Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.”

  • LWC1217 Katalognummer
  • 7090020182391 EAN
  • CD Format
  • DXD 24 BIT / 352.8 KHZ Masterfiler
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2022 Utgivelsesår
  • På lager Tilgjengelighet

Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.”
Les mer

Velg antall  

 

Produktbeskrivelse

LATTERLIGE KJÆRLIGHETSBREV, HESTESKO OG «MISTET»-LAPPER

Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». Tekstene som synges er av fremragende poeter som Friedrich Nietzsche, Fernando Pessoa, Paal-Helge Haugen og Osip Mandelstam.

Holmertz og Karlsson har samarbeidet tett i mange år. Først og fremst som duo, men også i sin mer eksperimentelle gruppe Vollen United, som spiller en blanding av barokk-, improvisasjons- og samtids-musikk.

Elisabeth Holmertz hopper elegant mellom stiler og uttrykk, og repertoaret hennes strekker seg fra klassiske ballader med lutt til opera og avantgarde-samtidsmusikk. I 2020 fullførte hun sin PhD i kunstnerisk forskning ved Norges musikkhøgskole.

Kenneth Karlsson har vært kunstnerisk leder og pianist i Cikada siden 1989. Han har også spilt i en rekke improvisasionsgrupper gjennom årene, senest i kvartetten Point 4 med Jon Balke, Ingar Zach og Bjørn Rabben. Han har turnert over hele verden, både som solomusiker og med ulike ensembler.

 

RIDICULOUS LOVE LETTERS, HORSESHOES, AND "LOST" NOTES

When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.” The texts performed here are by eminent poets such as Friedrich Nietzsche, Fernando Pessoa, Paal-Helge Haugen, and Osip Mandelstam. 

Holmertz and Karlsson have closely collaborated for many years: first and foremost as a duo, but also in their more experimental group, Vollen United, where they perform a mixture of baroque, improvisational, and contemporary music. 

Elisabeth Holmertz elegantly jumps between styles and expressions, her repertoire ranging from classical lute ballads to opera and avant-garde contemporary music. In 2020, she completed her PhD in artistic research at the Norwegian Academy of Music. 

Kenneth Karlsson has been the Artistic Director and pianist of Cikada since 1989. He has also performed in a number of improvisation groups over the years, most recently in the quartet Point 4 with Jon Balke, Ingar Zach, and Bjørn Rabben. He has toured all over the world, both as a soloist and with various ensembles.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"Sopranen Elisabeth Holmertz og pianisten Kenneth Karlsson har i en årrekke satt sitt preg på fremføringer av samtidsmusikk her på berget. De elsker å søke etter det nye og etter det nye i det eksisterende mangslugne musikkfeltet - som for eksempel å sette sitt preg på musikk fra popens verden. Men denne gangen er det samtidmusikkens underfundighet som treffer øregangene. [...]" Trond Erikson, Den klassiske CD Bloggen, 10.05.2022

"[...] Alle tre stykkene er godt framført. Holmertz og Karlsson viser at de er eksepsjonelt kapable i møte med de nærmest umenneskelige kravene som denne musikken stiller, til intonasjon, fingerferdighet og rytmisk presisjon. Vet du ikke om du skal le eller gråte når du hører Lachenmann? Velg det første. For da står du overfor en stor kunstopplevelse." Ola Nordal, ballade.no, 11.05.2022

Sporliste

HELMUT LACHENMANN (*1935)

1)    Got Lost /// 27:00

 

       JON ØIVIND NESS (*1968)

2)    Meditasjon over Georges de La Tour

       XVII /// 16:53

 

       ROLF WALLIN (*1957)

3)    ...though what made it has gone /// 16:30

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Saan - Mikalsen, Jan Erik

Jan Erik Mikalsen er et av de heteste navnene innen ny norsk musikk, og på Saan presenterer han tre imponerende store orkesterverk. Utgivelsen tegner er et spennende bilde av Mikalsen som kunstner og komponist, med orkestermusikk som er preget av rike teksturer og store klanger. Denne portrettplaten presenterer en enhetlig musikalsk visjon, med en nærmest maksimalistisk bruk av store klimakser, og harmoniske strukturer som skitnes til med mesterlig hånd. 

 
Ricercare - Ssens Trio

Ssens Trio er ute med sin tredje CD-utgivelse på LAWO Classics. Mens debutalbumet (LWC1122) inneholdt trioer av Beethoven og oppfølgeren (LWC 1170) var viet Mozart, er det på denne utgivelsen duket for norsk musikk. Ssens Trio dykker ned i det norske repertoaret, og ønsker med denne utgivelsen å framheve fire verker for stryketrio som fortjener å være en del av det internasjonale stryketrio-repertoaret. Ssens Trio is out with its third CD release on the LAWO Classics label. While the debut album (LWC1122) featured trios of Beethoven and its successor (LWC1170) was devoted to Mozart, this release spotlights Norwegian music. With this deep dive into the Norwegian repertoire, Ssens Trio wishes to call attention to four works for string trio deserving of inclusion in the international string trio repertoire. 

 
My Microtonal Piano - Yoshida, Sanae (piano)

With this album, Sanae Yoshida presents five new solo works for the microtonal piano by composers Eivind Buene (N), Keiko Harada (J), Øyvind Mæland (N), Michelle Agnes Magalhaes (BR) and Andreas Gundersen (N). As a musical instrument the piano is, both literally and figuratively, black and white. A paradigm of discipline and order, carefully tuned such that all intervals between the notes are the same, and that all keys, major and minor, sound with an absolute maximum of consistent, consonant clarity. 

 
Lamento - Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano)

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century. 

 
 
Amulets - Matre/Ness/Rehnqvist - NoXas / Nordic Voices / Norbakken, Berit (soprano)

NoXaS har valgt ut tre verk som viser kvartetten fra veldig ulike sider. Ørjan Matres mesterlige instrumentering i verket «Six Orphic Amulets» viser saxofonens fleksibilitet. Ofte lager de fire instrumentene et bakteppe for sangerne, eller de tvinnes inn i det vokale slik at skille mellom sang og saxofon viskes ut. I Jon Øivind Ness’ «WRÆÞÞ» demonstrerer komponisten saxofonens mulighet til å spille mikrotonale linjer i et ellers humørfylt verk. Blandingen av humor og høy kompleksitet er et varemerke for Ness, og det gjelder også for dette verket. Karen Rehnqvists verk «Ock av Törnen» har et nesten tidløst uttrykt med store dynamiske spenn i register og dynamikk. Uttrykket er hudløst, ekte og dramatisk. Matre og Ness er komponert spesielt for utøverne på innspillingen. 

 
Norwegian Opera Overtures - The Norwegian National Opera Orchestra

Den norske operalitteraturen er en godt gjemt og altfor lite kjent perle i vår nasjonale kulturarv. Det er allmenn enighet om at den begynner med Thrane/Bjerregaards syngespill Fjeldeventyret fra 1824. Videre var det utover på 1800-tallet flere norske komponister som skrev op­eraer, men de aller fleste av disse er i dag gjemt og glemt. The Norwegian opera literature is a well concealed and all too little known gem in our national cultural heri­tage. There is general agreement that it begins with the Waldemar Thrane/Henrik Bjerregaard Singspiel Fjeld-eventyret (The Mountain Story) from 1824. And through­out the nineteenth century there were a number of Norwe­gian composers who wrote operas, most of them now long forgotten. 

 
 

×Tips en venn

Botschaft des Ridicolas <span>-</span> Holmertz, Elisabeth (soprano) / Karlsson, Kenneth (piano) Botschaft des Ridicolas Holmertz, Elisabeth (soprano) / Karlsson, Kenneth (piano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 18.218.48.62)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt