HARMONIMUSIKK FRA VÅR EGEN TID
Blåseoktettene av Klein, Kvandal og Yun betraktes som grunnsteiner i den nyere litteraturen, og de hviler på et beslektet estetisk og etisk fundament sammen med den nyskrevne blåseoktetten av Magnar Åm. Med CD-en «the first beauty» fullfører Oslo Kammerakademi trilogien med harmonimusikk fra tre epoker.
Ensemblet har helt siden debuten i 2009 hatt som ambisjon å favne hele bredden av litteratur for harmoniensemble – helt fra opprinnelsen i Wien på 1780-tallet til musikken fra vår egen tid. Et interessant aspekt ved samtlige av komponistene på denne CD-en er at de alle på en eller annen måte knytter sin musikk til opprinnelse, enten det dreier seg om harmonimusikkens opprinnelse, eller et mer sjelelig-filosofisk forhold til opprinnelse. Tittelen på bestillingsverket av Magnar Åm har fått gi navn til denne CD-en. Komponisten har fortalt at verket skildrer hans filosofiske forankring og opplevelse av verden.
Oslo Kammerakademi utga i 2012 «Beethoven for Wind Octet» (LWC1036), og i 2014 kom «Leipzig!» (LWC1058). Begge utgivelsene har fått svært god mottakelse både i inn- og utland; blant annet gav BBC Music Magazine fem av fem mulige stjerner for debutalbumet!
«...et festfyrverkeri av en CD ... en ørevekker av de sjeldne! Virkelig en av årets vinnere!» – Kjell Hillveg i Dagsavisen om «Beethoven for Wind Octet»
«...delight is the watchword throughout this engaging programme, superbly played by the Oslo ensemble.» – Guy Rickards i Gramophone Magazine om «Leipzig!»
“HARMONIE” MUSIC OF OUR OWN TIME
These works for wind octet by Klein, Kvandal and Yun are regarded as cornerstones of the recent literature, and they rest on a common aesthetic and ethical foundation, together with the newly composed wind octet by Magnar Åm. Oslo Kammerakademi’s third recording, “the first beauty”, completes a trilogy of “Harmonie” music from three epochs.
The ensemble has, right from its debut in 2009, had the ambition to embrace the entire breadth of classical chamber music literature for wind instruments — all the way from its origins in Vienna in the 1780s to the music of our own time. It is interesting to note that the works of all the composers featured here have ties to origins, whether specifically in relationship to this genre of music, or in a more spiritual-philosophical sense. The title of the commissioned work by Magnar Åm lends its name to the recording. The composer relates that the work portrays his philosophical anchoring in and experience of the world.
In 2012 Oslo Kammerakademi released its first CD, “Beethoven for Wind Octet” (LWC1036), and in 2014 its second recording, “Leipzig!” (LWC1058). Both recordings received glowing reviews in Norway and abroad. BBC Music Magazine gave the debut album five stars (of five possible)!
“…a festive fireworks of a CD … an earcatcher par excellence! Certainly one of this year’s winners.” Kjell Hillveg reviewing “Beethoven for Wind Octet” in Dagsavisen.
“...delight is the watchword throughout this engaging programme, superbly played by the Oslo ensemble.” – Review of “Leipzig!” by Guy Rickards in Gramophone Magazine.
ANMELDELSER/REVIEWS
«Det tredje albumet til Oslo Kammerakademi er like forvitneleg som dei to fyrste. […] nisten David Monrad Johansen. Det er imponerande korleis Kvandal i opninga av fyrstesatsen (der han siterer eit Mozart-tema) maktar å suga ut maksimal klang or ensemblet. Særleg det songlege sidetemaet til oboen er inderleg vakkert. […] Dei andre instrumenta set så inn med vide, lengtande sprang, kontrastert av triller, og danar ein tett vev som ikkje kling tungt, men er gjennomsynleg og hugnadsam heile vegen.» Sjur Haga Bringeland – Dag og tid anmeldelse_LWC1093_dagogtid.pdf
«Oslo Kammer-akademi er ute med sin tredje plate. Denne gangen er det harmonimusikk fra vår egen tid som er lydfestet. Og det blir frydefull lytting, der musikerne markerer seg som et internasjonalt toppensemble. […] er et vennlig verk, der lytteren blir tatt inn i en komponists filosofiske forankring. Oslo Kammerakademi, under sin kunstneriske leder David Friedemann Strunck, legger lista høyt med denne innspillingen. De favner her musikk som ikke hver dag finner veien til et publikum, noe som er meget prisverdig. Musikk skal røre et lyttende publikum - det gjør denne innspillingen, Bravo!» Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2016/02/ny-blaserfryd.html
«Her er et fascinerende og strålende fremført program med musikk for strykeoktett (pluss kontrabass i alle verkene unntak det første), fra det 20. og 21. århundre, nesten alt sammen ukjent.»
Martin Anderson – Klassisk musikkmagasin anmeldelse_LWC1093_klassisk_musikkmagasin_terningkast_5.pdf http://klassiskmusikk.com/review/the-first-beauty/
«While all the compositions on the disc are interesting, and all are well played, I thought the highlight work was the most recently composed – the first beauty for Wind Octet and Double Bass by Magnar Äm. […] This is a fine collection of contemporary wind music. It’s beautifully performed and nicely recorded, and these works are unlikely to appear in any other collection. Musical explorers will appreciate this disc.»
Mel Martin – Audiophile Audition review_LWC1093_Audiophile_Audition.pdf
«This new programme certainly requires more effort from the listener, as most of the pieces here are not designed soley to entertain audiences. However, the faultless technicality, tight ensemble and beautiful tone of Kammerakademi is at once beguiling, and if you are familiar with avant garde music, say from the Second Viennese School, listening to this disc will be comfortable […] Despite a little more work for the audience, this third disc in the historical exemplars of 'Harmonie' music is colourful, has excellent music which is not very well known but indefatigably performed, just as with the previous two discs. If you haven't got these earlier discs, then I heartily recommend them. And this final disc in the trilogy caps a very entertaining and informative project, once more presented in superb sonics.» John Miller – HR Audio review_LWC1093_HRaudionet.pdf
«So my first plaudit for this disc goes to the Norwegian production team, headed by Vegard Landaas, who have done a wonderful job. The balance is, to my ears, perfect, and in particular allows the horns to play, when required, with really full tone, without wrecking the ensemble and drowning the others. […] This is a superbly performed and produced programme, which, though challenging, is ultimately impressive and rewarding.»
Gwyn Parry-Jones – MusicWeb International review_LWC1093_musicweb_international_recordofthemonth.pdf
«Oslo Chamber Academy is an excellent ensemble; they play with conviction at all times. Strong readings of challenging works.» Kilpatrick – American Record Guide review_LWC1093_American_Record_Guide.pdf
"El so de l'oboè, el clarinet, la trompa, el fagot i el contrabaix són el centre de l’univers. Una obra càlida que ve a calmar el caos." Marçal Borotau - Sonograma review_LWC1093_Sonograma_magazine.pdf
The First Beauty
GIDEON KLEIN (1919–1945) Divertimento (1939) for blåseoktett
1) I. Tempo di marcia /// 03:50
2) II. Allegretto scherzando /// 02:11
3) III. Adagio /// 05:02
4) IV. Allegro /// 05:02
JOHAN KVANDAL (1919–1999) Night Music op. 57 (1981) Nonett for blåseoktett og kontrabass
5) I. Allegro ma non troppo /// 05:53
6) II. Scherzo: Allegro /// 02:24
7) III. Adagio /// 06:01
8) IV. Allegro molto /// 03:48
ISANG YUN (1917–1995)
9) Wind Octet with double bass ad libitum (1993) /// 19:11
MAGNAR ÅM (*1952) den første venleiken for blåseoktett og kontrabass
10) I. som foreinar mi djupaste uro /// 07:08
11) II. med min sælaste dans /// 05:34
12) III. og lyfter meg inn i ei tidlaus forståing /// 08:38
Kommentarer