De siste årene har norsk musikkliv fått øynene opp for Catharinus Elling – en komponist som virket samtidig med Grieg og som hadde sin utdannelse fra Tyskland – blant annet gjennom flere plateutgivelser.

  • LWC1072 Katalognummer
  • 7090020180847 EAN
  • SACD Format
  • 2015 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

De siste årene har norsk musikkliv fått øynene opp for Catharinus Elling – en komponist som virket samtidig med Grieg og som hadde sin utdannelse fra Tyskland – blant annet gjennom flere plateutgivelser.
Les mer

Artist
Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Medvirkende
Mortensen, Nils Anders (piano)

Komponist
Elling, Catharinus

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Blunderbuss | Lorange, Anette

Velg antall  

 
 

Produktbeskrivelse

MELLOM TYSK ROMANTIKK OG NORSKE FOLKETONER

De siste årene har norsk musikkliv fått øynene opp for Catharinus Elling – en komponist som virket samtidig med Grieg og som hadde sin utdannelse fra Tyskland – blant annet gjennom flere plateutgivelser.

Nå kompletteres kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensen Ellings diskografi med sanger skrevet av den unge Elling mens han ennå bodde i Tyskland, før han flyttet hjem til Norge og etter hvert ble en av de mest sentrale personene i datidens norske musikkliv. Her er mange vakre melodier med skjemt og glimt i øyet, komponert til kjente dikt av Shakespeare, Janson, Randers og Aasen, og også et knippe sanger med tekster fra «Des Knaben Wunderhorn». Selv om Elling framstår som en komponist med en enklere stil enn Grieg, blir det aldri banalt, og i disse sangene fra den unge komponisten kan man se hvorfor han ble en så sentral person i norsk musikkliv.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland er en av Norges mest profilerte sangere i dag. Hun opptrer jevnlig med de fremste orkestre og dirigenter i Europa og Japan, og har med sine opp mot 40 innspillinger markert seg særdeles positivt på det internasjonale platemarkedet. Pianist Nils Anders Mortensen har med flere plateinnspillinger og konserter de siste årene markert seg som en av Norges fremste pianister. Han er til daglig ansatt som landsdelsmusiker i Finnmark, men er også aktiv frilanser.  Deres forrige utgivelse på LAWO Classics, «Grieg» (LWC1059), høstet strålende kritikker, både i inn- og utland.

 

BETWEEN GERMAN ROMANTICISM AND NORWEGIAN FOLK TUNES

A number of recordings in recent years bear witness to a revival of interest in the music of Catharinus Elling – a composer who lived around the same time as Grieg and who, like Grieg, studied in Germany. Now, critically acclaimed and Grammy-nominated Marianne Beate Kielland and Nils Anders Mortensen have added to the Elling discography with their recording of songs by the young Elling, written while he was still living in Germany.

Here are many lovely melodies composed to familiar verse of Shakespeare, Janson, Randers, and Aasen, as well as a bundle of songs with texts from “Des Knaben Wunderhorn” (“The Youth’s Magic Horn”). Although Elling’s compositional style appears simpler than Grieg’s, it is never banal, and in these songs of the young composer one sees why he became a central person in Norwegian musical life.

Mezzo-soprano Marianne Beate Kielland is one of Norway’s leading singers, performing regularly with prominent orchestras and conductors on major concert stages in Europe and Japan. Her close to 40 albums have brought her exceptional success in the international recording market. With his numerous recordings and concert performances, Nils Anders Mortensen has distinguished himself as one of Norway’s foremost pianists. In his day-to-day musical life, he is state musician in Finnmark County, but he is active as well as a freelance musician. “Grieg” (LWC1059), their previous release on the LAWO Classics label, received glowing reviews, both in Norway and abroad.

 

ANMELDELSER/REVIEWS

«Sangene har et konvensjonelt, tidvis forsiktig, og tidvis nettopp hverdagslig preg. Marianne Beate Kielland har et presist øre for denne siste dimensjonen; tilnærmingen er ukomplisert og like frem, men uten at kontrollen glipper. Klangen er rund og velpleiet, samtidig er Kielland umiddelbar på en måte som passer Ellings dannede enkelhet godt. Mortensen følger opp med oppmerksomt og uklanderlig klaverspill.» 
Emil Bernhardt - Morgenbladet anmeldelse_LWC1072_morgenbladet.pdf

Norsk sangskatt
«Alle er førsteinnspillinger og del av en viktig, norsk sangskatt. I dag er resultatet en leken ledighet – og stadig mer spennende, musikalske møter. De har en spenst i uttrykket som er verdt å følge. De er så samspilte at de kan tillate seg å utfordre hverandre, uten at det skurrer. Det er bare forfriskende og skaper en elegant dynamikk mellom to musikalske sjeler som kjenner hverandres puls.» 
Lars Flydal - Vårt land anmeldelse_LWC1072_vart_land.pdf

«Her response to Elling's elegant, fluent lyricism demonstrates her affection of his work, and Nils Anders Mortensen finds just the right tone and dynamics to accompany his soprano's readings. Recommended!» 
John Miller - SA-CD.net 

«Den innledende «Elskovsvise» er utsøkt sjarmerende, den pâfølgende «Elegie» dypt gripende, «lrmelin Rose» like varm og uskyldig som Nielsens consetting, «Den gang jeg var» og «Min Skat» lys og folketoneaktig - mens sanger som «Du trykker mig Kys», «Fiskaren ãt Sonen sin», «Fjukande Skyer», «Synden, døden» og «Min Stolthet» dykker langt ned i de menneskelige følelsers brenn, hver av dem et mikrokosmos av underdrevet lidenskap, ytterligere gripende gjennom det tilbakeholdne uttrykket. Marianne Beate Kielland takler disse mesterverkene i miniatyr med samme uanstrengte intensitet som du hører i innspillinger med Kathleen Ferrier, og i Nils Mortensen har hun en partner med samme følsomhet.» 
Martin Anderson - Klassisk musikkmagasin anmeldelse_LWC1072_Klassisk_Musikkmagasin.pdf

Norsk og nesten nytt
«Elling er kjent for flere ting, ikke minst for sin innsamling av norske folketoner. Og på denne utgivelsen fornemmer vi hvordan han har tak i noe nytt når det gjelder Lieder, og tar fatt, litt blygt, i et litt mer uforstilt forhold til erotikk og sanselighet. [...] Det tar Marianne Beate Kielland seg fint av. Hun har en stor stemme, men passer seg for å overdimensjonere den i forhold til materialet. Slik kommer hun tett innpå musikken. Og Nils Anders Mortensen er sikker, som alltid.»
Ståle Wikshåland – Dagbladet  anmeldelse_LWC1072_Dagbladet.pdf

Catharinus Elling: Den enkle sangen
«Catharinus Ellings musikk er behagelig og enkel å lytte til. Men det blir aldri kjedelig takket være en av våre dyktige sangere her på berget. Ikke uten grunn at Marianne Beate Kielland får økt oppmerksomhet internasjonalt. For det hun formidler er av høy kvalitet. [...] En god blomsterbukett må også gå til pianist Nils Anders Mortensen som er Kiellands meget lydhøre medmusiker.« 
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen  anmeldelse_LWC1072_DEN_KLASSISKE_CD_bloggen.pdf

«If you like Grieg’s songs, you’ll probably like these. They have grown on me with repeated hearing. Kielland’s tonal luster is a pleasure to hear. Her phrasing and shaping of the vocal line is elegant. Mortensen is a fitting partner, and his nimble accompaniment of ‘Fjukande Skyer’ (Swift Moving Clouds) is impressive. The SACD sound is excellent.»
R. Moore – American Record Guide  reviews_LWC1072_americanrecordguide.pdf

"Un duet extraordinari."
Marçal Borotau - Sonograma Magazine http://sonograma.org/suplement-de-discos/young-elling-catharinus-elling/

«Treat yourself to this disc and you will find new favourites you didn’t know existed.»
Göran Forsling, MusicWeb International  reviews_LWC1072_musicwebinternational.pdf

«[...] for collectors interested in 19th-century songs, and in discovering material that they have not encountered before, these songs will provide pleasure. There is considerable variety of mood throughout the group. I know that I will listen to them again. That reaction is certainly assisted by the fine performances. Kielland and Mortensen are not just going through the motions or giving dutiful exposure to this material. They are inside the music and do their utmost to bring it to life, and Kielland has a lovely and flexible mezzo-soprano voice.»
Henry Fogel – Fanfare Magazine, sept/okt 2015  reviews_LWC1072_fanfare.pdf  reviews_LWC1072_fanfare_2_want_list.pdf

 

 

 

 

Sporliste

CATHARINUS ELLING (1858–1942)
 
SANGE TIL SHAKESPEARES «HELLIGTREKONGERSAFTEN», OP. 42
1) Elskovsvise  01:31
2) Elegie  03:23
3) Den gang jeg var kun saa stor som saa  01:29
 
FIRE ROMANSER, OP. 41
4) Irmelin Rose  02:09
5) Søndagmorgen  02:50
6) Min Skat  01:06
7) Du trykker mig Kys paa min Pande 02:02
 
FEM SANGE, OP. 40
8) Fiskaren åt Sonen sin 01:10
9) Fjukande Skyer 01:57
10) Ho Astrid 01:38
11) Nordmannen 01:48
12) Høgferd  02:15
13) Synden, døden 02:07
 
NYE DIGTE AV KR. RANDERS, OP. 54
14) Min Stolthed  03:09
15) Erotikon 02:08
16) Jeg vil ud! 01:21
17) Bølgeskvulp  01:17
 
LIEDER AUS «DES KNABEN WUNDERHORN»
18) Feuerelement  00:46
19) Hast gesagt, du willst mich nehmen  00:53
20) Meiner Frauen roter Mund  01:01
21) Gelobet sei Maria  01:13
22) Hüt du dich!  00:58
23) Morgenlied  01:22
24) Rote Äuglein  01:19
25) Christkindleins Wiegenlied  02:06

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Grieg - Garborg / Vinje / Ibsen - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Griegs kjæreste sanger til tekster av Garborg, Ibsen og Vinje har ikke før vært samlet på én plate. Nå gir kritikerroste og Grammynominerte Marianne Beate Kielland og Nils Mortensen ut nettopp disse sangene, og med sine autentiske og nærværende Grieg-tolkninger gir de et viktig bidrag til floraen av Grieg-utgivelser. 

 
 
 
Jean Sibelius: Orchestral Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) / Popelka, Petr (conductor) / Norwegian Radio Orchestra

På denne platen tar Marianne Beate Kielland, Kringkastingsorkestret og Petr Popelka nettopp for seg mange av disse orkestrerte sangene. Resultatet er en fortettet utgivelse med 18 sanger, med tekster fra dikt av kjente svenske og finske poeter, hvor Sibelius forteller om kjærlighet, svik, sorg, og savn. Å få spille inn Sibelius orkestrerte sanger har vært en stor drøm for Marianne Beate Kielland. Resultatet har blitt en sterk plate, full av følelser og vakre toner, og vidunderlig klangbehandling av Kringskastingsorkestret under ledelse av sjefdirigent Petr Popelka. On this recording Marianne Beate Kielland and the Norwegian Radio Orchestra under conductor Petr Popelka have engaged with many of these orchestrated versions, producing an intense album of eighteen songs based on poems of familiar Swedish and Finnish poets, in which Sibelius tells of love, betrayal, grief and longing. Marianne Beate Kielland has long dreamed of recording the orchestrated songs of Sibelius. The result is an outstanding album filled with feeling and beautiful music, and the scintillating sound of the Norwegian Radio Orchestra under Chief Conductor Petr Popelka. 

 
The Silk Road - Oslo Kammerakademi

På The Silk Road presenteres fire verk. To av dem er av komponister fra 1800-tallet som var fascinert av musikken fra Nord-Afrika og Midtøsten: Camille Saint-Saëns’ verk for militærorkester, Orient et occident (1869), og André Caplets tre-satsige Suite Persane (1900). Utgivelsen inneholder også to verk bestilt av Oslo Kammerakademi: The Last Days of Sultan Selim III (2011) – historien om sultan Selims siste dager, gjenfortalt i musikk av den tyrkiske komponisten Mert Karabey – og albumets tittelverk, Gisle Kverndokks suite The Silk Road (2017), inspirert av musikk man kunne ha møtt på langs en handelsrute mellom Venezia og Kina. The Silk Road features four works. Two of them are by 19th-century composers who were fascinated by the music of North Africa and the Middle East: Camille Saint-Saëns’ work for military band, Orient et occident (1869), and André Caplet’s three-movement Suite Persane (1900). The release also contains two works commissioned by Oslo Kammerakademi: the story of The Last Days of Sultan Selim III (2011) retold in music by Turkish composer Mert Karabey, and the album’s title work, Gisle Kverndokk’s suite The Silk Road (2017), inspired by music that might have been encountered along a trade route between Venice and China. 

 
 
 
Einsamkeit – Songs by Mahler - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

På Marianne Beate Kielland og Nils Anders Mortensens nye plate – deres åttende i rekken på LAWO Classics – får vi høre tre av Mahlers viktigste sang-sykluser: «Rückert-Lieder», «Kindertotenlieder» og «Lieder eines fahrenden Gesellen». 

 
Ricercare - Ssens Trio

Ssens Trio er ute med sin tredje CD-utgivelse på LAWO Classics. Mens debutalbumet (LWC1122) inneholdt trioer av Beethoven og oppfølgeren (LWC 1170) var viet Mozart, er det på denne utgivelsen duket for norsk musikk. Ssens Trio dykker ned i det norske repertoaret, og ønsker med denne utgivelsen å framheve fire verker for stryketrio som fortjener å være en del av det internasjonale stryketrio-repertoaret. Ssens Trio is out with its third CD release on the LAWO Classics label. While the debut album (LWC1122) featured trios of Beethoven and its successor (LWC1170) was devoted to Mozart, this release spotlights Norwegian music. With this deep dive into the Norwegian repertoire, Ssens Trio wishes to call attention to four works for string trio deserving of inclusion in the international string trio repertoire. 

 
Eivind Groven Songs - Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) / Mortensen, Nils Anders (piano)

Eivind Groven er et kjent navn i norsk musikkhistorie. Kanskje kjenner vi ham best som mannen bak «pausesignalet» og «kjenningssignalet» NRK brukte i en årrekke.  

 

×Tips en venn

Young Elling <span>-</span> Kielland, Marianne Beate (mezzosopran) Young Elling Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 44.221.43.88)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt