Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
MOZART OG PREUSSEN Helt siden de spilte sine første toner sammen, har Engegårdkvartetten arbeidet med Mozarts strykekvartetter. Nå, etter over ti år, kommer endelig resultatet, på Engegårdkvartettens første utgivelse på LAWO Classics. Det er de tre «Preussenkvartettene» som nå foreligger på plate; de siste Mozart skrev, i 1789 og 1790. Tilnavnet stammer fra kong Friederich Wilhelm II av Preussen, som intensjonen var å dedisere stykkene til, noe Mozart gikk bort fra ved publisering. Det hersker noe tvil om hvorvidt kongen selv bestilte stykkene, men Mozart skrev dem i alle fall med han i tankene, og for å tekkes kongen, som var en habil cellist, ble det lagt spesielt mye arbeid i å forme cellostemmen. Det er imidlertid ikke bare celloen som står frem i musikken, men det hele er intrikat konstruert for å gi plass til, og fremheve, alle fire stemmer som likeverdige bidragsytere. Engegårdkvartetten så dagens lys under den spektakulære midnattssolen i Lofoten i 2006. Raskt ble dette kammermusikkensemblet et av de mest ettertraktede i Norge. Kvartetten er kjent for sine mange modige og friske tolkninger av det klassiske repertoaret. Samtidig legger de vekt på å markere sitt skandinaviske opphav. Kvartetten har høstet internasjonal anerkjennelse, og de har vært med på å skape gode og tette bånd med flere ledende internasjonale utøvere. Ambisjonen blir gjenspeilet i svært varierte og rikholdige konsert-programmer.
ANMELDELSER Mesterlig Mozart Kongeleg cello «[...] friskheten og vitaliteten i spillet drar deg inn, krever at du lytter, at du følger med. Innspillingens klarhet bidrar: du føler nesten at du sitter foran dem og derved blir mye mer oppmerksom på det kontrapunktiske samspillet og de forskjellige fargetrådene [...] Engegårdkvartettens medlemmer er velkjent for sin musikalske tilnærming ved innspillinger [...] de blåser støvet av «tradisjonen» for å avsløre noe livligere enn vi venter.» «Engegårdkvartetten får Mozarts musikk til å klinge meget ukomplisert, noe som krever en ekstrem presisjon. Det er en fryd å høre et ensemble som har spilt med hverandre over lang tid.» «Sprudlende av overflod. I tillegg får vi de lange, herlige melodiske linjene hos Mozart. [...] Altså noe ekte kammermusikalsk, der de medvirkende spiller med og for hverandre [...]» «These splendid performances by the Engegård Quartet reinforce their status as my favorites among his quartets.» «The Norwegian Engegård Quartet responds well to the warmth and melodic ardour of these pieces. [...] they're likeable enough, with finely-judged expressive freedom in the slow movements, and an imaginative approach to providing subtle variation in repeats.» «The Norwegian formations have their own unique and sometimes even eccentric approach. They combine their wonderfully intense legato with a youthful freshness and moving energy, which is reflected in a gripping articulation, but also in an unusually fast tempo.» «We have all heard Mozart played as if it is mere background music, but not here; in their bio, the group makes “bold, fresh interpretations” their mission statement. [...] Best of the lot, Quartet 23 in F is performed with pure joy, even ecstasy.» Nydelig "Het zijn Mozarts laatste kwartetten en ze worden fijnzinnig met een fluwelen toon gespeeld; de vier musici bezitten het vermogen om met een levendige puls te spelen." "The Engegård Quartet highlights the vigorous and direct spirit of the young Mozart, despite the maturity of the works. The great dramatic and passionate burden, despite the freshness and vitality of the interpretation of the quartet, immerses us in the music of the last years of Mozart's life. After listening to this record, which is a beautiful production for us, it is not surprising that the quartet has achieved international recognition. The result is certainly curious because the interpretation of the four musicians highlights the extraordinary melodic quality of these quartets of Mozartinian spontaneity. There is sophistication, but there is also the simplicity of Mozart's writing. A fascinating album!"
|