Clarinet Trios: Schumann / Bruch / Mozart - Oslo Philharmonic Chamber Group

Clarinet Trios: Schumann / Bruch / Mozart - Oslo Philharmonic Chamber Group

Pris: 169 kr

Produktinformasjon

  • Besetningen klarinett, bratsj og klaver er ikke den det har blitt skrevet mest for av komponister gjennom tidene, men på denne CD-en får vi høre noen av de mest representative verkene. Dette er den fjerde utgivelsen fra Oslo Philharmonic Chamber Group på LAWO Classics, og de vakre klarinettrioene av Schumann, Bruch og Mozart blir spilt av soloklarinettist Leif Arne Pedersen, bratsjist Henninge Landaas og pianist Gonzalo Moreno.
  • LWC1172 Produktnummer:
  • Oslo Philharmonic Chamber Group Produsent:
  • CD Format:
  • 2019 Produksjonsår:
  • http://lawostore.no/vare/16685Forkortet URL:

Produktbeskrivelse

 

KLARINETTRIOER

Besetningen klarinett, bratsj og klaver er ikke den det har blitt skrevet mest for av komponister gjennom tidene, men på denne CD-en får vi høre noen av de mest representative verkene. Dette er den fjerde utgivelsen fra Oslo Philharmonic Chamber Group på LAWO Classics, og de vakre klarinettrioene av Schumann, Bruch og Mozart blir spilt av soloklarinettist Leif Arne Pedersen, bratsjist Henninge Landaas og pianist Gonzalo Moreno.

Mozart hørte klarinet­ten rundt omkring i de store byene og ble mer og mer begeistret for den. Han ble kjent med klarinettist Anton Stadler, da han i 1781 kom til Wien, og disse to kom til å bety mye for instrumentets økende popularitet.

«Kegelstatt-Trioen», som vi hører på denne CD-en, ble til i lystig lag, i huskonsertsammenheng der Mozart selv spilte bratsj og Stadler klarinett. At Mozart kastet kjegler mens han skrev notene til «Kegelstatt-Trio», er bare halvveis sant, «Kegelstatt»-tittelen på Ess-durtrioen kom til senere. Det kan høres ut som om de tre instrumentene nærmest kaster kjegler til hverandre i likeverdig og elegant musisering.

Schumann komponerte «Märchenerzählungen» våren 1854, og hans eventyr­bilder ble komponert i en kreativ rus på tre dager. Han syntes selv at denne sammensetningen av instrumenter ville være meget romantisk, og han var tydelig inspirert av sin kjære venn Johannes Brahms. De fire fortellingene henviser ikke til spesielle eventyr, selv om utgivelsen av Grimms eventyr var aktuelle i samtiden.

Den alderdommelige og inderlige stilen i Bruchs åtte stykker for klarinett, bratsj og piano, henspiller på komponistens alder da han komponerte verket. Han var 70 år, og på slutten av sitt yrkesliv. Nesten alle satsene går i moll, og det er lagt stor vekt på det dype stemmeleiet. Alle åtte satsene er forskjellige, uten noen sammenheng. Hver sats utvikler sine egne temaer med stadig nye innfall, og i flere av satsene kommer Bruchs begeistring for folkemusikk fram.

Oslo Philharmonic Chamber Group har tidligere gitt ut «Mozart – Brahms: Clarinet Quintets» (LWC1015), «Mozart/Halvorsen/Brustad» (LWC1028) og «Beethoven: Woodwind Trios» (LWC1034) på LAWO Classics.