Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
BEETHOVEN FOR BLÅSERE Oslo Kammerakademi, som ledes av Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck, presenterer på sin debut-CD kammermusikken av Beethoven for blåseoktett. Dette repertoaret spenner fra den unge Beethoven, som komponerer i "Sturm und Drang", til den modne Beethovens 7. symfoni transkribert for blåseoktett med kontrabass. Beethovens musikk for denne besetningen utgjør sammen med Mozarts serenader kjernerepertoaret for blåseoktett eller "Harmoniemusik", som en kalte slike ensembler i samtiden. Harmonimusikk var i høyeste grad kammermusikalsk mote. Det finnes derfor mye transkribert materiale i tillegg til det komponerte repertoaret for blåseoktett. Da Beethovens 7. symfoni ble utgitt i 1816 var det helt naturlig at et verk, som hadde høstet så gode kritikker ved de tidlige fremføringene, ble utgitt for flere besetninger enn den opprinnelige versjonen for symfoniorkester. Beethoven omarbeidet selv orkesterpartituret for klaver, men det er usikkert hvem som har gjort alle de andre transkripsjonene, selv om alt tyder på at komponisten har gitt sitt samtykke til denne mangfoldige utgivelsen av verket. Oslo Kammerakademi viser med denne innspillingen fram sin tydelige signatur - virtuost og lidenskapelig spill forenet med historisk informert framføringspraksis.
FROM SUMPTUOUS HARMONY AND TABLE MUSIC TO THE SYMPHONIC Oslo Kammerakademi, led by Oslo Philharmonic solo oboist, David Friedemann Strunck, presents on its debut CD chamber music by Beethoven for wind octet. This repertoire ranges from the “Storm and Stress” compositions of the young Beethoven to the mature Beethoven’s Symphony no. 7 transcribed for wind octet with double bass. Beethoven’s music for this instrumentation, together with Mozart’s serenades, forms the core repertoire for wind octet or “Harmoniemusik”, as the ensembles were called in that period. Harmony music was the fashionable chamber music of the day. Thus one can find an abundance of transcribed material along with the composed repertoire. When Beethoven’s Symphony no. 7 was published in 1816, it was hardly surprising that the favourable critical reception of early performances would result in publications of the work in other instrumentations. Beethoven himself rewrote the orchestral score for piano, and although everything suggests that he gave his consent to the numerous publications of the work, it is unclear who wrote all the other transcriptions. Oslo Kammerakademi shows on this recording what it is best known for - virtuoso and passionate playing combined with historically informed performance practice.
ANMELDELSER/REVIEWS Et kronår for norske innspillinger «En stor fordel ved transkripsjoner er at de ofte lar deg høre musikken med friske ører, og denne knockout-tolkningen av 7. symfoni gjør akkurat det. Hastige figurer på strengeinstrumenter, for eksempel, klinger annerledes på treblåsere, og mye av det harmoniske innholdet fremstår uventet selvlysende. Legg til varmhjertet fremførelse av Rondo og Parthia i SACD-lyd, og du får en utgivelse som bør gi adskillig glede.» Hurra for Beethoven «Cden rommer to mindre komposisjoner for oktettbesetning, i tillegg til hovedverket Beethovens 7. symfoni i et arrangement for åtte blåsere. Og det byr på en fantastisk opplevelse, hvor blåserne ikke bare gir en alternativ versjon, men gjør en framstilling så tett og stilig at en knapt gripes av tanken på at det er en slags minimumsversjon det dreier seg om. Originalt og strålende gjennomført.» «[...] ikke minst fordi dette er så suverent spilt, står kammerakademiets versjon så til de grader på egne bein. For dette klinger meget inspirert, og er både spennende og morsomt å lytte til. Den langsomme Allegretto-satsen får den nødvendige dramatiske oppbygning, og sistesatsen, som bare må være energisk, blir nettopp det.» «Oslo kammerakademi spiller harmonimusikk, som er en randgjenger i standardrepertoaret. Det består av blåsere fra det norske miljøet, er relativt nydannet, også de, men har opparbeidet en utsøkt samklang når de tar fatt. Den får de eksponert til fulle på denne utgivelsen på Lawo.» Ukjente sider ved Beethoven hentes frem i lyset Akademisk fest Beethovensk festfyrverkeri! Herlig og forfriskende Blåser i Beethoven «Rasping horns add energy to the Parthia. Even more enjoyable is the 1816 wind octet arrangement of Symphony No. 7 performed here with technical aplomb.» «It is hard to imagine the Octet being played better. [...] The Oslo Kammerakademi gives us a wonderful new and insightful way to listen to this great work. This is highly distinguished playing. The sound engineering of the CD layer is superb: full, warm and excellently balanced. [...] Let us hope for more CDs by the Oslo Kammerakademi. Their Beethoven offers playing that is as accomplished as that of any chamber music ensemble in the world, regardless of genre.» «The Oslo Kammerakademi has superb character in their playing, the contrast and layering of colour in their sound apparent the outset with this disc, from mellow clarinets and bassoons to the nasal rasp of natural horns in full flight. This is a recording which makes you sit up and take note, and every time I put it on my spirits are raised. [...] This Beethoven programme from the Oslo Kammerakademi is praiseworthy on all levels. If you have yet to test your musical taste-buds on the wind ensemble sound this is a tremendous place to start, and if your Beethoven collection needs filling out there is no better option for extending your experience.» «Oslo Kammerakademi spelar med stringens, ljudet är rikt och klart, här finns en imponerande detaljrikedom.» «[...] from the first bar, this performance will capture and hold you for all four movements. The richness and depth of sound produced (in a warmly resonant church acoustic) seems to bespeak a much larger group of instruments. [...] This is a sizzling seventh symphony, even if only on 9 instruments, supported by two other entertaining and beautifully played items from Beethoven's Harmonie Musik days. Simply do not miss this issue, and look out for more on SACD from the Oslo Kammerakademi.»
|