STRAUSS’ TONEDIKT
Oslo-Filharmonien og Vasily Petrenko presenterer den første utgivelsen i en serie med innspillinger av Richard Strauss’ orkestermusikk. På denne CD-en presenteres lytteren for de monumentale tonediktene «Also Sprach Zarathustra» og «Ein Heldenleben»; verker som OFO har en lang historie med å fremføre i inn- og utland. Vasily Petrenko, som har vært orkestrets sjefdirigent siden 2013, utnytter den særegne intensiteten i orkestrets spillestil til fulle i fremføringen av denne spennende og virtuose musikken.
Vasily Petrenko er en av de mest signifikante musikerne av i dag, og han har høstet mye ros og vunnet priser for sine innspillinger av det russiske repertoaret, bl.a. to Gramophone Awards. Med Oslo-Filharmonien har han spilt inn verker av Sjostakovitsj, Szymanowski, Strauss og Prokofjev, i tillegg til en stor, ny syklus med orkesterverker av Aleksandr Skrjabin.
Oslo-Filharmonien så dagens lys i 1919, og i løpet av det neste halve hundreåret vokste orkestrets renommé jevnt og trutt. I 1979 overtok Mariss Jansons dirigentstaven, og under hans ledelse nådde OFO sitt fulle potensiale som en verdig konkurrent til de store filharmoniske orkestrene i Wien, Berlin og New York.
PETRENKO AND THE OSLO PHILHARMONIC PRESENT STRAUSS’ TONE POEMS
The Oslo Philharmonic and Vasily Petrenko present the first of a new series of recordings of Richard Strauss' orchestral music. This first release features the great tone poems “Also Sprach Zarathustra” and “Ein Heldenleben”, both works the Oslo Philharmonic has a long history of performing at home and abroad. Vasily Petrenko, chief conductor of the Oslo Philharmonic since 2013, exploits the special intensity of the orchestra's string sound and its magnificent wind and brass sections to full effect in this thrillingly virtuosic music.
Vasily Petrenko is one of the most significant and galvanizing musicians alive, and has won numerous accolades for his recordings of Russian repertoire, including two Gramophone awards. With the Oslo Philharmonic, he has recorded works by Shostakovich, Szymanowski, Strauss and Prokofiev, as well as a major cycle of orchestral works by Alexander Scriabin.
The Oslo Philharmonic was born in 1919 and over the next half-century, the orchestra’s reputation grew steadily. In 1979, it changed forever with the arrival of a young Latvian arriving in Norway, Mariss Jansons, who transformed it to rival the great Philharmonics of Vienna, Berlin and New York.
ANMELDELSER/REVIEWS
"For their first recording project since their critically-acclaimed Scriabin cycle, Petrenko and his Norwegian orchestra embark on a new Strauss series on LAWO with two great tone-poems from the 1890s; reviewing a live performance of Also sprach in 2016, BachTrack observed that ‘Nietzsche may have proclaimed that God is dead, but he reckoned without Petrenko. All of creation seemed to emanate from the man as he summoned vast worlds into being." Presto Classical, 19.04.2019
"As Petrenko’s tenure in Oslo begins to wind down, he revels in the standards of orchestral virtuosity he has attained with this excellent band in two Strauss tone poems that challenge all instrumental..." Sunday Times, 21.04.2019
"Spektakulær musikk fra Oslo-filharmonien: Petrenko vil avslutte sin tid som sjefsdirigent i Oslo med å spille inn verk av Richard Strauss. Det er ingen dum tanke for orkesterverkene til denne tyske komponisten passer et klanglig rikt orkester som Oslo-filharmonien som hånd i hanske. [...] Oslo-filharmonien er klanglg et flott orkester og dette benytter de seg av i disse to verkene. Orkestermusikk på det mest fargerike og besnærende!" Kjell Moe, Kulturspeilet, 21.04.2019
"[...] an expansive account that is detailed and questing, lyrically spacious in slower music, played sensitively and rapturously, while dramatic episodes enjoy thrill and sweep." Colin Anderson, Classical Source, April 2019
"The opportunity to hear Petrenko conducting Richard Strauss is certainly a mouthwatering prospect. [...] Strauss requires a massive orchestra with extended wind and brass sections and Petrenko bonds everything together with unwavering assurance, accompanying the imaginary hero on his adventures very convincingly. In such a vibrantly colourful score, crammed with incident, Petrenko reveals a surprising amount of often indiscernible orchestral detail. Particularly impressive is the performance of the third section, Des Helden Gefährtin (The Hero’s Companion), a love portrait of Strauss’s wife, Pauline de Ahna, effectively depicted by the solo violin of leader Elise Båtnes. [...] Certainly, the Oslo Philharmonic Orchestra plays beautifully under Vasily Petrenko, ..." Michael Cookson, Musicweb International, April 2019
"Orkester og maestro Petrenko innfrir så til de grader. Oslo-filharmonien har nå en intensitet og et finspill som minner om Jansons-æraen. Og når det er to av Strauss' desidert største verk som er lydfestet - «Also Sprach Zarathustra» og «Ein Heldenleben», så spennes forventningenes bue høyt. Dette er i mine ører fantastisk bra - ja jeg sliter med å finne andre innspillinger som matcher Oslo-filharmoniens spilleri. [...] Stemningen er satt - og det blir 80 minutter med strålende innlevelse og opplevelse. [...] Balansen i opptaket er perfekt og når musikere og dirigent er så godt samspilte som de er på denne platen er det en fryd for oss lyttere å få oppleve et særdeles levende musikalsk resultat. Det må ha vært gøy å spille inn denne plata!" Trond Erikson, Den Klassiske CD Bloggen, 23.04.2019
"This first release features two great tone poems ‘Also sprach Zarathustra’ and ‘Ein Heldenleben’ both works the Oslo Philharmonic has a long history of performing at home and abroad. Vasily Petrenko, chief conductor of the Oslo Philharmonic since 2013, exploits the special intensity of the orchestra’s string sound and its magnificent wind and brass sections to full effect in this highly virtuosic music." My Classical Notes, 28.04.2019
"Vasily Petrenko’s Also sprach Zarathustra is partly very sensitive, partly very dramatic. He is structuring the work excitingly and emphasizes the metaphysical side of the music. Ein Heldenleben is well coloured, powerful, but also lyrical, in a quite transparent and spacious sound. Thus the music acquires a great freshness, and anything that could sound pathetic is avoided." Remy Franck, pizzicato, 01.05.2019
"Men Oslo-filharmonien har alltid vært på offensiven når det gjelder senromantisk og tidligmoderne repertoar. Her i Strauss, under Petrenko, har de den nødvendige tyngde og klangsensibilitet som skal til hos Strauss. At de våger seg ut på Das Heldenleben, som man ikke kan unngå å assosiere med en selvopptatt komponist, står seg godt fordi orkester og dirigent ikke angriper stykket på en forsiktig måte, men liksom vrenger innsiden. Overdrivelsene kan dermed tolkes både som en overdreven selvbiografisk musikk og som et lærestykke i ironi." Arnfinn Bø-Rygg, Stavanger Aftenblad, 27.06.2019
“We will pay close attention to the next production of this Strauss program, which only lacks few things to convince completely.” Patrice Imbaud, Res Musica, 04.08.2019
“The drama and thrilling orchestral writing of Strauss’s tone poems seem second nature to Vasily Petrenko on superb form.” August Editor’s Choice, Gramophone Magazine, August 2019
"The famous opening of Zarathustra is done in tempo, without milking the timpani or the trumpet fanfare, leading immediately into the essence of this performance, which consists of detailed phrase-shaping that brings out the musical values in an overly familiar score. [...] Petrenko’s reading should especially win over listeners who know the score well, because he is so imaginative in the intricacies of Strauss’s scoring in between the big moments. [...] Petrenko has hit a peak of excellence few can match right now. This thrilling Strauss album demonstrates what a gifted conductor can do to transcend familiarity and make old music new again." Huntley Dent, Fanfare Magazine, September/October 2019
«En bragd. Og kjærligheten blant musikere? – Ein Heldenleben er på alle vis et show-stykke, som utfordrer alle orkestrets utfordringer, står det prøven med glans (riktig ord) er det et virkelig orkester. Det gjorde Oslo-filharmonikerne, selvfølgelig – en stor bragd og for så vidt tolkning, når den først er det. Og det er også innspillingen av Ein Heldenleben, som allerede er ute på Cd (LAWO 1166). Og så må jeg si, på vegne av atskillig flere – Elise Båtnes «undrende» vakre soloinnslag var verd de 40 minuttene. Skjønt det er tull, man hører jo på, når Ein Heldenleben først spilles.» Olav Egil Aune, Vårt Land, 18.01.2020
PODCAST
https://www.francemusique.fr/emissions/en-pistes/en-pistes-du-mercredi-29-mai-2019-72343