Canto Ergo Sum - Isachsen, Benjamin (guttesopran) / Draagen, Magne H (orgel)

Canto Ergo Sum - Isachsen, Benjamin (guttesopran) / Draagen, Magne H (orgel)

Produktinformasjon

  • KLASSISK GUTTESOPRAN MED SOLOPLATE- Unik anledning til å oppleve et ungt menneske med stort hjerte for seriøs musikk
  • LWC1004 Produktnummer:
  • Isachsen, Benjamin (guttesopran) / Draagen, Magne H (orgel) Produsent:
  • CD Format:
  • 2009 Produksjonsår:
  • http://lawostore.no/vare/11Forkortet URL:

Produktbeskrivelse

 

KLASSISK GUTTESOPRAN MED SOLOPLATE

Da tiden kom for Benjamin Isachsen for å finne en tittel for denne CDen, fikk han plutselig lyst å sette en litt ny vri på Descartes berømte maksime på å tvile, tenke og være. Man ser at sang for Benjamin handler om å være i live, være fri, fullt ut realisere seg selv. Han synger, derfor er han. "Når jeg synger, sier Benjamin," føler jeg en indre ro, som om jeg flyter, flyter i full kontroll."

CDen presenterer et bredt repertoar innen klassisk musikkgenre med referanse både til musikalske perioder og til språk og tradisjon. Descartes fortsatte fra tvil til å tenke og konkluderte med at han eksisterte. God kunst som overlever, skaper ikke seg selv. Kunst er født ut av en forstyrrelse vi kan kalle tvil. De musikalske verkene som presenteres her, kommer kanskje fra en annen slags tvil og indre kamp enn det som Descartes ble så absorbert av. Likevel antyder bærekraftigheten av sangene at de er i stand til å omfatte tvil og forstyrrelse på en måte som også kan styrke oss og gi oss liv. Disse sangene gir oss følelsen av å være i live.

CLASSICAL BOY SOPRANO WITH SOLO RECORDING

When the time came for Benjamin Isachsen to find a title for this CD, he suddenly lit on the idea of putting a slightly new twist on Descartes’ famous maxim on doubting, thinking, and being. You see, singing for Benjamin is about being alive, being free, fully realizing himself. He sings, therefore he is. “When I sing,” Benjamin says, “I feel an inner calm, as though I am floating, floating in full control.”

The CD presents a broad repertoire within the classical music genre with reference both to musical periods and to language and tradition. Descartes proceeded from doubt to thought and concluded that he existed. Good art which survives does not create itself. Art is born out of a disruption we may call doubt. The musical works presented here originate perhaps from a different kind of doubt and inner struggle than that with which Descartes was so absorbed. Yet, the sustainability of the songs suggests that they are capable of encompassing doubt and disruption in a way that can also fortify us and give us life. These pieces leave us with the feeling of being alive.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

”Strålende guttesopran Det er en vakker cd Benjamin Isachsen debuterer med. Gjennom et bredt spekter av musikk får vi presentert en strålende klar guttesopran-stemme. Stemmen har mange dimensjoner i seg, og det er en sårbarhet i den, som om både Isachsen selv og alle rundt ham vet at den er midlertidig.”
Erik Steinskog - Bergens Tidende LWC1004_anmeldelse_BT_canto_ergo_sum.pdf

”Noe så sjeldent som en norsk guttesopran. En tindrende ren guttesopran. Innspillingen viser først og fremst hvor sårbar den vibratoløse barnestemmen egentlig er. Derfor blir den også et utrykk for den eksistensielle tittelen på cd-en, som er et meget godt utrykk for hva denne innspillingen egentlig handler om. Renere intonering skal man lete lenge etter.”
Hroar Klempe – Adresseavisen LWC1004_anmeldelse_Adresseavisen_Tirsdag_14.pdf

”Gutten med den unge stemmen. Det er ingen tvil om at dette er en musiker som har en solid musikalsk nerve i fremføringen. I for eksempel Schuberts «Ave Maria» glitrer han i høyden, og det låter så bra som bare guttesopran kan gjøre.” Tori Skrede – VG LWC1004_anmeldelse_LWC1004_VG.pdf

”Nå som han er i ferd med å gå av med pensjon som guttesopran, har noen fått den glimrende ideen å utgi en CD, der han framfører mange av de mest kjente sanger og arier for denne stemmetypen. Og det er blitt et flott testament. Benjamin imponerer med store, runde, klare toner. Hans intonasjon er prikkfri og han fraserer som en moden musiker, med flotte linjer. Toppen er Mendelssohns «Dove» og Gabriel Faurés vidunderlige «Pie Jesu», fra «Requiem». Det er så velklingende at man fryser på ryggen.”
Kjell Hillveg – Dagsavisen LWC1004_anmeldelse_canto_ergo_sum_dagsavisen.pdf

LWC1004_drammenstidende_del2-20090602_000_00_00_013.pdf