Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
SOSIAL MOBILITET SOM KOMEDIE Det Norske Kammerorkester fyller 40 år, og feirer med en fest av en plate. Vi gratulerer! De har vært der til alle tider, dem som går med nesa i sky og tror de er litt bedre enn oss andre. De er beskrevet i utallige teaterstykker, der Molières «Le bourgeois gentilhomme» er det mest berømte. To musikalske versjoner presenteres her, skrevet med nesten 250 års mellomrom, men like aktuelle i sin – og vår – samtid. Både Lully og Strauss fråtser i musikalsk fortellerglede: Uten ord, men med en rikhet i det tonale materialet, forteller de historien om Monsieur Jourdain, som forsøker å bevege seg fra borgerskap til aristokrati, med alt det innebærer. Ingen slipper unna i denne satiriske fremstillingen, som gjør narr av alle involverte. Strauss' «Bürger als Edelmann» er direkte inspirert av Lullys «Le bourgeois gentilhomme», musikken beskriver de samme situasjonene og i flere av satsene brukes Lullys musikk som utgangspunkt. Likevel er disse verkene aldri utgitt sammen før, antagelig på grunn av avstanden mellom komposisjonene, både i tid og spillestil: Moderne orkestre spiller Strauss og spesialiserte barokkorkestre spiller Lully. «Vi mener at det ligger en spenning, en tilstedeværelse, i det at de samme menneskene med de samme instrumentene prøver å gjenskape noe av ’klangen’ fra disse vidt forskjellige epokene. I Det Norske Kammerorkester ønsker vi at våre utgivelser skal stå for det unike som gjør en utgivelse meningsfylt. Jeg tenker ikke på superhøyt spillenivå, selv om det også er et mål, men mer på konteksten musikken presenteres i», sier kunstnerisk leder Terje Tønnesen. Det Norske Kammerorkester er et prosjektorkester sammensatt av de fremste av norske instrumentalister, og har fra starten i 1977 utviklet seg til å bli ett av de fremste kammerorkestre på den internasjonale konsertarena. Gjennom vekslende bruk av både rutinerte musikere og unge talentfulle instrumentalister, utvikler orkesteret hele tiden sin egen spillestil og orkesterkultur.
ANMELDELSER «Det er musikk vi kan frydes over. Ikke av det tyngre slaget men laget for spott og morro, flanerende og jovialt. [...] Det Norske Kammerorkester kan være stolte av hva de har fått til på førti år. Denne skiva ikke minst.» «Det vi hører her, er et sjarmerende verk, der Strauss’ varme senromantiske harmonier gir pastisjene over barokke danser en uimotståelig tiltrekningskraft. Og det Norske Kammerorkester (innspilt i beundringsverdig klarhet) spiller herlig også.» Kammermusikk med stor spennvidde «The ease with which they set the baroque dance forms revised by Strauss into motion is the perfect bridge to Lully's elegant, ironic music. If two ensembles are needed for both works - a specialized baroque ensemble and a modern chamber orchestra - the Norwegian Chamber Orchestra proves exactly the opposite.» «[...] a constant delight.» «Kammerorkesteret låter inspirert og med sprudlende overskudd. Ingrid Andsnes har solid grep om klaverstemmen, og de mange soloinnslagene, særlig med Tønnesen selv og Øystein Sonstad på henholdsvis fiolin og cello, står ut med akkurat det glitrende skimmeret Strauss trenger.» «It does need superb players, and gets them here: Terje Tonnesen’s swaggering Norwegian Chamber Orchestra totally unfazed by Strauss’s technical demands. [...] Excellent sound and appealing artwork too.» Herlig underholdning «[...] this edition is really a precious artistic dossier, plus one of those that still makes the physical edition very worthwhile as an irreplaceable artistic object.» http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1016483?programid=2471 "The idea of presenting Strauss’s Le bourgeois gentilhomme alongside Lully’s original version is most laudable and it is surprising that it hasn’t happened more often. In fact, this is the only available disc to couple the music by the two composers, music that is so inextricably linked.
|