Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
MOZART, HVOSLEF, SÆVERUD OG OBOEN Komponistene Harald Sæverud og Ketil Hvoslef, far og sønn, forener tradisjon og opphav med nye tanker og eksperimentelle klanger i sine obokonserter. Mozarts udødelige kvartett for obo og strykere var en direkte inspirasjonskilde for Hvoslefs verk. På samme måte ligger klassisistenes klare formspråk til grunn for Sæveruds nærmest neoklassiske konsert. Denne innspillingen stiller Mozarts klassiske obokvartett sammen med to viktige konserter skrevet i Norge med 74 års mellomrom: den urimelig forsømte konserten av Harald Sæverud (1938) og det nyere og viktige tilskuddet til repertoaret, Ketil Hvoslefs Obokonsert (2012). Sæveruds eviggrønne Rondo amoroso avrunder programmet. Inspirasjonskilden bak denne utgivelsen er Hvoslefs obokonsert. Solisten David Friedemann Strunck var med på en fremførelse av Hvoslefs fabelaktige orkesterverk Ein Traumspiel. Han ble så betatt at han der og da spurte om Hvoslef ville skrive en obokonsert for ham. Han sier: «Jeg er veldig glad for at dette opptaket dokumenterer resultatet av mitt første møte med Hvoslef». Det er verdt å merke seg at denne innspillingen er den første som fører Sæveruds obokonsert tilbake til sin opprinnelige versjon. Sæverud reviderte den i 1984 som følge av et møte med oboisten Arild Halvorsen. David Friedemann Strunck er solooboist i Oslo Filharmoniske Orkester, Kunstnerisk leder for Oslo Kammerakademi og underviser ved Barratt Due Musikkinstitutt. Han har tidligere utgitt Beethoven for Wind Octet (LWC1036), Leipzig! (LWC1058) og the first beauty (LWC1093) på LAWO Classics, og han har fått overveldende omtaler for disse.
MOZART, HVOSLEF, SÆVERUD AND THE OBOE In their oboe concertos, composers Harald Sæverud and Ketil Hvoslef, father and son, combine tradition and heritage with new ideas and experimental sounds. Mozart’s immortal quartet for oboe and strings was a direct source of inspiration for Hvoslef’s work. In the same manner, Sæverud’s almost neoclassical concerto is based on the lucid artistic style of the classicists. The present recording sets Mozart’s perennial Oboe Quartet alongside two important concertos written in Norway 74 years apart: the unjustly neglected Concerto op. 12 by Harald Sæverud (1938) and Oboe Concerto of 2012 by Ketil Hvoslef, a very recent and important addition to the repertoire. Sæverud’s evergreen Rondo Amoroso completes the programme. Hvoslef’s Oboe Concerto happens to be the very reason why this CD came to be made. The soloist, David Friedemann Strunck, was involved in a performance of Hvoslef’s stunning orchestra piece Ein Traumspiel. He was so entranced by the work that he asked Hvoslef there and then whether he would write an oboe concerto for him. Strunck writes: “I am very happy that this recording now documents the result of my first meeting with Hvoslef.” It is worthy of note that the present recording restores Sæverud’s oboe concerto to its original version. Sæverud revised it in 1984 as a result of meeting oboist Arild Halvorsen. David Friedemann Strunck is principal oboist of Oslo Philharmonic Orchestra and artistic director of Oslo Chamber Academy. He teaches at the Barratt Due Music Institute in Oslo. His earlier LAWO Classics releases, Beethoven for Wind Octet (LWC1036), Leipzig! (LWC1058), and the first beauty (LWC1093), have received glowing reviews.
ANMELDELSER/REVIEWS Obospel på sitt beste «Så, helt på tampen, en liten visitt til oboisten David Friedemann Strunck, som er omdreiningspunktet for en utgivelse på Lawo. Det kammermusikalske består her i en aldeles utsøkt framføring av Mozarts obo-kvartett K370, sammen med musikere fra Oslo-Filharmonien. Og så bærer hans finstemte oboklang oss videre, inn i Ketil Hvoslefs obo-konsert, som hører til noe av det fineste Hoslef har gjort, og videre til gudfader Sæverud, og han noe steilere obo-konsert. De to siste sammen med hele Oslo-Filharmonien, under Arvid Engegård.» «You would have to go far to find a more compelling and well-recorded K370 than this one by Strunk and colleagues![...] Even on my first playing, I was immediately attracted to Hvoslef's work, and to Strunk's perceptive insights of the concerto's often mystic voicing, which brought to my mind some of the symphonic music by Danish Per Nørgård.[...] Ketil Hvoslef and his father Harald Sæverud are hardly known about beyond Norway, at whose borders music seems to stop at Grieg. So perhaps this LAWO album will help spread knowledge of the varied music of these worthy composers. Also it offers a devoted Mozart performance of unmissable quality.» Eterisk obospill! «Jeg er ikke sikker på logikken bak dette programmet – en Mozart-kvartett som kommer før flere relativt nye norske verk – utover å gi stjerneoboist David Friedemann Strunck en plattform. Og selv om han og hans strykerkolleger byr på en førsteklasses Mozart-tolkning, er hovedpoenget her åpenbart far-og-sønn konsert-kombinasjonen. […] Lawo styrer ikke like mye med innspillingslyden som enkelte andre selskaper, men jeg har til gode å høre en dårlig innspilling fra dem, og denne mer enn holder det gode ryktet inntakt.» «The most attractive piece on this CD is Ketil Hvoslef’s rhetoric Oboe Concerto, yet the entire program leaves a very good impression and offers high level performances.» «L’Oslo Philharmonic Orchestra interpreta un música molt atractiva, el poder de seducció de la qual és huracanat i tempestuós. Una nova manifestació de les rutilants qualitats sonores de l’orquestra d’Oslo.» «The Mozart, one of the great works in the oboe literature, is a charming, exquisite gem. Strunck plays it with tasteful elegance, and his light, clear sound is in perfect balance with the strings, maintaining a singing tone even in the lowest register of the instrument. His phrasing and articulation are just right for Mozart.» Delikat obospill «The Mozart presented here was the only piece I knew before I listened to this disc. [...] This has, in a very short time, become my favourite recording of this work. [...] «If, as I do, you love the pure, tightly focused sound of German oboe playing, this release will be an absolute joy. [...] And the engineering is as lovely as the performance. [...] The new oboe concerto is by Sæverud’s son, Ketil Hvoslef (b. 1939). [...] It is a remarkable piece, really unlike anything I have heard before. [...] In its 20-minute span, there is one delightful surprise after another. [...] my recommendation couldn’t be warmer.» "Das Oboen-konzert in klassischer Dreisätzi-gigkeit bewegt bildet eine Brückezwischen dem Gewohnten unddem Neuen, wie man es sich at-traktiver kaum wünschen kann:die Musik fließt schmeichelhaftdahin wie ein Hurtigruten-Schiffentlang der Fjordküste Norwe-gens und öffnet in verhaltenemSchbnklang, frei von extremen Ir-ritationen fortwährend neue Per-nspektiven auf schöne (Musik-)Landschaften." "The most attractive piece on this CD is Ketil Hvoslef’s rhetoric Oboe Concerto, yet the entire program leaves a very good impression and offers high level performances." review_LWC1100_klassik.com.pdf Review_LWC1100_svensopernparadies.pdf
|