Sci-fi-Lieder - Mæland, Øyvind (komponist)

Sci-fi-Lieder - Mæland, Øyvind (komponist)

Pris: 189 kr

Produktinformasjon

  • Da Stine Janvin Motland og Øyvind Mæland, begge fra Stavanger, bestemte seg for å sette musikk til langdiktet Solaris Korrigert av bysbarnet Øyvind Rimbereid, ble resultatet en frodig dystopisk sangsyklus av ti sanger, om Stavgersand og verden anno 2480.
  • LWC1135 Produktnummer:
  • Mæland, Øyvind (komponist) Produsent:
  • CD Format:
  • 2017 Produksjonsår:
  • På lager Tilgjengelighet:
  • http://lawostore.no/vare/15645Forkortet URL:

Produktbeskrivelse

 

SCI-FI-LIEDER FRA NORDSJØEN!

Da Stine Janvin Motland og Øyvind Mæland, begge fra Stavanger, bestemte seg for å sette musikk til langdiktet Solaris Korrigert av bysbarnet Øyvind Rimbereid, ble resultatet en frodig dystopisk sangsyklus av ti sanger, om Stavgersand og verden anno 2480. En robotoperatør gir oss innblikk i en framtid han tror vi vil skamme oss over (skeimfull aig er) og som vi heller ikke kan forestille oss; framtida er verken diner apokalyptsen skreik-mare eller din beauti draum... Her snakkes en blanding av språkene i områdene rundt Nordsjøen (Nordsea), hvor røttene til talespråket i den forhenværende oljehovedstaden fremdeles er sterke. Kanskje er det pga. komponistens tidvis dårlig skjulte klassiske bakgrunn at bl.a. Lied-en, eller snarere det melodiske, på forskjellig vis også dukker opp i forvridde vendinger i Through surfaces og Stykekvartett i to. I verkene for solo klaver og solo cello får derimot tiden lov til å stå mer stille. Spørsmålet som gjenstår: KOMMEN du vid meg?

Øyvind Mæland (f. 1985) har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole. Mælands produksjon består hovedsakelig av kammer- og ensembleverker, men i 2013 fullførte han den nesten 2 timer lange operaen Ad undas – Solaris korrigert for 6 sangsolister, fullt symfoniorkester og nistemt kor, som ble satt opp ved Den Norske Opera i oktober samme år. Han arbeidet tett med dikteren Øyvind Rimbereid og regissør Lisa Lie.

Vokalist Stine Janvin Motland (f. 1985) er basert i Stavanger og Berlin, og jobber med eksperimentell musikk, lydkunst og audiovisuell performance. Pianist Sanae Yoshida har sin utdannelse fra Toho Gakuen School of Music i Tokyo og Barratt Due musikkinstitutt i Oslo. Hun har hatt et sterkt fokus på ny musikk, og har arbeidet tett med flere komponister. Fiolinisten Liv Hilde Klokk (f. 1984) befinner seg i toppsjiktet blant dagens unge utøvere, og er beskrevet som en svært moden musiker med et særlig uttrykk. Øystein Sonstad (f. 1970) er blant de mest etterspurte norske cellister. Han har vært med i Oslo Strykekvartett siden begynnelsen og er dessuten medlem av Diamantensemblet og Ensemble Nordlys i København. Oslo Strykekvartett består av musikerne Geir Inge Lotsberg (fiolin), Liv Hilde Klokk (fiolin), Are Sandbakken (bratsj) og Øystein Sonstad (cello).  

  

SCI-FI-LIEDER FROM THE NORTH SEA!

When Stine Janvin Motland and Øyvind Mæland, both from Stavanger, decided to set to music fellow townsman Øyvind Rimbereid’s extended poem Solaris Korrigert, the result was a lush dystopian song cycle of ten songs about Stavgersand and the world anno 2480. A robot operator lets us see into a future he believes we will be ashamed of (shameful aye are) and cannot imagine either; the future is neither yor apocalyptsen terror-mare nor yor beauty dream … Here we find a mix of the languages in the region round the North Sea (Nordsea), where the roots of the spoken language in the former oil capital are still strong. Perhaps it is because of the composer’s at times poorly concealed classical background that the Lied, or rather something melodic-sounding, also surfaces here and there as distorted phrases in Through surfaces and String quartet in two movements. In the works for solo piano and solo cello, on the other hand, time is allowed to stand stiller. The question remains: “KOMMEN you vid me?”

Øyvind Mæland (b. 1985) studied composition at the Norwegian Academy of Music. Mæland’s output consists primarily of chamber and ensemble works, but in 2013 he completed his nearly two-hour long opera Ad undas – Solaris korrigert for six singers, full orchestra, and nine-part choir. It premiered at the Norwegian Opera in October the same year, in close collaboration with the poet Øyvind Rimbereid and director Lisa Lie.

Contributing musicians are vocalist Stine Janvin Motland, pianist Sanae Yoshida, violinist Liv Hilde Klokk, cellist Øystein Sondstad, and the Oslo String Quartet.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

Musicalis arrivert
«Det er ikkje Vintertravelling, men Wasserreise in the deep North Sjø der oil is vekk geworden. [...] Sehr kuuuul und hot Musik, asså. Og framifrå performed av sehr glupe musikere. [...] Så i det heile taget: En meget gut Langspielplatte.»
Egil Baumann – Klassekampen, 16.10.17 anmeldelse_LWC1135_klassekampen.pdf

Med Sci-fi-ører
«Verkene rommer ytterst subtile harmoniske og klanglige forbindelser på detaljnivå. Men også krevende dramaturgiske utfordringer løser Mæland med naturlig autoritet [...] I tillegg er Stine Janvin Motland, en sanger med en helt spesiell stemme, uunnværlig for uttrykket. For slik språket til Rimbereid strekker seg mot det musikalsk abstrakte, går Motlands stemme mot det teknisk instrumentale.»
Emil Bernhardt – Morgenbladet, 03.11.17 anmeldelse_LWC1135_morgenbladet.pdf 

Stort komponist-talent fra Stavanger imponerer
«[...] et vågalt prosjekt, for den som har hørt Rimbereid selv lese sine dikt, blir slått over hvordan han liksom synger dem frem, med sans for rytme og fonetikk. [...] Det er et langt verk, med ti forskjellige tekster (som alle står i tekstheftet), men uten snev av monotoni. [...] Med seg på denne CD-en har Mæland fremragende musikere.»
Arnfinn Bø-Rygg – Stavanger Aftenblad, 08.11.17 anmeldelse_LWC1135_stavanger_aftenblad.pdf

Årets norske plate!
«Godt komponert og godt framført over en rabiat tekst av Rimbereid. Det tar litt tid før vi skjønner hvor stort dette egentlig er.»
Egil Baumann – Klassekampen, 11.12.17 anmeldelse_LWC1135_klassekampen_arets_beste.pdf

En av årets beste utgivelser
«Uavhengig av sjanger og tid er dette rett og slett god musikk.»
Emil Bernhardt – Morgenbladet, 15.12.17 anmeldelse_LWC1135_morgenbladet_arets_beste.pdf

«Vocally, the settings are extreme, requiring a wide range of extended techniques and vocal acting, but the piano accompaniment is reassuringly familiar, consisting largely of chords and gestures that could be sampled snippets of Messiaen, with some sonorous direct contact on the strings.»
recordsinternational.com, des. 2017 https://www.recordsinternational.com/cd.php?cd=12T067

review_LWC1135_Crescendo.pdf