugtakande er den rolege andresatsen adagio molto, som Sæverud kalla «min vakreste melodi». Strukturen minner om den i Mozarts obokvartett, for satsen er firestemmig og har oboen på toppen. Den såre obomelodien er gripande som ein sørgjesong og blir artikulert vedunderleg mjukt av solisten Strunck.»
Sjur Haga Bringeland - Dag og tid anmeldelse_LWC1100_dagogtid.pdf

«Så, helt på tampen, en liten visitt til oboisten David Friedemann Strunck, som er omdreiningspunktet for en utgivelse på Lawo. Det kammermusikalske består her i en aldeles utsøkt framføring av Mozarts obo-kvartett K370, sammen med musikere fra Oslo-Filharmonien. Og så bærer hans finstemte oboklang oss videre, inn i Ketil Hvoslefs obo-konsert, som hører til noe av det fineste Hoslef har gjort, og videre til gudfader Sæverud, og han noe steilere obo-konsert. De to siste sammen med hele Oslo-Filharmonien, under Arvid Engegård.»
Ståle Wikshåland - Dagbladet anmeldelse_LWC1100_dagbladet.pdf

«You would have to go far to find a more compelling and well-recorded K370 than this one by Strunk and colleagues![...] Even on my first playing, I was immediately attracted to Hvoslef's work, and to Strunk's perceptive insights of the concerto's often mystic voicing, which brought to my mind some of the symphonic music by Danish Per Nørgård.[...] Ketil Hvoslef and his father Harald Sæverud are hardly known about beyond Norway, at whose borders music seems to stop at Grieg. So perhaps this LAWO album will help spread knowledge of the varied music of these worthy composers. Also it offers a devoted Mozart performance of unmissable quality.» 
John Miller – HR Audio  http://hraudio.net/showmusic.php?title=11680#reviews 

Eterisk obospill!
«Strunck er en subtil musiker, og føler seg vel så hjemme i kammermusikk, som i det større konsertrepertoaret. Han har en lys, deilig tone som svever elegant i de lange vakre legatopassasjene, og han har full kontroll over de mange staccato og pizzicatofrasene. I strålende samarbeid med OFO og dirigent Arvid Engegård. Glitrende samspill også i Mozart med søstrene Båtnes og Bjørn Solum på cello.Dessuten bærer produksjonen preg av LAWO produksjonsstabs eminente kvaliteter. […]Eminente musikere presenterer til dels ukjent musikk på en overbevisende måte. En CD som kvalifiserer til mange gjenhør.»
Kjell Hillveg - Dagsavisen  anmeldelse_LWC1100_dagsavisen.pdf

«Jeg er ikke sikker på logikken bak dette programmet – en Mozart-kvartett som kommer før flere relativt nye norske verk – utover å gi stjerneoboist David Friedemann Strunck en plattform. Og selv om han og hans strykerkolleger byr på en førsteklasses Mozart-tolkning, er hovedpoenget her åpenbart far-og-sønn konsert-kombinasjonen. […] Lawo styrer ikke like mye med innspillingslyden som enkelte andre selskaper, men jeg har til gode å høre en dårlig innspilling fra dem, og denne mer enn holder  det gode ryktet inntakt.»
Martin Anderson – Klassisk musikkmagasin anmeldelse_LWC1100_Klassisk_Musikkmagasin.pdf

«The most attractive piece on this CD is Ketil Hvoslef’s rhetoric Oboe Concerto, yet the entire program leaves a very good impression and offers high level performances.»
Remy Franck - Pizzicato  http://www.pizzicato.lu/nordische-oboe/

«L’Oslo Philharmonic Orchestra interpreta un música molt atractiva, el poder de seducció de la qual és huracanat i tempestuós. Una nova manifestació de les rutilants qualitats sonores de l’orquestra d’Oslo.»
Marçal Borotau – Sonograma Magazine  http://sonograma.org/suplement-de-discos/mozart-hvoslef-saeverud/

«The Mozart, one of the great works in the oboe literature, is a charming, exquisite gem. Strunck plays it with tasteful elegance, and his light, clear sound is in perfect balance with the strings, maintaining a singing tone even in the lowest register of the instrument. His phrasing and articulation are just right for Mozart.»
Luke Pfeil – American Record Guide  Review_LWC1100_American_Record_Guide.pdf

Delikat obospill
«Det som virkelig slår en når man hører på disse tre verkene er hvor uanstrengt og delikat Strunck spiller. [...] Dette er en plate som føyer seg inn i rekken av store og gode opplevelser. Programmet er gjennomtenkt, musiseringen er helt nydelig, og store buketter med godord kan sendes i retning av solist, kammermusikerne Elise Båtnes (fiolin), Henninge Båtnes Landaas (bratsj) og Bjørn Solum (cello), samt et meget lydhørt og varmtspillende Oslo Filharmoniske orkester, dirigert av Arvid Engegård.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen  http://klassiskcd.blogspot.no/2016/05/delikat-obospill.html

«The Mozart presented here was the only piece I knew before I listened to this disc. [...] This has, in a very short time, become my favourite recording of this work. [...]
The playing of David Friedemann Strunck, who is the principal oboist with the Oslo Philharmonic, is excellent throughout and shows every nuance of this music. He is backed by some exceptional playing, both by the solo quartet and the orchestra itself. It has all been captured in wonderful sound, making this disc most interesting and worthwhile.»
Stuart Sillitoe – MusicWeb International  http://musicweb-international.com/classrev/2016/Dec/Saeverud_oboe_LWC1100.htm

«If, as I do, you love the pure, tightly focused sound of German oboe playing, this release will be an absolute joy. [...] And the engineering is as lovely as the performance. [...] The new oboe concerto is by Sæverud’s son, Ketil Hvoslef (b. 1939). [...] It is a remarkable piece, really unlike anything I have heard before. [...] In its 20-minute span, there is one delightful surprise after another. [...] my recommendation couldn’t be warmer.»
Ronald E. Grames – Fanfare Magazine, jan/feb 2017 Review_LWC1100_Fanfare.pdf

"Das Oboen-konzert in klassischer Dreisätzi-gigkeit bewegt bildet eine Brückezwischen dem Gewohnten unddem Neuen, wie man es sich at-traktiver kaum wünschen kann:die Musik fließt schmeichelhaftdahin wie ein Hurtigruten-Schiffentlang der Fjordküste Norwe-gens und öffnet in verhaltenemSchbnklang, frei von extremen Ir-ritationen fortwährend neue Per-nspektiven auf schöne (Musik-)Landschaften."
Diether Steppuhn - Das Rohrblatt 2016 Review_LWC1100_das_Rohrblatt.pdf

"The most attractive piece on this CD is Ketil Hvoslef’s rhetoric Oboe Concerto, yet the entire program leaves a very good impression and offers high level performances."
Remy Franck - Pizzicato 08.08.2016 Review_LWC1100_Pizzicato.pdf

 review_LWC1100_klassik.com.pdf

Review_LWC1100_svensopernparadies.pdf

 

 

 

 

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Im Freien - Mortensen, Nils Anders (piano)

Musikken på denne platen befinner seg ute i det fri. I måneskinn hos Debussy, under nattehimmelen hos Grieg eller i folkelivet i Bela Bartòks "Im Freien", som har gitt navn til CD-en. The music on this album finds itself out of doors - in the moonlight with Debussy, beneath the night sky with Grieg, or out among the people in Béla Bartók’s Im Freien, from which the title of this recording is taken. 

 
 
 
the first beauty - Oslo Kammerakademi

Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs. 

 
Leipzig! Grieg, Svendsen, Hartmann, Reinecke For Blåseoktett - Oslo Kammerakademi

2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene. 

 
 
 
Johansen, David Monrad: Fedrenes fjell - Alver, Rune (piano)

På Rune Alvers nye utgivelse – ”Fedrenes fjell” – får vi for første gang høre den norske komponisten David Monrad Johansens komplette verker for klaver samlet på én CD. Rune Alver’s new release — “Fedrenes fjell” — features the Norwegian composer David Monrad Johansen’s complete works for piano collected for the first time on one CD. 

 
The New Song - Kielland, Marianne Beate (sang) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Marianne Beate Kielland utfordret tre norske komponister til å skrive nye verk, og fikk tre vidt forskjellige uttrykk. Helge Iberg, Henrik Hellstenius og Håvard Lund er hovedpersonene på denne platen med sine fargerike verk. Marianne Beate Kielland commissioned new works by three Norwegian composers resulting in three pieces widely different in musical expression. The imaginative works by Helge Iberg, Henrik Hellstenius and Håvard Lund are featured on this recording. 

 
 
 

×Tips en venn

Mozart, Hvoslef, Sæverud <span>-</span> Strunck, David Friedemann (obo) Mozart, Hvoslef, Sæverud Strunck, David Friedemann (obo)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 35.175.191.168)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt