Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century.

  • LWC1226 Katalognummer
  • 7090020182483 EAN
  • CD Format
  • Sofienberg kirke, Oslo Innspillingssted
  • 2022 Utgivelsesår

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet. In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century.
Les mer

Artist
Oslo Circles | Kielland, Marianne Beate (mezzosopran)

Medvirkende
Kirschner, Astrid (barokkfiolin) | Zanovello, Maria Ines (barokkfiolin) | Brinkmann, Mime (barokkcello, viola da gamba) | Nyhlin, Karl (teorbe, erkelutt) | Martello, Mariangiola (cemballo, orgel positiv)

Ensemble
Oslo Circles

Plateselskap
Lawo Classics

Produsent
Landaas, Vegard

Tekniker
Wolden, Thomas

Design
Granberg, Anna-Julia | BLUNDERBUSS

 

Produktbeskrivelse

DEN SØTE SMERTE

Midt i pandemien spilte barokkensemblet Oslo Circles inn sin nye CD «Lamento» for LAWO Classics. Solisten – mezzosopran Marianne Beate Kielland – er gruppens mangeårige samarbeidspartner, og sammen presenterer de melankolsk og vakker italiensk barokkmusikk fra 1600-tallet.

Her får vi høre religiøse Maria-klager, skrevet av Giovanni Felice Sances, Benedetto Ferrari og Tarquino Merula, men også sanger om tapt kjærlighet, som Claudio Monteverdis berømte «Si dolce è’l tormento». Oslo Circles, under ledelse av barokkfiolinisten Astrid Kirschner, gir oss nydelig instrumentalmusikk av Salomone Rossi, Isabella Leonarda, Girolamo Frescobaldi, Marco Uccellini, Giovanni Girolamo Kapsperger og Giovanni Antonio Pandolfi Mealli.

Mezzosopran Marianne Beate Kielland er i dag etablert som en av Europas fremste sangere og har samarbeidet med dirigenter som Philippe Herreweghe, Masaaki Suzuki, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Andrew Manze og  ensembler som Freiburger Barockorchester, Collegium Vocale (Gent) og Oslo-Filharmonien. Hun har mer enn 50 plateutgivelser bak seg, og «Lamento» er hennes 15. utgivelse på LAWO Classics.

Barokkensemblet Oslo Circles ble grunnlagt i 2015 av barokkfiolinisten Astrid Kirschner, og med på laget har hun ledende musikere fra det skandinaviske og internasjonale barokkmiljøet: Maria Ines Zanovello (barokkfiolin), Mime Brinkmann (barokkcello), Karl Nyhlin (teorbe/erkelutt) og Mariangiola Martello (orgelpositiv/cembalo). Med nysgjerrighet og lidenskap blåser musikerne støv av de gamle partiturene og viser hvor moderne barokkmusikk kan være.  Oslo Circles har gjestet festivaler som Froville Festival (Frankrike), Spazio & Musica (Italia), Korkyra Baroque Festival (Kroatia), Oslo Kammermusikkfestival og Varaždin Baroque Nights (Kroatia), hvor de sammen med Marianne Beate Kielland i 2019 vant kritikerprisen for nettopp dette programmet.

 

SWEET TORMENT

In the midst of the pandemic the baroque ensemble Oslo Circles recorded its new CD, “Lamento”, for LAWO Classics. The soloist — mezzo-soprano Marianne Beate Kielland — has performed with the group for many years, and together they present beautiful and melancholy Italian baroque music from the seventeenth century.

Here we can listen to lamentations of Mary written by Giovanni Felice Sances, Benedetto Ferrari and Tarquino Merula, as well as songs of unrequited love, such as Claudio Monteverdi’s famous “Si dolce è’l tormento”. Oslo Circles, led by baroque violinist Astrid Kirschner, presents us with exquisite instrumental music of Salomone Rossi, Isabella Leonarda, Girolamo Frescobaldi, Marco Uccellini, Giovanni Girolamo Kapsperger and Giovanni Antonio Pandolfi Mealli.

Mezzo-soprano Marianne Beate Kielland has estab-lished herself as one of Europe’s leading singers. Among the conductors with whom she has performed are Philippe Herreweghe, Masaaki Suzuki, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, and Andrew Manze, and she has appeared with ensembles such as the Freiburg Baroque Orchestra, Collegium Vocale (Ghent), and the Oslo Philharmonic. She has recorded more than 50 albums, with “Lamento” being her 15th release on the LAWO Classics label.

The baroque ensemble Oslo Circles was founded in Oslo in 2015 by baroque violinist Astrid Kirschner. It consists of established Scandinavian and international baroque musicians Maria ines Zanovello (baroque violin), Mime Brinkmann (baroque cello), Karl Nyhlin (theorbo, archlute), and Mariangiola Martello (positive organ, harpsichord). Oslo Circles has a passion for showing how modern baroque music can be. Festivals at which the ensemble has appeared include Froville Festival (France), Spazio & Musica (Italy), Korkyra Baroque Festival (Croatia), Oslo Chamber Music Festival, and Varaždin Baroque Nights (Croatia), where in 2019 they, together with Marianne Beate Kielland, won the Critic’s Prize for this very programme.

 

ANMELDELSER/REVIEWS:

"[...] The program is organized astutely, providing musical pleasure and intellectual stimulation in equal shares. Oslo Circles is a group of musicians (five players here) who were formed in 2015 to explore Baroque music with several singers, using Ms. Kielland in this program. Their first CD, made with David Hansen, featured Purcell (not reviewed here). The sound, caught in an Oslo church, is vivid and natural, and Kielland is superb in each of her laments. In the Merula canzonetta, she is accompanied by the very slight support of a theorbo playing the repeated semitone A-B♭. This lullaby can be found in the Fanfare Archive at least nine times, including two by the incomparable Montserrat Figueras. The Sances Pianto can be found on several CDs listed in the Archive. The Monteverdi lament has been recorded innumerable times. The competition is irrelevant in the light of the programming that produced this disc. Highly recommended." J. F. Weber, fanfare magazine, Sept. / Oct. 2022

Sporliste

1)     Canzone quarta a 2 canti /// 03:02

        Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

2)     Fiori musicali: Toccata per le levatione /// 03:08

        Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

3)     Pianto della madonna (Stabat mater) /// 10:31

        Giovanni Felice Sances (ca. 1600–1679)

4)     Sonata a violino solo opera IV: La Vinciolina /// 07:01

        Giovanni Antonio Pandolfi Mealli (ca. 1620 –1669)

5)     Sinfonia grave a 5 /// 03:29

        Salamone Rossi (ca. 1570–1630)

6)     Si dolce è’l tormento, SV 332 /// 04:20

        Claudio Monteverdi (1567–1643)

7)     Sonata XII opera XVI (Intro) /// 02:11

        Isabella Leonarda (1620–1704)

8)     Canzonetta spirituale sopra alla nanna ‘Hor ch’è tempo di dormire’ /// 07:03

        Tarquinio Merula (1595–1665)

9)     Sonata XXVI sopra ‘La Prosperina’ opera IV /// 03:34

        Marco Uccellini (1603–1680)

10)   Libro quarto d’intavolatura di chitarrone (1640): Toccata IX /// 03:16

        Giovanni Girolamo Kapsberger (ca. 1580–1651)

        Cantata spirituale ‘Queste pungenti spine’

        Benedetto Ferrari (ca. 1603–1681)

11)   I. Prima parte /// 03:17

12)   II. Seconda parte /// 03:32

13)   III. Terza parte /// 03:10

14)   IV. Ultima parte /// 03:02

15)   L’argia: Alma mia /// 03:22

        Marc’ Antonio Cesti (1623–1669)

Kommentarer

Laster kommentarer ...
Suite Life - Bergen Barokk

Bergen Barokks andre utgivelse på LAWO Classics, «Suite Life», tar oss med til det franske hoffet på Solkongens tid. Bergen Barokk’s second release on the LAWO Classics label, “Suite Life”, takes us to the French court during the reign of the Sun King. 

 
 
 
Botschaft des Ridicolas - Holmertz, Elisabeth (soprano) / Karlsson, Kenneth (piano)

Når den kompromissløse duoen Elisabeth Holmertz og Kenneth Karlsson endelig slipper sitt lenge etterlengtede album på LAWO Classics, er det norsk og tysk samtidsmusikk som står på menyen. På «Botschaft des Ridicolas» får vi høre «Got Lost» av Helmut Lachenmann – et 30 minutter langt vilt og poetisk verk som har blitt en moderne klassiker, og som visstnok er en av komponistens egne favoritter; den stille, sensuelle og melankolske «Meditasjon over Georges de La Tour XVII» av Jon Øivind Ness, og til sist Rolf Wallins pønkete og desperate «...though what made it has gone». When the uncompromising duo Elisabeth Holmertz and Kenneth Karlsson finally release their long-awaited album on LAWO Classics, we find Norwegian and German contemporary music on the menu. On “Botschaft des Ridicolas” we hear “Got Lost” by Helmut Lachenmann - a 30-minute long wild and poetic work that has become a modern classic, and which is supposedly one of the composer's own favorites; the quiet, sensual, melancholic “Meditasjon over Georges de La Tour XVII” by Jon Øivind Ness; and finally Rolf Wallin's desperate, punk work “...though what made it has gone.” 

 
 
Seraph - Helseth, Tine Thing (trompet) / Ensemble Allegria

Tine Thing Helseth er tilbake med en ny utgivelse – «Seraph» – denne gang i samspill med Ensemble Allegria. Helseth og Allegria har hatt et tett samarbeid i mange år, og sammen har de spilt på bl.a. Festspillene i Bergen, Nordlysfestivalen i Tromsø, Oslo Kammermusikkfestival og Hovedscenen på Operaen. Repertoaret på utgivelsen er mer og mindre kjente verker for trompet og strykeorkester av norske og utenlandske komponister, hvor de fire første er skrevet for denne besetningen, mens de tre siste er arrangert av Jarle Storløkken. Tine Thing Helseth is back with a new release – “Seraph” – this time together with Ensemble Allegria. Helseth and Allegria have had a close association for many years and have appeared together at the Bergen International Festival, the Northern Lights Festival in Tromsø, the Oslo Chamber Music Festival, and on the main stage at the Norwegian National Opera. This release features some familiar as well as lesser known works for trumpet and string orchestra by composers from Norway and abroad, with the first four written for this instrumentation, while the last three were arranged by Jarle Storløkken. 

 
 
Amulets - Matre/Ness/Rehnqvist - NoXas / Nordic Voices / Norbakken, Berit (soprano)

NoXaS har valgt ut tre verk som viser kvartetten fra veldig ulike sider. Ørjan Matres mesterlige instrumentering i verket «Six Orphic Amulets» viser saxofonens fleksibilitet. Ofte lager de fire instrumentene et bakteppe for sangerne, eller de tvinnes inn i det vokale slik at skille mellom sang og saxofon viskes ut. I Jon Øivind Ness’ «WRÆÞÞ» demonstrerer komponisten saxofonens mulighet til å spille mikrotonale linjer i et ellers humørfylt verk. Blandingen av humor og høy kompleksitet er et varemerke for Ness, og det gjelder også for dette verket. Karen Rehnqvists verk «Ock av Törnen» har et nesten tidløst uttrykt med store dynamiske spenn i register og dynamikk. Uttrykket er hudløst, ekte og dramatisk. Matre og Ness er komponert spesielt for utøverne på innspillingen. 

 
Domestic Bach - Bergen Barokk

I Bergen Barokks første samarbeid med LAWO Classics retter det velrennomerte tidligmusikkensemblet oppmerksomheten mot familien Bachs huslige musikkaktiviteter. 

 
 
 
Tango 4 Strings - Sponberg, Atle (violin) / Moen, Ann-Helen (soprano) / Orkester Innlandet

Orkester Innlandets nye utgivelse på LAWO Classics – «Tango 4 Strings» – er i sin helhet viet tangoen. Tangoen som uttrykksform har lenge ligget Orkester Innlandets kunstneriske leder, fiolinisten Atle Sponberg, spesielt nært. Det føltes derfor naturlig – og på høy tid – for orkesteret å gir ut en CD med tango som gjennomgangstema. Orchestra Innlandet’s new release on the LAWO Classics label — “Tango 4 Strings” — is devoted in its entirety to the tango. The ensemble’s artistic director, violinist Atle Sponberg, has long felt a close connection to the tango as a realm of expression. Thus it seemed natural — and high time — for the orchestra to release an album with the tango as its recurring theme. 

 
 
 

×Tips en venn

Lamento <span>-</span> Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano) Lamento Oslo Circles / Kielland, Marianne Beate (mezzo-soprano)

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 3.237.15.145)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt