Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
MOZART I SALONGENE Med Mozart starter utviklingen av sangen som kunstform. Hans tidligste sanger er så enkle som folkesangene, naturlig nok siden Mozart selv var barn da han skrev dem. Senere var han den første som brakte sangen inn i en gjennomkomponert og mer kunstmusikalsk form. Sangene var ikke ment for de store konsertsalene og operahusene, men for små selskap og kammersalene. Og de er heller ikke mange, men her finner vi allikevel utallige øyeblikk av skjønnhet, sterke følelser, vemod og melankoli og dramatikk. Og denne platen presenterer flesteparten av Mozarts samling av sanger. Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen bringer med denne innspillingen lytteren inn i det private musikkrommet, der musikken framføres for de få. Derav tittelen «Whispering Mozart», som skal henspeile på intimitet og direkte musikkformidling til lytteren. «Whispering Mozart» føyer seg inn i rekken av bejublede innspillinger fra Kielland/Mortensen, og duoen befester ytterligere sin evne til å møte enhver epoke med autentisitet og seriøsitet. Dette er deres sjette utgivelse som duo på LAWO Classics. Mezzosopran Marianne Beate Kielland er en av Norges mest profilerte sangere i dag. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa og Japan, og har med sine over 40 innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet. Pianist Nils Anders Mortensen har med flere plate-innspillinger og konserter de siste årene markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv frilanser.
ANMELDELSER/REVIEWS Årets norske utgivelse «Det er vår eminente mezzosopran Marianne Beate Kielland, med den usedvanlig talentfulle akkompagnatøren og solopianisten Nils Anders Mortensen, som leverer et så delikat klaverspil vi sjelden hører maken til. [...] Marianne Beate Kiellands spennvidde er imponerende. Fra de største mesterne, til temarelaterte programmer. Og alt hun rører ved behandler hun med musikalsk smak.» «Ei vakrare røyst kan ikkje tenkjast for Wolfgang Amadeus Mozarts songar.» «Den består av enkle sanger, den mest kjente er vel «Kom mai du skjønne milde», med «An die Freundscaft» og «Traumbild» hakk i hæl. Vi møter som sagt vakre, men enkle sanger, stort sett alle i strofisk form (samme melodi til alle versene i teksten). De gir ikke rom for store utsving noen av dem, men Kielland modulerer sin mezzo sikkert og poengtert, med Mortensen som lydhør akkompagnatør.» «Enkelheten i Mozarts sanger gir også utøverne utfordringer, og som løses strålende av Kielland og Mortensen. De styrer unna den store patosen. Selvsagt skal det emosjoner til for å gi også denne musikken liv, men de unngår de store følelsesmessige utbruddene som lett kunne fjerna musikken fra de enkle rammene Mozart selv satte for den. De gjenskaper intimiteten fra de små rommene og rettferdiggjør albumtittelen «Whispering Mozart». [...] Men kunsten å gjøre noe stort utav det enkle er et element som aldri må undervurderes, og her viser Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen sin klasse og scorer stort med sine tolkninger av Mozarts små sangskatter.» Intimt og lekkert «This is an excellent collection if you want a single singer. She is really very good, and her voice is easy to listen to. [...] she reminds me of Janet Baker.» «[...] this whole recording could be described as a highlight from beginning to end. It is well worth having even if you already own another recording of Mozart’s songs not only for Kielland’s excellent alluring and compelling singing but also for Mortensen’s performance at the piano. [...] Whispering Mozart is a truly wonderful work and I have no doubt it will pleasingly ‘whisper’ in your ear for many hours to come.» «[...] what we here is Mozart-singing not appreciably different in style from other singers of recent years – except, that is, for the distinctive beauty of Marianne Beate Kielland’s voice. [...] There is little or nothing here not to like. [...] The classic disc casting a giant shadow over this repertoire is the pairing of Elisabeth Schwarzkopf and Walter Gieseking [...] but Kielland might be the safer choice.» «Du må virkelig stå på for å finne det ukjente bedre ivaretatt enn her: Marianne Beate Kielland har en ukunstlet presentasjon og renhet i tonen som passer perfekt til disse vanligvis undervurderte sangene, skjønt hun har massevis av dramatisk kraft i bakhånd de gangene Mozart krever det. [...] I likhet med Kielland, er Nils Anders Mortensen en av de beste, aktive norske musikerne i dag, og han er en ideelt følsom akkompagnatør.» Recording of the month «This splendid recital proves how much Mozart accomplished in the lied form—and on its behalf. Norwegian mezzo-soprano Marianne Beate Kielland, with marvelous support from pianist Nils Anders Mortensen, proves the ideal guide to an ancillary corner of the Mozart canon and its surprises.» «Kielland invests each song with richly produced, and entirely appropriate vocalism. [...] I wouldn’t want to be without the warm, soothing approach that Kielland calls “whispering.”» "Lavmælt og nydelig. Andre ord er ikke mulig å finne for denne skiva med Mozart. Marianne Kiellands stemme er dypstemt og passe lavmælt for musikk som dette. Vi har nesten ikke ord. Men behøves ord? Til slik musikk og slik nydelig framføring?"
|