Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
ALLE MUSIKALSKE VEIER FØRTE TIL LEIPZIG! 2014 er et godt år å plassere norsk musikk i forhold til det europeiske kulturlandskapet. Hva og hvem har gitt denne norske og skandinaviske musikken opphav og utvikling? Oslo Kammerakademis utgivelse av Grieg og Svendsen i selskap med Hartmann og Reinecke belyser disse spørsmålene. Flertallet av de norske komponistene som skulle komme til å utgjøre det vi dag tenker på som vår musikalske gullalder reiste til Leipzig for å studere. Både Edvard Grieg og Johan Svendsen studerte hos den legendariske komponisten, dirigenten og pianisten Carl Reinecke. Også dansken Emil Hartmann hadde et studieopphold her. Læremesteren Carl Reinecke komponerer med en fyldig, fargerik og romantisk blåserklang, som tydelig kan høres i hans Oktett. Den danske Emil Hartmann var vel kjent med Reineckes bruk av blåsere da han gikk i gang med sin Serenade. Grieg og Svendsen komponerte selv aldri for blåseoktett, men de ble begge hyppig transkribert i sin samtid. Oslo Kammerakademis fagottist Trond Olaf Larsen, som står for arrangementene av Grieg og Svendsens verker på denne platen, bruker her Hartmanns besetning. Oslo Kammerakademi har i løpet av sine fire første år med stor suksess gjestet anerkjente festivaler bl.a. i Münster (”Summerwinds” 2012), Rheingau (2011) og Schleswig-Holstein (2011). «Fantastisk himmelstorm! (…) Publikum var til fulle klar over den eksepsjonelle kvaliteten, og kokte formelig over av begeistring!» (Westfälische Nachrichten 5.8.12). Ensemblets debutplate med kammermusikk for blåseoktett av Beethoven (LWC1036) fikk overveldende kritikker både nasjonalt og internasjonalt, bl.a. 5 (av 5 mulige) stjerner i BBC Music Magazine.
ALL MUSICAL ROADS LED TO LEIPZIG! 2014 is a good year to place Norwegian music in the context of the European cultural landscape. With what or with whom do the origins and development of Norwegian and Scandinavian music lie? Oslo Kammerakademi’s recording of works by Grieg and Svendsen in the company of Hartmann and Reinecke sheds light on this question. The majority of composers associated with what today is called Norway’s musical golden age travelled to Leipzig to study. Both Edvard Grieg and Johan Svendsen studied with the legendary composer, conductor, and pianist Carl Reinecke. The Dane Emil Hartmann was also in Leipzig for a brief period of study. The compositions for wind ensemble of their teacher Carl Reinecke exude a richly-coloured, resonant, and romantic timbre clearly heard in his Octet. Emil Hartmann was familiar with Reinecke’s use of wind instruments when he composed his Serenade. Grieg and Svendsen did not themselves compose for wind octet, but their works were frequently transcribed. Oslo Kammerakademi’s bassoonist Trond Olaf Larsen, who has arranged the works of Grieg and Svendsen for this recording, uses Hartmann’s instrumentation. Since its founding four years ago, Oslo Kammerakademi has made successful appearances at major festivals, including Rheingau and Schleswig-Holstein in 2011 and Summerwinds Münsterland in 2012. “A titanic performance! […] The audience was fully aware of the exceptional quality and veritably boiled over with enthusiasm!” (Westfälische Nachrichten, 5.8.12) The ensemble’s debut album with chamber music for wind octet by Beethoven (LWC1036) received glowing reviews both in Norway and abroad, including five stars (of five possible) by BBC Music Magazine.
ANMELDELSER/REVIEWS Lager nytt av gammelt Skandinaver i Leipzig Pikante oboar Ny kammerfulltreffer «Spillet er smittende spenstig, innspillingen krystallklar og artikkelen i albumheftet [...] velskrevet og informativ [...] Harmonienmusik-tradisjonen som den tilhører, har til hensikt å glede, og denne innspillingen gjør det i rikt monn.» «Lyssnarvänlig musik utmärkt framförd av Oslo Kammerakademi.»
Historisk bindevev Blåser våren inn «Indeed, delight is the watchword throughout this engaging programme, superbly played by the Oslo ensemble. The group’s playing shows a beguiling lightness of touch with no loss of gravity where it’s needed. [...] Superb sound.» «Oslo Kammerakademi are back, after their stunning Beethoven for Wind Octet disc. [...] The ensemble uses historical brass instruments for the classical repertoire to lend both authenticity and transparency to their distinctive sound. In this cleverly-constructed programme, their pair of Viennese horns make a considerable contribution to the already wonderful sonorities of the band. [...] This new disc from Oslo Kammerakademi certainly deserves full marks from me. An ideal disc to play on a summer evening, perhaps with a glass of wine to hand.» «As the saying goes, they had me at "hello." From the clarinet's smooth, expressive opening phrase in Grieg's Lyric Suite, I was captivated by the uniformly suave, polished playing of the Oslo Kammerakademi. [...] The sound reproduction is gorgeous. I can recommend this warmly» review_LWC1058_Rohrblatt_4-2014.pdf
|