Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
MUSIC FOR BLUE DAYS Da Ralph Vaughan Williams skrev sin konsert for basstuba og orkester i 1954, så man på det som et eksentrisk påfunn fra en aldrende komponist. Det var sågar tilløp til humring i salen når solisten ved urframføringen, Philip Catelinet, entret scenen. I ettertid har verket ikke bare blitt en hjørnestein i tubalitteraturen, men et av komponistens mest spilte og verdsatte verk! Sannsynligvis har Vaughan Williams tubakonsert bidratt sterkt til at tubaen har fått voksende anerkjennelse som soloinstrument de siste tiårene etter at den ble komponert. For Eirik Gjerdevik var det en selvfølge å ha med dette viktige verket på platen sin, sammen med tre tidligere uinnspilte komposisjoner for tuba. To av verkene på platen er signert Torstein Aagaard-Nilsen: "En mer kraftfull forteller enn en tuba kjenner jeg ikke. Instrumentet har et utrolig stort register både når det gjelder tonehøyder og dynamikk." Eirik Gjerdevik møtte Pleven Filharmonikerne som gjestesolist i 2010. Kjemien mellom solist og orkester var elektrisk fra første stund, og sammen med dirigenten, Bjørn Breistein, var planlegging av plateinnspilling raskt i gang. Foruten Vaughan Williams og Aaagaard-Nilsens storslåtte tubakonsert, er sistnevntes nydelige Music For Blue Days for tuba og harpe en kontrasterende oase på platen.
MUSIC FOR BLUE DAYS When Ralph Vaughan Williams wrote his Concerto for Bass Tuba and Orchestra in 1954, it was regarded as an eccentric idea of an aging composer. The audience at the premiere even seemed amused when soloist Philip Catelinet entered the stage. Since then, however, the work has become not only a cornerstone of tuba literature, but one of the composer’s most often played and popular works! And in the decades since it was composed, it seems to have been a key factor in the increased acceptance of the tuba as solo instrument. For Eirik Gjerdevik it went without saying that this important work would be included on his album, together with three hitherto unrecorded compositions for tuba. Two of the works on this recording were composed by Torstein Aagaard-Nilsen. In the composer’s own words: “I do not know a more forceful narrator than a tuba. The instrument has an exceptionally large register in terms of pitch and dynamics.” Eirik Gjerdevik met Pleven Philharmonic Orchestra as guest soloist in 2010. The chemistry between soloist and orchestra was electric from the start, and plans were soon underway for a recording with the orchestra and conductor Bjørn Breistein. Besides the magnificent tuba concertos of Vaughan Williams and Aagaard-Nilsen, the CD features as contrasting oasis the latter’s exquisite composition Music for Blue Days for tuba and harp. The great Swedish composer Erland von Koch’s Tuba Concerto also receives its recording premiere on this album.
ANMELDELSER/REVIEWS "Eirik Gjerdevik er en av våre fremste tubaister. Her er han solist på fire verk signert tre komponister. "Hovedverket" er Ralph Vaughan Williams´ konsert for bass-tuba, som han skrev i 1954. På den tiden ganske så spesielt og nytenkende av en komponist som for lengst hadde begynt å trekke på åra. Også i dag vil de tre satsene av mange oppfattes som krevende, ikke bare å spille, men også å fordøye. Det samme kan dels sies om Torstein Aagaard-Nilsens "The Cry og Fenrir" og "tittelstykket "Music for blue days". Sistnevntefor tuba og harpe. Albumet åpner med svenske Erland von Kochs tubakonsert i tre satser. Dette er faktisk første gang stykket spilles inn. Gjerdevik er fremragende." Lavmelt og smakfullt "Platen starter med Tuba Concerto av den svenskekomponisten Erland van Koch. Allerede her viser Gjerdevik at han mestrer de klassiske konsertene på en fremragende måte. Han behersker kontrastene mellom vakkert sonort spill og teknisk briljans og letthet der det kreves. Neste spor på platen er Ralph Vaughan Willliams klassiske "Tuba concerto". Også denne konserten er preget av god forberedelse både teknisk og klanglig. (…) På den vakre andresatsen viser Gjerdevik smakfull frasering og musisering. Bare ved én anledning er det noen små intonasjonssvakheter, men det lekre spillet veier opp for dette. l tredjesatsen tar Gjerdevik frem sin lekenhet, og satsen er en fryd å lytte til. Til andre halvdel av platen har Gjerdevik valg to stykker av Torstein Aagaard-Nilsen. The Cry of Fenrir ble skrevet til Frode Amundsen i 1997 og ble revidert i 2003-04. Gjerdevik mestrer de store klanglige kontrastene som dette stykket krever på en forbilledlig måte. Alt fra det vulgære, nesten utrerte, til de sarte, sangbare partiene. Her viser Gjerdevik klanglig og intonasjonsmessig kontroll i hele registeret. Platens tittelspor, Music for blue days (Torstein Aagaard-Nilsen) for harpe og tuba, er et lavmælt, meditativt stykke. Her presenteres vakkert og velmusisert samspill mellom Gjerdevik og den britiske harpisten Anneke Hodnett. "Music for'blue days" er en spennende plate som inneholder både standardrepertoar, en ukjent klassiker og nyere musikk, som jeg er sikker på får plass blant standardrepertoaret for tuba en gang i fremtiden. Når en hører hvilke kvaliteter stykket av Erland van Koch innehar, er det underlig at det ikke blir spilt oftere. I tillegg har de to Aagaard-Nilsen-stykkene kvaliteter som bør føre dem inn blant standardrepertoaret. Platen kommer i et elegant cover som inneholder en booklet bestående av gode og informative tekster på norsk og engelsk. Til slutt bør det nevnes at lyden på denne platen er meget god. Dette er en plate jeg vil anbefale på det varmeste!" "Celebrem que Eirik Gjerdevik, instrumentista de prestigi internacional, sigui el solista d’aquestes partitures escrites per a tuba de tres compositors que tracten aquest estimat instrument amb una gran força expressiva. La direcció de Bjorn Breistein és lleugera i lúdica i, afortunadament, encara que l’instrument desprèn una certa nostàlgia, el fraseig, gens pesat, ens aporta sonoritats greus a primer pla. (...) L’orquestra búlgara, Pleven Philharmonic Orchestra, amb una expansiva naturalitat mostra les qualitats comunicatives, abstractes i concises, dels músics que formen part del conjunt instrumental búlgar. Una aposta fantàstica de Lawo Classics" RADIO/PODCAST https://sverigesradio.se/avsnitt/1565801
|