Produktinformasjon
Produktbeskrivelse
LATTERLIGE KJÆRLIGHETSBREV, HESTESKO OG «MISTET»-LAPPER Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». Tekstene som synges er av fremragende poeter som Friedrich Nietzsche, Fernando Pessoa, Paal-Helge Haugen og Osip Mandelstam. Holmertz og Karlsson har samarbeidet tett i mange år. Først og fremst som duo, men også i sin mer eksperimentelle gruppe Vollen United, som spiller en blanding av barokk-, improvisasjons- og samtids-musikk. Elisabeth Holmertz hopper elegant mellom stiler og uttrykk, og repertoaret hennes strekker seg fra klassiske ballader med lutt til opera og avantgarde-samtidsmusikk. I 2020 fullførte hun sin PhD i kunstnerisk forskning ved Norges musikkhøgskole. Kenneth Karlsson har vært kunstnerisk leder og pianist i Cikada siden 1989. Han har også spilt i en rekke improvisasionsgrupper gjennom årene, senest i kvartetten Point 4 med Jon Balke, Ingar Zach og Bjørn Rabben. Han har turnert over hele verden, både som solomusiker og med ulike ensembler.
RIDICULOUS LOVE LETTERS, HORSESHOES, AND "LOST" NOTES When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.” The texts performed here are by eminent poets such as Friedrich Nietzsche, Fernando Pessoa, Paal-Helge Haugen, and Osip Mandelstam. Holmertz and Karlsson have closely collaborated for many years: first and foremost as a duo, but also in their more experimental group, Vollen United, where they perform a mixture of baroque, improvisational, and contemporary music. Elisabeth Holmertz elegantly jumps between styles and expressions, her repertoire ranging from classical lute ballads to opera and avant-garde contemporary music. In 2020, she completed her PhD in artistic research at the Norwegian Academy of Music. Kenneth Karlsson has been the Artistic Director and pianist of Cikada since 1989. He has also performed in a number of improvisation groups over the years, most recently in the quartet Point 4 with Jon Balke, Ingar Zach, and Bjørn Rabben. He has toured all over the world, both as a soloist and with various ensembles.
ANMELDELSER/REVIEWS: "Sopranen Elisabeth Holmertz og pianisten Kenneth Karlsson har i en årrekke satt sitt preg på fremføringer av samtidsmusikk her på berget. De elsker å søke etter det nye og etter det nye i det eksisterende mangslugne musikkfeltet - som for eksempel å sette sitt preg på musikk fra popens verden. Men denne gangen er det samtidmusikkens underfundighet som treffer øregangene. [...]" Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 10.05.2022 "[...] Alle tre stykkene er godt framført. Holmertz og Karlsson viser at de er eksepsjonelt kapable i møte med de nærmest umenneskelige kravene som denne musikken stiller, til intonasjon, fingerferdighet og rytmisk presisjon. Vet du ikke om du skal le eller gråte når du hører Lachenmann? Velg det første. For da står du overfor en stor kunstopplevelse." Ola Nordal, ballade.no, 11.05.2022
|