Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
ORKESTRETS ASKEPOTT FÅR SIN PLASS Da blekket hadde tørket på notene til William Waltons bratsjkonsert i 1929, var dette blant de første store verkene for bratsj. Det var først på 1900-tallet man virkelig fikk øynene opp for instrumentets mange kvaliteter; det ble flere virtuose bratsjister, og repertoaret ble kraftig utvidet. Selveste Paul Hindemith var solist under urframførelsen, og selv om både solist og komponist var noe misfornøyd innsatsen, ble den en umiddelbar suksess blant både publikum og musikere. Christian Sindings berømte «Suite i gammel stil» har hatt fast plass på repertoaret til flere av historiens største fiolinister. Nå foreligger stykket i versjon for bratsj, bearbeidet av Nils Those Røsth, fiolinist i Opera-orkestret i Oslo. Dette gir verket en ny klang – bokstavelig talt – og også en ny, dypere toneart. Det er passende at nettopp Ringstad, som liker å utforske og presentere de mange mulighetene bratsjen kan by på, presenterer dette nye arrangementet. Eivind Holtsmark Ringstad (f. 1994) er det seneste talentfulle tilskuddet til en ny, gullkantet generasjon skandinaviske musikere. I 2016 ble han valgt til å delta i verdens mest prestisjefulle videreutviklingsprogram for erfarne klassiske musikere: BBCs New Generation Artists Scheme. Han er en produktiv kammermusiker, og spiller regelmessig med store musikere over hele verden. Arvid Engegård har parallelt med sin rolle som solist og kammermusikkutøver utviklet en betydelig karriere som dirigent for orkestre både her hjemme og ute. Joshua Weilerstein er kjent for sin dypt naturlige musikalitet, sitt tydelige uttrykk og sin gode kommunikasjon med publikum. Oslo Filharmoniske Orkester ble stiftet i 1919 og er et internasjonalt anerkjent symfoniorkester med over 100 musikere og en nesten 100 år lang historie.
ANMELDELSER Lysende bratsj-spill «This CD brings together the two works in interpretations of great exuberance and technical mastery by one of the most sounding names of a new generation of Scandinavian interpreters: Eivind Ringstad. [...] This recording is an excellent achievement for the catalog of Lawo Classics, a publisher that never ceases to amaze and where quality standards are almost always fulfilled as an unshakable doctrine. [...] The result is amazing, and in a good way!» «Ringstad er utsøkt poetisk i åpningssatsens slørete melodikk, energisk drivende i de raskere partiene, og for all del frapperende virtuos i midtsatsens løp og rytmiske finesser.» «Walton’s Viola Concerto as well as Sinding’s Suite in the old stile in a viola version form the short program of this CD. Eivin Holstmark Ringstad and the Oslo Philharmonic present lively performances.» Krutt 4/5! «To be perfectly honest, as much as I appreciate the Imai and Power versions, until I heard Ringstad in this recording with Joshua Weilerstein and the Oslo Philharmonic, I don’t think I realized what a really beautiful score Walton’s concerto is. [...] Simply gorgeous!» «[...] I would rank this with the better recordings of the work. [...] The transition from violin to viola is so effective that I barely noticed the difference. Ringstad has a chance to show his virtuosity in the opening perpetual motion Presto.» «Much of the merit of this wonderful recording is the young Norwegian violist Eivind Holtsmark Ringstad who focuses on the melodic aspect with amazing vivacity and sound color. Short and short, hypnotizes the listener.» Un jeune altiste de grand talent "To be perfectly honest, as much as I appreciate the Imai and Power versions, until I heard Ringstad in this recording with Joshua Weilerstein and the Oslo Philharmonic, I don’t think I realized what a really beautiful score Walton’s concerto is. Ringstad plays the bravura passages with swashbuckling panache, which is what I would expect, but the real heart of the work is in its moments of emotional intimacy, as in the closing pages of the finale, and it’s here that Ringstad plays with a tenderness and poignancy that takes my breath away. Simply gorgeous!"
review_LWC1133_Classic_Voice.pdf
|