Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
ET IMPROVISATORISK SAMSPILL I REAL-TIME «Into the Void» er skrevet spesielt for Det Norske Blåseensemble og POING av komponist Eivind Buene. Tittelen antyder det rommet som oppstår der noter og tekst slutter, og hvor samspillet mellom musikere fortsetter. Det er på denne måten verket har vokst frem, organisk, i en atmosfære av prøving og feiling, utforskning og læring. Eivind Buene (f.1973)har skrevet for internasjonale ensembler og institusjoner som Ensemble Intercon-temporain, Birmingham Contemporary Music Group og Fondation Royaumont, og musikken hans er blitt fremført i konsertsaler som Centre Pompidou, Berlin Philharmonie og Carnegie Hall. Buene arbeider også med jevne mellomrom med improviserende musikere, og utvikler nye arbeider i skjæringspunktet mellom improvisasjon og klassisk notasjon. POING har blitt nevnt som noen av de viktigste ambassadørene for samtidsmusikk ved at de siden starten har hatt en visjon om å bryte ned de tradisjonelle holdningene til klassisk og samtidsmusikk som en lite kommuniserende konsertform, samtidig som de aldri kompromitterer på å gå i helt dybden av musikken og fremførelsens kvalitet. Det Norske Blåseensemble
AN IMPROVISATIONAL INTERACTION IN REAL TIME «Into the Void» was written for The Norwegian Wind Ensemble and POING by composer Eivind Buene. The title suggests a space that emerges where the notes and text end and the interaction between the musicians continues. The work has grown organically, in an atmosphere of trial and error, and exploration and learning. Eivind Buene (b. 1973) has received commissions from, among others, Ensemble Intercontemporain, Birmingham Contemporary Music Group, Fondation Royaumont, and various Scandinavian orchestras and ensembles. Apart from writing music for soloists, ensembles and orchestras, Buene also frequently engages in collaborations with improvising musicians, developing music at the intersection between classical notation and improvisation. POING: The three musicians are among the world's top performers on their instruments, both as improvisers and as interpreters of notated music. Their unique flexibility results in many untraditional commissions by composers and festivals that go beyond the usual interpretation, interaction and dissemination of contemporary music. The Norwegian Wind Ensemble: While the musical profile of this unique ensemble ranges from classical music to jazz, it has two particular areas of interest: historic music, with an emphasis on developing and nurturing an understanding of style and performance practice; and real time music created here and now on the borderline between improvised and notated music. It is the ensemble’s ambition to be trailblazers within the latter area by inspiring groundbreaking musical development.
ANMELDELSER/REVIEWS «Strukturert som en roman, med seks «kapitler» – og en skummel atmosfærisk midtdel, Black Light – i variert karakter med stilarter fra avant-garde, klassisk som populær, til storbandjazz (kap.3), folkemusikk og høydepunkter av symfoniske dimensjoner (kap.4). Partituret er uvanlig med sin bruk av tradisjonell notasjon i form av fotnoter. Ikke desto mindre klarer musikerne å piske opp til storm i Eggens fast ledete fremføring, levende innspilt.» Disiplinert frihet Banebrytende verk Ut på partitur «De involverte på denne platen er en konstellasjon av komponist, musikere og dirigent som gjør det vanskelig å forestille seg at noen kunne ha gjort det bedre. Alle de involverte arbeider innen forskjellige sjangre, noe som definitivt er med på å gjøre Buenes prosjekt såpass suksessfullt som det må sies å være.»
|