Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
JOHANNES BRAHMS SAMLEDE ORGELVERK LAWO Classics lanserer en ny CD med Johannes Brahms (1833-1897) samtlige orgelverk. Platen fokuserer på Clara Schumanns (1819-1896) innflytelse på den unge Brahms` virke som komponist, og Clara er representert på platen med ett av sine preludier og fuger. Selv om orgelverkene til Brahms ofte har vært oversett, er de viktige i komponistens musikalske utvikling. I en tid der opera og svulstig klaverspill stadig oftere var å høre i konsertsalene, viser orgelverkene hvor høyt Brahms verdsatte Bach og kontrapunkt. De er også sentrale i forståelsen av hvordan han på mesterlig vis integrerer klassiske elementer i sine ellers romantiske orkester-, instrumental- og vokalverk. Bragernes kirkes to Carsten Lund-orgler tilhører noen av de mest spennende nybygde orgler i Norge de siste årene. Kirkens hovedorgel på 39 stemmer fra 1998 er et av de flotteste romantiske orgler i Norge, mens kororgelet fra 2009 representerer et slankere klangideal. Begge instrumenter brukes på platen. Anders Eidsten Dahl (1976) har en aktiv karriere som konsertorganist, både som solist og kammermusiker i inn- og utland. I 2011 og 2012 mottok han arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere fra Statens Kunstnerstipend. Dette er Anders Eidsten Dahls andre solo orgel CD utgitt på LAWO Classics.
JOHANNES BRAHMS' COLLECTED ORGAN WORKS LAWO Classics has released a new recording with the collected organ works of Johannes Brahms (1833-1897). The recording focuses on the influence of Clara Schumann (1819-1896) on the young composer Brahms and includes one of her preludes and fugues. Brahms’ organ works are often overlooked, yet they were important in the composer’s musical development. At a time when concert halls were more likely to feature opera and bombastic piano music, the organ works show Brahms’ high regard for Bach and counterpoint. They are also a key to understanding the masterly way in which he integrates classical elements into his otherwise Romantic orchestral, instrumental and vocal works. The two Carsten Lund organs of Bragernes Church rank among the most exciting of the new organs built in Norway in recent years. The church’s main organ dating from 1998 has 39 stops and is one of Norway’s most magnificent Romantic organs, while the chancel organ built in 2009 represents a leaner sound ideal. Both instruments are used on the recording. Anders Eidsten Dahl (1976) has an active career as concert organist, both as soloist and chamber musician at home and abroad. He is a recipient of Norway’s Government Grants for Artists for 2011 and 2012. This is his second solo release with LAWO Classics.
ANMELDELSER/REVIEWS Brahms i sløret aftensol, må en kunne si om Anders Eidsten Dahls nye innspilling av komponistens komplette orgelverker Musikk med kraft og vitalitet Brahms i Bragernes BRAHMS PÅ ORGEL "It (Clara Schumanns opus 16, 3) is certainly worth hearing. […] It receives an excellent performance on the smaller (the chancel organ) of the two organs in the Norwegian Bragernes church in Drammen. […] The performances here are excellent throughout, and the recording quality is also first-class. […] In purely musical terms, this is an admirable issue, strongly recommended." "Anders Eidsten Dahl viste med sin cd Inspired by Bach at han er en meget dyktig musiker. I sin nye utgivelse med Brahms' samlede orgelverker fortsetter han å overbevise. På Bragernes kirkes Carsten Lund-orgler får vi Brahms' samlede, og i tillegg Preludium og fuge opus 16,3 av Clara Schumann. Sistnevnte verk er interessant for å belyse Brahms' verker, og det er svært verdifullt å trekke fram en komponist som ufortjent er havnet langt inn i skyggen. Det blir raskt klart at Dahls cd er en meget betydningsfull utgivelse. Her møter vi en musiker som evner å gi liv til Brahms' akademiske ungdomsverker (- var de egentlig tenkt framført?), uten at det virker «villet" eller «anstrengt", og samtidig en som skjønner hvordan man trenger gjennom overflaten i de dyptpløyende koralene i opus 122. Alle satser har gode tempi, og musikken flyter som den skal, med naturlig puls uten at det blir rigid. Dahl viser at han vet hva han vil, og overbeviser lytteren om at slik skal det være. Og særlig i opus 122 får han fram satsenes innhold på en forbilledlig måte. Dahl søker altså ingen billige effekter, og registrerer varsomt, muligens litt for sparsomt noen steder. […] Dette er en innspilling som nok vil vise seg slitesterk, en man vil returnere til ofte, nettopp fordi Dahl har vært forsiktig med å overdosere effektene. Orgelspeilet vil sette Anders Eidsten Dahl i relieff ved hjelp av de eldre innspillingene til Jaques van Oortermerssen (1990) og Kåre Nordstoga (1998). […] Nordstogas Brahms er absolutt i toppklasse, og du vil antagelig være mer enn lykkelig med den innspillingen. Men for undertegnede går Dahl mer i dybden og er for en aktiv lytter et par hakk mer engasjerende. Dermed blir LAWOs nyutgivelse førstevalget her. Skal du bare ha én cd med Brahms' orgelverker skal du tenke deg godt om før du velger bort Anders Eidsten Dahl. Undertegnede vil ikke være den foruten! Til slutt en kommentar om layout og design: LAWO er blant dem som lager sine cd-omslag i papp i stedet for de gebrekkelige plastboksene vi er vant til fra de store produsentene. Det er tydelig lagt ned mye arbeid her, det hele er preget av nydelige bilder og elegant design." "Johannes Brahms (1833-1897) var en fenomenal pianist og en hengiven beundrer av J.S. Bach. Som tyveåring ble han kjent med Robert og Clara Schumann og fiolinisten Joseph Joachim. Gjennom disse ble han overbevist om behovet for å studere kontrapunkt for alvor. Brahms var ikke et produkt av de klassiske konservatoriene hvor kontrapunkt og orgel var en viktig del av opplæringen.Verkene Brahms skrev for orgelet blir ofte «glemt», men er likevel en viktig del av hans arbeid, spesielt koblingen gjennom sine vokale verker med orgel akkompagnement.Den norske organisten Anders Eidsten Dahl (f. 1976) fyller det gapet på denne førsteklasses produksjonen, hvor du også kan høre et verk av Clara Schumann (1819-1896). Etter to preludier og fuger, avdekkes den genuine Brahms i den intime fugen i ass-moll (Woo 8). Også Preludiet og fugen «O Traurigkeit o Herzeleid» (Woo 7) er typisk for Brahms´ tonespråk.Clara Schumann er representert med preludium og fuge i d-moll (op. 16) som blir spilt på kororgelet i Bragernes kirke (i sentrum av den norske byen Drammen). Lite, men vakkert, og med en grasiøs feminin touch. Ta deg tid til å trenge inn i kjernen av musikken. Resten av platen er tilbake på kirkens hovedorgelelet med Joahnnes Brahms´ 11 koralforspill (op. 122). Arven etter J.S. Bach er aldri langt unna i Brahms´ musikk, og dette er kanskje noe av grunnen til at orgelverker av Brahms ikke pryder forsiden av diskografilistene. Det er riktig kompositoriske arbeid - Brahms hadde lært sin lekse - men det er bare sporadisk strålende original." "Eidsten Dahl´s sympathetic interpretations exude warmth and serenity in the Choral Preludes. A Clara Schumann transcription is an imaginative bonus. " "Anders Eidsten Dahls CD, innspilt på hoved- og kororglene i Bragernes kirke, tar hva man kan kalle en kammermusikalsk tilnærming, med detaljene i Brahms´ intrikate kontrakpunkt tydelige i den tette innspillingen. [...] ...her er det spørsmål om en følsom og innsiktsfull musiker som har forskjellige ting å si om musikken." "I find that Brahms organ music is good to relax to, and it certainly is the case with this disc. From a less than inspiring black and white disc cover I was exceptionally pleased to see the notes in English and Norwegian - by Barbara Owen. [...] The music is expertly played by Anders Eidsten Dahl and very enjoyable - recommended!" "This useful and impressive disc contains all Brahms’s organ music — not much in total, but including his last work, the 11 Chorale Preludes, Op 122, which was published posthumously. As indeed were the early (1856) pair of Preludes and Fugues in, respectively, A minor and G minor, opening the sequence. They are brilliant, flamboyant essays, but the free-standing A flat Fugue and the Chorale Prelude and Fugue on O Traurigkeit, o Herzeleid have an introspection presaging the meditative and fascinating Op 122 pieces. A prelude and fugue by Clara Schumann make a nice transition to the music Brahms produced in the aftermath of her death."
|