Out of Step - Lien, Lars (saxophone) / Osadchuk, Sergej (piano)

Out of Step - Lien, Lars (saxophone) / Osadchuk, Sergej (piano)

Produktinformasjon

  • Denne innspillingen er kulminasjonen av en flere år lang prosess der utøverne – saksofonist Lars Lien og pianist Sergej Osadchuk – har dypdykket i verk fra komponister i sin egen nærhet. This recording is the culmination of a process spanning several years, in which the performers - saxophonist Lars Lien and pianist Sergej Osadchuk - delved into the works of composers found right in their own backyard.
  • LWC1237 Produktnummer:
  • Lien, Lars (saxophone) / Osadchuk, Sergej (piano) Produsent:
  • CD Format:
  • 2022 Produksjonsår:
  • http://lawostore.no/vare/24780Forkortet URL:

Produktbeskrivelse

 

SAKSOFONEN SOM STEINBRYTER

Denne innspillingen er kulminasjonen av en flere år lang prosess der utøverne – saksofonist Lars Lien og pianist Sergej Osadchuk – har dypdykket i verk fra komponister i sin egen nærhet.

Olav Anton Thommessen, Bjørn Kruse, Ragnar Söderlind, Olav Berg og Anders Eliasson er alle født på 40-tallet. Mark Adderley et par tiår seinere. Komponistene er alle norske, med unntak av svenske Eliasson. Tre komponister – Thommessen, Kruse og Söderlind – har vært særdeles viktige i utviklingen av komponistutdanningen ved Norges musikkhøgskole i Oslo. De har utvilsomt vært medvirkende til det rike og mangfoldige miljøet for kunstmusikk vi finner i Norge i dag. Utøverne har ment at alle seks verk virkelig fortjener lydfesting og oppmerksomhet utover å ligge som katalognummer på ulike musikkbiblioteker. Ved å spille inn dette repertoaret blir verkene hørbare og levende. De ønsker også å skape oppmerksomhet om den fantastiske samtidsmusikken som skapes i Norge og Norden og forhåpentligvis gjøre musikere og publikummer over hele kloden oppmerksomme på det høye nivået komponister fra Norden innehar. Utgivelsen dokumenterer dessuten noen av de ulike kunstneriske retningene vi finner blant norske og nordiske komponister rundt det siste århundreskiftet.

Lars Lien er utdannet fra Norges musikkhøgskole, og har vært aktiv med ensembler som Saxofon Concentus, Affinis Ensemble, Oslo Sinfonietta og NoXaS. Han er kåret til «Årets Musiker» av norsk komponistforening to ganger, og har i hele sin musikerkarriere samarbeidet med en lang rekke norske komponister. Lien er ansatt som første-amanuensis ved Musikkonservatoriet i Tromsø.

Sergej Osadchuk studerte ved Moskva Konservatorium og har derfra tatt med seg den tradisjonsrike russiske klavertradisjonen. Han kan vise til en omfattende konsertvirksomhet som solist, kammermusiker og akkompagnatør, og har vært solist med bl.a. Moskva Filharmoniske Orkester, Jönkjöping Symfoniorkester, Arktisk Filharmoni og Oslo Camerata. Osadchuk er professor i klaver ved Musikkonservatoriet i Tromsø.

 

THE SAXOPHONE CUTTING FOR STONE

This recording is the culmination of a process spanning several years, in which the performers – saxophonist Lars Lien and pianist Sergej Osadchuk – delved into the works of composers found right in their own backyard.

Olav Anton Thommessen, Bjørn Kruse, Ragnar Söderlind, Olav Berg, and Anders Eliasson were all born in the 1940s and Mark Adderley a couple of decades later. The composers are all Norwegian, with the exception of Eliasson, who is Swedish. Three of the composers – Thommessen, Kruse, and Söderlind – have been instrumental in the education of composers at the Norwegian Academy of Music in Oslo. They have all undoubtedly contributed to the rich and diverse art music environment that we find in Norway today. The performers on this album believe all six works here deserve to be realized into sound, and given attention beyond their catalog listings in various music libraries. Through such a recording, the works become audible and alive. The artists also want to draw attention to the wonderful contemporary music created in Norway and in the Nordic countries and hopefully make musicians and audiences all over the world aware of the high level of composers from these countries. This release also documents some of the different artistic trends we find among Norwegian and Nordic composers from around the turn of the millennium.

Lars Lien graduated from the Norwegian Academy of Music, and has been active with ensembles such as Saxofon Concentus, Affinis Ensemble, Oslo Sinfonietta, and NoXaS. He has twice been named "Performer of the Year" by the Norwegian Society of Composers, and throughout his musical career has collaborated with a wide range of Norwegian composers. Lien is Associate Professor of Classical Saxophone at the Academy of Music, University of Tromsø – The Arctic University of Norway.

Sergej Osadchuk studied at the Moscow Conservatory and from there has continued the long-established Russian piano tradition. He has had an extensive career as a soloist, chamber musician, and accompanist, and has been a soloist with the Moscow Philharmonic Orchestra, Jönköping Symphony Orchestra, Arctic Philharmonic, and Oslo Camerata, among others. Osadchuk is Professor of Piano at the Academy of Music, University of Tromsø – The Arctic University of Norway.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"Leserne burde ikke trenge noen introduksjon til Lars Lien, eller til hans utrolige tekniske ferdigheter på saksofon. Musikaliteten er et bemerkelsesverdig trekk ved hans spill, noe som også kommer frem i de seks svært forskjellige verkene på denne platen. Mark Adderley og Bjørn Kruse var også med på den forrige platen jeg anmeldte av Lien, Phonetix, sommeren 2016. På den platen ble den dominerende saksofonen tilført et vokalt element, i tillegg til ekstra instrumentalt akkompagnement. Her er fokuset på bare saksofon og klaver, sistnevnte med glitrende følsomhet av Sergey Osadchuk, som var et nytt bekjentskap for meg. Lytt spesielt til avslutningen av Olav Anton Thommessens nydelig beherskede, kvarterlange Somber Song (2000-1) for å høre et bemerkelsesverdig mykt og delikat duettspill; det virker så lett (men jeg er sikker på at det er svært vanskelig å få til). Liens fantastiske evne til å holde lange, melodiske linjer settes på prøve i Anders Eliassons Poem (1986-8), en rent instrumentell utvidelse av Thomas Tranströmers Längs radien. Osadchuks akkompagnement er en modell av subtilitet og nyanser. [...]" Guy Rickards, klassiskmusikk.com, 19.09.2022

"[...] Plata er en god dokumentasjon på hvor spennende repertoaret for dette instrumentet er - selv sett ut fra norske øyne. Å spre kunnskap om musikken som her spilles er selvsagt et slags nybrottsarbeid, men viser også hvor viktig det er å la musikk som skrives et liv etter at det blir framført første gang. Med seg på innspillingen har Lien den dyktige pianisten Sergej Osadchuk - og samspillet her er så absolutt vesentlig for det gode resultatet som presenteres. Undertegnede har også plukket ut et par favoritter på plata (om det er lov å nevne) - blant annet Bergs «Saxifraga» og Kruses «The Secret of Gyda». God plate! (og en liten gave til alle som digger saxofon)." Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 31.10.2022