Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
DEN BLÅ BLOMST Tittelen BLAUE BLUME reflekterer flere sider ved musikken på denne CD-en. I Robert Schumanns grensesprengende Fantasi op. 17, en symfoni for klaver, folder "Romantikkens blå blomst" seg ut i all sin individuelle, Schumannske prakt. Frèdéric Chopins klaverpoesi er representert med hans aller første Mazurka (op. 6 nr. 1) og hans tredje Ballade (op. 47), musikk som også er beslektet med dette begrepet. Torstein Aagaard-Nilsens verk BLUE TRACES stammer fra komponistens "blå periode". Dette spennende samtidsverket er inspirert av malerier av de tre samtidskunstnerne John Petter Havnerås, Elin Alver og Thor Erdahl som alle er gjengitt i en fargesprakende booklet, meditasjoner over fargen blå - Gjennom alle toner klinger det i menneskets fargerike drøm på jorden vár tone for den som lytter i stillhet.
THE BLUE FLOWER The title BLAUE BLUME mirrors several aspects of the music on this CD. In Robert Schumann’s ground-breaking Fantasy opus 17, a symphony for piano, the Blue Flower of Romanticism blossoms in all its individual, Schumannesque splendour. Frédéric Chopin’s piano poety is represented by his very first Mazurka (opus 6, no. 1) and his Ballade no. 3 (opus 47), also music related to this concept. Torstein Aagaard-Nilsen’s piece BLUE TRACES originated during the composer’s “blue period.” This exciting contemporary work is inspired by the paintings of three contemporary artists, John Petter Havnerås, Elin Alver, and Thor Erdahl. All three works are reproduced in a richly coloured booklet, meditations on the colour blue. "Through all the notes. In earth’s many-coloured dream. There sounds one soft long-drawn note. For the one who listens in secret."
ANMELDELSER/REVIEWS Lengsel og lidenskap Rune Alvers musikalske blomster er blå som vårens blåveis Solo-piano "Rune Alvers behandling av Chopin og Schubert er tiltrekkende naturlig: Han synes ganske enkelt å la musikken folde seg ut i hendene sine - det er ingen følelse av at han tvinger «en fortolkning» på musikken. Men min hovedinteresse i hans program er Blue Traces av Torstein Aagaard-Nilsen. Jeg vil ha hatt vanskelig for å gjette at dette var av en norsk komponist: Det første verket er i en skjør Debussy-lignende språk som omformes over den sentrale scherzoen til en mer messiansk stil." "Pianist Rune Alver har stilt det nye verket sammen med Frederic Chopin og Robert Schumann og spiller alt fintfølende og klart." "Og jo visst; Schumann og Chopin er vakkert, imponerende og storslått. Aagaard-Nilsens verk er undrende, fantasifullt og meget lyttbart. Han har skapt musikk ut i fra egne assosiasjoner rundt maleriene og er på mange måter med på å utdype det uttrykk kunstnerne formidler. Og han er med på å trigge lytterens egne fantasier - rundt en blå tanke. Rune Alver imponerer også med fremførelsen av dette verket, og bekrefter en særs god allsidighet." "You only have to listen to the opening bars of Rune Alver’s Blue Flower album to see what I mean about the sound. Here the Norwegian label LAWO gives him an audio spectrum of crystalline sharpness and no little degree of warmth as well; the difference between these two discs is like night and day. Alver proves himself a fine Chopin player with two highly characterized yet forcefully projected performances."
|