Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
GAUDEAMUS På denne CD-en fra LAWO Classics har organisten og professor i kirkemusikk ved Institutt for musikk, NTNU, Harald Rise, tatt for seg de fleste av komponisten Kjell Habbestad, orgelverker, skrevet i et tidsrom fra 1976 og til 2007. Det dreier seg om verker bestilt til orgelinnvielser, tilegnet utøvere, eller verker som er hommage'r til andre komponister. Hovedverket på platen er en stort anlagt "Introduction & Passacaglia" over temaer av Valen, Fartein, her finnes videre en orgelsuite, noen orgelkoraler, ja, til og med bryllupsmusikk, fra en komponist hvis kompositoriske og satstekniske repertoar er meget omfattende. I coverteksten omtaler Olaf Eggestad komponisten som en retoriker og viser at fortroligheten med det tekstlige synes å være et karakteristikum for Habbestads kompositoriske tenkning. I form- og tonespråk er komponisten moderat, med en fellesnevner av tonal sentrering. Men tonaliteten bøyes, tøyes og bendes, og dens identiteter settes under press. Habbestad elsker orgelets klangyppighet, dets overveldende sensualitet og hemningsløse utbredelse i og inntagelse av rommet. Han er også inkluderende på barokk manér, og ynder å spekke sine stykker med sitater og historiske referanser. Melodiene fra middelalderens instrumentalmusikk og antikk og gregoriansk sang kommenteres fra et moderne ståsted, samtidig som komponisten fremviser de historiske tradisjonene. Som orgelutøver og -akkompagnatør har Harald Rise turnert i Europa, USA og Canada, holdt en lang rekke orgelkonserter i NRK radio og TV, utgitt 9 orgel-CDer og medvirket i flere andre. Rise er også aktiv som musikkforsker, og har publisert om kirkemusikalske og musikkvitenskapelige emner. I 2002 ble han dr. art. med en avhandling om Duruflés orgelverker.
GAUDEAMUS On this CD from LAWO Classics, the organist Harald Rise, Professor of Church Music at the Norwegian University of Science and Technology in Trondheim performs most of the organ works of composer Kjell Habbestad, which were written during the period 1976-2007. The compositions include works commissioned for the dedication of new organs, works dedicated to performers, and works composed in honor of other composers. The largest composition is a grandly conceived Introduction & Passacaglia based on themes of Norwegian composer Fartein Valen. Other works include an organ suite, some organ chorales, even wedding music, from a composer whose compositional and technical repertoire is very extensive. In the liner notes, Olaf Eggestad depicts the composer as a rhetorician and suggests that an affinity for the textual seems to be characteristic of Habbestad’s approach to composition. With respect to form and musical vocabulary the composer is moderate, with a common denominator of tonal centering. But the tonality is bent, twisted and stretched, and its identity is under attack. Habbestad loves the organ’s luxuriant sound, its overpowering sensuality, the uninhibited way in which it fills and dominates the space around it. He is also inclusive in the manner of Baroque composers; he likes to lard his pieces with musical citations and historical allusions. Melodies from the instrumental music of the Middle Ages as well as pre-Gregorian and Gregorian song are commented on musically from a modern standpoint even as the composer exhibits the historical traditions. Harald Rise has toured in Europe, the USA and Canada as a soloist and as an accompanist and has given many organ concerts on Norwegian National Radio and TV. He has released 9 solo organ CD’s and has collaborated in several others. Also active as a musicologist, Rise has published articles on church music and other musicological topics. In 2002 he was awarded a doctorate upon completion of a dissertation dealing with the organ works of Maurice Duruflé (1902-1986).
ANMELDELSER/REVIEWS "Fascinerende orgelmusikk fra nyere tid. Harald Rise har spilt inn de fleste komposisjonene til Kjell Habbestad. Noen av verkene har oppstått etter bearbeiding av koraler og melodier fra antikk og gregoriansk sang, slik at de har fått en moderne vri. Habbestad elsker å utfordre og undersøke klangverden, og platen buldrer dermed med variasjoner i orgelets registeret. Han kan skifte endeløs over samme tonale rekke, og bruker rytmikken til å dvele ved og utdype sine akkordene. Platen framstår dermed som meget kraftig og uttrykksfull, og blir lettere tilgjengelig ved å lese tekstheftet." ... for nyskjerrige ører "Albumet med Kjell Habbestad-komposisjoner fra 1976 til 2007, har naturlig nok et klangbilde som er noe mer krevende for utrente ører. De fleste stykkene er bestillingsverk med et noe tablåaktig preg. Dels anes tydelig inspirasjon fra Fartein Valens toneverden. Habbestad kan også låne fra den franske giganten Widor og andre og sette det sammen til sitt eget. Nyansene og detaljene er mange. Dette er musikk du må sette deg ned og lytte til konsentrert. Da gir den noe igjen. Harald Riise spiller utsøkt på Riegerorgelet i Bergen domkirke." "Eit vakkert, variert album som syner Habbestads breie palett som tonekunstnar."
|