Endelig kommer Oslo-Filharmoniens oppfølger til orkestrets suksessrike utgivelse av Scriabins 3. og 4. symfoni, som ble hyllet av The Sunday Times som «brilliantly played».

  • LWC1105 Katalognummer
  • 7090020181172 EAN
  • 2CD Format
  • 2016 Utgivelsesår
  • Klikk her    Digital nedlastning

Endelig kommer Oslo-Filharmoniens oppfølger til orkestrets suksessrike utgivelse av Scriabins 3. og 4. symfoni, som ble hyllet av The Sunday Times som «brilliantly played».
Les mer

Artist
Oslo-Filharmonien | Petrenko, Vasily (dirigent)

Medvirkende
Petrenko, Vasily

Komponist
Prokofjev, Sergei

Plateselskap
Lawo Classics

Verk ... Les mer

Produsent
Fraser, John

Tekniker
Akselberg, Arne

Design
Blunderbuss | Granberg, Anna-Julia

 
 

Produktbeskrivelse

Endelig kommer Oslo-Filharmoniens oppfølger til orkestrets suksessrike utgivelse av Scriabins 3. og 4. symfoni, som ble hyllet av The Sunday Times som «brilliantly played».

Oslo Filharmoniske Orkester, under ledelse av  sjefdirigent Vasily Petrenko, slipper sin andre utgivelse på LAWO Classics i august 2016.  Dobbel-CD-en inneholder den verdenskjente ballettmusikken til Prokofjevs  «Romeo og Julie», og utgivelsen er både orkesterets og sjefsdirigentens første komplette innspilling av denne musikken. Oslo-Filharmonien ga i 1989 ut Suite nr. 1 og 2 under ledelse av Mariss Jansons, men ikke den komplette ballett-musikken som her foreligger.

Prokofjevs fantastiske orkestrering har gjort denne musikken kjent og elsket over hele verden. Den inkluderer bl.a. tenorsaksofon, fire mandoliner, kornett, celesta, orgel, viola d’amore, piano og en mengde slagverks-intrumenter.

Oslo Filharmoniske Orkester ble stiftet i 1919 og er i dag nasjonalorkester. I Oslo spiller det årlig 60-70 symfoniske konserter, i tillegg til julekonserter, skolekonserter, kammerkonserter og gratis friluftskonserter med titusener av lyttere.

Vasily Petrenko ble sjefdirigent for Oslo Filharmoniske Orkester høsten 2013, og har kontrakt ut jubileumssesongen 2019-20. Petrenko markerte seg tidlig på verdensbasis som en av sin generasjons sterkeste nykommere. Etter sjefsstillinger med topporkestre i hjemlandet ble han i 2006 førstedirigent for Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, der han siden 2009 har vært sjefdirigent.

 

ANMELDELSER

Intenst drama
«Sergej Prokofievs «Romeo og Juliet» inneholder så mye god musikk, at Oslo-filharmoniens meget fine innspilling er vel verd å låne øret til. […] Orkesterets dynamikk er eksepsjonell og de kammermusikalske delene fungerer optimalt. Vasily Petrenko gjør dette til en opplevelse sammen med sine medspillere.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen http://klassiskcd.blogspot.no/2016/08/intenst-drama.html#more

Spenstig og herlig musikk
«For å si det rett fram: denne innspillingen er en gullgruve som kan stå som uttrykk for noe av det aller beste som Petrenko har fått til med sitt Oslo-orkester. […] Dette er stor musikk og den er framført på en stor måte. Blomster til Oslo-filharmonien og Petrenko!»
Kjell Moe  Kulturspeilet  http://www.kulturspeilet.no/spenstig-og-herlig-musikk/

«Nå er koblingen mellom Oslo-Filharmonien og sjefdirigent Vasily Petrenko en aldeles utmerket kobling. Fra han kom hit har Petrenkos grep om Prokofjevs partiturer vært aldeles utsøkt. Han forener et robust grep om musikken med de aller fineste nyanser, når komponisten vender den siden til. Så også på denne utgivelsen, dirigent og orkester står løpet helt ut.»
Ståle Wikshåland  Dagbladet  anmeldelse_LWC1105_dagbladet.pdf

Kjærleiksballett
«Tolkinga hans av landsmannen Sergej Prokofjevs lengste og mest kjente ballettmusikk Romeo og Julie (1938), er forfriskande usentimental, stundom jamvel humoristisk. Dei mange overgangane i tempo og uttrykk – balletten har heile 52 satsar – fungerer lytefritt. Særleg imponerande er den klanglege klåren i orkesteret, der lyden av strykarar og treblåsarar blandar seg perfekt.»
Sjur Haga Bringeland – Dag og tid, 26.05.17  anmeldelse_LWC1105_dagogtid.pdf

«Petrenko’s Norwegian band yield nothing in virtuosity — the strings are staggering in the fight — to Russian peers. The dramatic episodes sizzle, but there is poignancy in the balcony scene and Juliet’s death. One listens with refreshed ears.»
HC – The Sunday Times  review_LWC1105_sundaytimes.pdf

«The delicate numbers, for example the «Dance of the Girls with Lilies», are genuinely touching, and the virtuoso ones prove that the Oslo Philharmonic has what it takes to play this hugely taxing score.»
Ivan Hewett – The Daily Telegraph  review_LWC1105_The_Daily_Telegraph.pdf

«He has a light touch with both the orchestra and the piece, and makes it sound really balletic throughout [...]»
David Mellor – Classic FM  review_LWC1105_Classics_FM.pdf

«Vasily Petrenko’s recording represents a very fine achievement. [...] The Oslo Philharmonic plays extremely well for him and both the conductor and players have got right under the skin of Prokofiev’s music. The Lawo recording is very successful. The sound is natural and clear with good left-to-right and front-to-back perspectives. [...] I enjoyed this new version of Romeo and Juliet very much. I wonder if Petrenko might consider setting down the Cinderella ballet as well.»
John Quinn – MusicWeb International  http://musicweb-international.com/classrev/2016/Nov/Prokofiev_Romeo_LWC1105.htm

«The playing is precise and sharp-edged, exactly right for this vivid, exuberant score. When tenderness is required, as in Act 3 Scene 10 (Romeo Bids Juliet Farewell), the Oslo players are full of heart and warmth. Lovely playing all round, with beautiful solos (woodwind particularly) and clean ensemble.»
Fiona Maddocks – The Guardian  https://www.theguardian.com/music/2016/nov/13/prokofiev-romeo-and-juliet-op-64-review-oslo-philharmonic-petrenko

«Vasily Petrenko’s new studio version is a stunner, tidier than Gergiev’s entertaining LSO Live recording and as taut as Lorin Maazel’s famous 1970s Cleveland account. [...] There are details in this performance I’ve never heard before, Petrenko reminding us that Prokofiev hadn’t forgotten his early years as an enfant terrible. [...] Prokofiev’s big romantic numbers are spectacular, the Oslo string playing lacking nothing in terms of weight and security [...] Magnificent, in other words, brilliantly recorded and easily among the best versions of this miraculous score yet recorded. Can we have a Cinderella from the same forces, please?»
Graham Rickson – the artsdesk.com  review_LWC1105_The_Arts_desk.pdf

«[...] kollegaerne fra Oslo har klasse, og deres russiske chefdirigent fraserer den både barske og udtryksstærke musik med en tjirpende insisteren på lethed i fraseafslutningerne.»
Thomas Michelsen - Politiken  anmeldelse_LWC1105_politiken.pdf

«The first impression is very positive: the Introduction – warmly expressive, flexible and exuding interpretative confidence – promises and outstanding performance. [...] the first and final acts as great as any available.»
Daniel Jaffé – Gramophone, des. 2016  review_LWC1105_Gramophone2.pdf

«[...] the harmony between conductor and orchestra seems to be perfect: and this recording of the complete Romeo and Juliet is a proof [after Janson] the orchestra gets back to Prokofiev in seventh heaven with a conductor who is full of energy and artistically clear-minded, perfectly able to move in the most different emotional atmospheres created by the Russian composer. And in order to fully appreciate this recording [...] this set offers an exciting sound projection and richness.»
Edoardo Tomaselli – Amadeus, 2017 review_LWC1105_amadeus.pdf

«[...] which would seem to make this the most completely satisfying Romeo and Juliet on the market today. [...] What it offers is playing of such point and character that the music leaps off the page: from the droll humor of Masks, the brutality of the Dance of the Knights, to the chaste ardor of the Balcony Scene and Love Dance. [...] If under Mariss Jansons the Oslo Philharmonic began its transformation into one of Europe’s finest orchestras, then that transformation is now unmistakably complete, while the recorded sound is warm, detailed, and perfectly natural. No matter how many R& Js you might have crowding the shelves, make room for this one.»
Jim Svejda – Fanfare Magazine, april 2017  review_LWC1105_Fanfare_2.pdf

«Petrenko clearly relishes every bar of this rich score, in an exciting reading full of both energy and detail.»
Guy Weatherall – Classical Music, 25.11.2016  review_LWC1105_classical_music.pdf

review_LWC1105_Gramophone.pdf

review_LWC1105_sonograma.pdf

review_LWC1105_pizzicato.pdf

review_LWC1105_Classics_Voice.pdf

review_LWC1105_svensopernparadies.pdf

review_LWC1105_ledevoir.pdf

review_LWC1105_Fanfare_3.pdf

review_LWC1105_Fanfare_1.pdf

 

 

Verk

 

SERGEJ PROKOFJEV (1891–1953)

ROMEO OG JULIE, OP. 64

CD1

Act 1

1) I. Introduction

2) II. Romeo

3) III. The Street Wakens

4) IV. Morning Dance

5) V. The Quarrel

6) VI. The Fight

7) VII. The Duke’s Command

8) VIII. Interlude

9) IX. At the Capulets’ (preparations for the Ball)

10) X. The Young Juliet

11) XI. Arrival of the Guests

12) XII. Masks

13) XIII. Dance of the Knights

14) XIV. Juliet’s Variation

15) XV. Mercutio

16) XVI. Madrigal

17) XVII. Tybalt Recognizes Romeo

18) XVIII. Gavotte

19) XIX. Balcony Scene

20) XX. Romeo’s Variation

21) XXI. Love Dance

 

Act 2

22) XXII. Folk Dance

23) XXIII. Romeo and Mercutio

24) XXIV. Dance of the Five Couples

25) XXV. Dance with Mandolins

26) XXVI. Nurse

27) XXVII. The Nurse and Romeo

28) XXVIII. Romeo at Friar Laurence’s

29) XXIX. Juliet at Friar Laurence’s

 

 

CD 2

Act 2 (cont.)

1) XXX. Public Merrymaking

2) XXXI. Further Public Festivities

3) XXXII. Meeting of Tybalt and Mercutio

4) XXXIII. The Duel

5) XXXIV. Death of Mercutio

6) XXXV. Romeo Decides to Avenge Mercutio

7) XXXVI. Finale

 

Act 3

8) XXXVII. Introduction

9) XXXVIII. Romeo and Juliet

10) XXXIX. Romeo Bids Juliet Farewell

11) XL. Nurse

12) XLI. Juliet Refuses to Marry Paris

13) XLII. Juliet Alone

14) XLIII. Interlude

15) XLIV. At Friar Laurence’s Cell

16) XLV. Interlude

17) XLVI. Juliet’s Room

18) XLVII. Juliet Alone

19) XLVIII. Aubade

20) XLIX. Dance of the Girls with Lilies

21) L. At Juliet’s Bedside

22) LI. Juliet’s Funeral

23) LII. Juliet’s Death

×Tips en venn

Mahler Symfoni No. 1/9 <span>-</span> Oslo Filharmonien Mahler Symfoni No. 1/9 Oslo Filharmonien

Send tipset til (din venns e-postadresse)

Din e-postadresse (IP: 54.80.10.30)

Din kommentar (valgfritt)
Minst et par ord, dersom du skriver noe

Sender, vennligst vent ..  Avbryt