Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, Op. 42 / Liederkreis, Op.24 / Maria Stuart Lieder, Op. 135 / Songs from Myrthen, Op. 25 - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Produktinformasjon

  • Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen.
  • LWC1197 Produktnummer:
  • Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Weisser, Johannes (baritone) / Mortensen, Nils Anders (piano) Produsent:
  • CD Format:
  • 2020 Produksjonsår:
  • http://lawostore.no/vare/18520Forkortet URL:

Produktbeskrivelse

 

SCHUMANN-LIEDER

Robert Schumann er velkjent for sin vakre musikk fra romantikken. Blant hans mest kjente komposisjoner er en mengde lieder, hvorav mange av dem ble komponert i 1840, samme år som han giftet seg med Clara Schumann. To av Norges mest anerkjente liedtolkere, Marianne Beate Kielland og Johannes Weisser, har fått med seg Nils Anders Mortensen på klaver. Sammen har de laget en utgivelse som bringer nye, nære og vakre tolkninger av sanger fra Schumanns kjernerepertoar: Frauenliebe und -leben, Liederkreis op. 24, Maria Stuart-lieder og fire sanger fra Myrthen

Frauenliebe und -leben beskriver en kvinnes liv, fra gryende kjærlighet, via ekteskap og barn, til mannens død. Liederkreis op. 24 forteller om en manns forelskelse, kjærlighetsbesettelse og sorg, mens Maria Stuart-liedene bruker Maria Stuarts egne tekster fra tiden hvor hun sitter i fangenskap og venter på døden. 

Det er lenge siden norske utøvere har kunnet presentere en ny innspilling av Schumanns lieder. Denne utgivelsen maler et bredt bilde av Robert Schumann som lied-komponist, presentert av utøvere av ypperste klasse.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland har etablert seg som en av Europas fremste sangere. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa, Østen og Amerika, og har gitt ut mer enn 50 plater.

Baryton Johannes Weisser har etablert seg som en av Europas mest spennende sangere i sin generasjon. Han er en ettertraktet konsert- og oratoriesanger, og har vunnet priser for sine plateutgivelser.

Pianist Nils Anders Mortensen har med sine kritikerroste plateutgivelser, og konserter som solist med de største, norske orkestrene, markert seg som en av Norges fremste pianister.

 

SCHUMANN LIEDER

Robert Schumann is well known for his beautiful music from the Romantic era. Among his best-known compositions are a large number of lieder, many of which were composed in 1840, the same year he married Clara Wieck. This release features two of Norway’s leading interpreters of lieder, Marianne Beate Kielland and Johannes Weisser, joined by pianist Nils Anders Mortensen. Together they have produced a recording offering new and beautifully intimate interpretations of songs from Schumann’s core repertoire: Frauenliebe und –leben, Liederkreis Op. 24, Gedichte der Königin Maria Stuart, and four songs from Myrthen (Myrtle Wreath).

Frauenliebe und –leben describes a woman’s life, from nascent love via marriage and motherhood to her beloved’s death. In Liederkreis Op. 24 a man falls in love and is consumed by his passion and sorrow, while Gedichte der Königin Maria Stuart uses Mary’s own words while sitting in prison awaiting her death.

A new Norwegian release of Schumann’s lieder has been a long time in coming. This album paints a broad picture of Robert Schumann as lied composer, presented by three of Norway’s most outstanding musical artists.

Mezzo-soprano Marianne Beate Kielland has estab-lished herself as one of Europe’s leading singers. With over 50 albums to her credit, she performs regularly with renowned orchestras and conductors in Europe, the East and the USA.

Baritone Johannes Weisser is regarded as one of the most exciting European singers of his generation. He is in frequent demand as concert and oratorio singer and is widely known for his award-winning recordings.

With his critically acclaimed recordings and concerts as soloist with the major Norwegian orchestras, Nils Anders Mortensen has distinguished himself as one of Norway’s leading pianists.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

«[…] Norge har fostret en rekke strålende sangere, som også har en stor stjerne internasjonalt. På denne platen er det lied-kunsten som formidles av mezzosopranen Marianne Beate Kielland og barytonen Johannes Weisser, med en av landets dyktigste akkompagnatører Nils Anders Mortensen ved pianoet…[…] Kielland har nå rukket å gi ut mer enn 50 plater og er i likhet med Weisser meget ettertraktet både i Europa og Amerika. Denne innspillingen bør absolutt gli inn den klassiske samlingen din!» Trond Erikson, den klassiske CD Bloggen, 12.06.2020

«[…] To av våre fremste sangere, mezzosopranen Marianne Beate Kielland og barytonen Johannes Weisser, har sammen med den like fabelaktige pianisten Nils Anders Mortensen spilt inn de sentrale syklusene Frauenliebe und Leben op. 42 (Kielland) og Liederkreis op. 24 (Weisser), begge fra det såkalte lied-året 1840, og den siste, alvorstunge Gedichte der Königin Maria Stuart op. 135, samt fire sanger fra Myrthen op. 25 (Kielland). Begges stemmer klinger naturlig og fritt, om enn Weisser tidvis blir noe for operatisk for min smak. Felles er også resonansen mot en mørk bakgrunn, noe som gir uttrykket en gyllen, avrundet glans. Det harmonerer fint med Mortensens sobre artikulasjon som brettes ut i en både lyttende og rik flygelklang. [...]» Emil Bernhardt, Morgenbladet, 05. juni 2020

"[...] Norwegian pianist Nils Anders Mortensen accompanies mezzo-soprano Marianne Beate Kielland and baritone Johannes Weisser, making us feel the longing for poetry. The three musicians convey beauty, fullness and dream to the audience." Nuria Serra, Sonograma Magazine, 29.06.2020

«[…] Tolkinga til Marianne Beate Kielland er framifrå. Den mørkt sylvskimrande mezzosopranrøysta hennar, som rundar av alle kvasse tyske konsonantar, blandar seg vakkert med klangen til Nils Anders Mortensens klaver. […] Kielland er ein songar som tykkjest duga til alt – den fleksible teknikken hennar høver like godt til barokkmusikk som til musikk frå romantikken og frå vår eiga samtid. Den andre songaren på plata, barytonen Johannes Weisser, har liknande kvalitetar. Det retorisk raffinerte uttrykket eg kjenner frå albuma (og konsertane) hans med 1700-talsmusikk, kjem òg til sin rett hjå Schumann. I tillegg fører den sparsame vibratobruken til uvanleg klangleg klårleik. […] Dette stykket fungerer berre om utøvarane er dønn presise teknisk, noko Weisser og Mortensen definitivt er.» SJUR HAGA BRINGELAND, Dag og Tid, 21.08.2020

“Every new disc with Marianne Beate Kielland evokes high expectations and so far they have never failed to satisfy me. Her discography has expanded steadily and together with her regular accompanist Nils Anders Mortensen she has to date issued nine CDs on the LAWO label. […] When I reviewed Kielland’s previous recording in August 2008 I wrote “These are the songs on this disc that I will return to most often.” My prophecy was well-founded, and the new reading doesn’t invalidate the old one – rather it complements it. These are two well-considered readings that can stand on their own even in the most elated company; the one by a young singer in her fresh youth, the other by an experienced singer – still extremely fresh – but actually the same age as Maria Stuart was at her demise. I’m happy to own both and the new disc in its entirety is a wonderful compilation of some of Schumann’s greatest songs in wonderful readings. The “encore” Du bist wie eine Blume, so beautifully sung, brings balm to the listener after the sorrowful Maria Stuart cycle.” Göran Forsling, Musicweb International, September 2020