NORDSTOGAS NIENDE
På sin niende og tiende av i alt fjorten CD-er med Bachs samlede orgelverker samler Kåre Nordstoga mye av det som ikke er samlet fra komponistens side, preludier og fuger. Dobbeltformen preludium (eller toccata) og fuge har vært en etablert komposisjonstype siden 1600-tallet. Nordtyske Dietrich Buxtehude og Georg Böhm ga kraftfulle bidrag til denne kontrastrike formen der det frie (første del) og det strenge (annen del) forenes til en dynamisk helhet. Den unge Johann Sebastian høstet viktige inntrykk fra disse to komponistene under sin tid i Lübeck og Lüneburg, og denne platen er innspilt i Lüneburg, på det historiske Bach-Böhm-orgelet i St. Johanniskirche.
Disse verkene er komponert over et lengre tidsrom, fra ungdommen i Arnstadt via Mühlhausen og Weimar til Leipzig. Innholdsmessig og stilmessig favner preludiene, toccataene og fugene vidt, fra den nordtyske Buxtehude-inspirasjonen til den italienske inspirasjonen fra Vivaldis konserter, men alt er samlet i et uttrykk som er uforlignelig Johann Sebastian Bach. De foregående utgivelsene i denne serien, hvor Nordstoga spiller Bachs orgelverker på historiske orgler rundt omkring i Europa, har høstet gode i kritikker i både inn- og utland.
Kåre Nordstoga (f. 1954) er utdannet ved musikkhøgskolen i Oslo med bl.a. Søren Gangfløt, Bjørn Boysen og Kaare Ørnung som lærere. Etter debutkonserten i 1978 studerte han videre hos David Sanger i London og var en tid organist i Ullern kirke før han kom til Oslo domkirke i 1984. Han har også vært tilknyttet Norges musikkhøgskole, hvor han i 1994 ble utnevnt til professor.
Som domorganist fremfører Nordstoga jevnlig et stort orgelrepertoar, bl.a. har han flere ganger gitt populære konsertrekker med Bachs samlede orgelverker. Han har også spilt inn CD-er med orgelmusikk av bl.a. Brahms, Franck, Widor og Liszt. For sin aktive innsats i musikklivet ble han tildelt Lindemanprisen for 2006.
Tidligere utgivelser i samme serie:
LWC1012 – «Bach: Clavierübung III»; LWC1035 – «Bach: Concertos and Choral Preludes»; LWC1056 – «Bach: Schübler and Leipzig Chorales»; LWC1087 – «Bach: Sonatas»
NORDSTOGA’S NINTH
In his ninth and tenth of a total of fourteen releases of Bach’s collected organ works, Kåre Nordstoga pulls together much of what was not collected from the composer’s side — preludes and fugues. The double form prelude (or toccata) and fugue has been an established form of composition since the 1600s. The North Germans Dietrich Buxtehude and Georg Böhm made a powerful contribution to this contrastive style in which the freer first part and the more rigorous second part are united in a dynamic whole. The young Johann Sebastian harvested significant impressions from these two composers during his time in Lübeck and Lüneburg, and this album was recorded in Lüneburg on the historic Bach-Böhm organ in St. Johanniskirche.
These works were composed over a longer period of time, from his youthful years in Arntstadt via Mühlhausen and Weimar to Leipzig. With respect to content and style, the preludes, toccatas and fugues cover a wide range, from the North German inspiration of Buxtehude to the Italian inspiration of Vivaldi’s concertos, yet it is the inimitable musical expression of a Johann Sebastian Bach that holds them all together. The previous releases in this series, which feature Nordstoga playing Bach’s organ works on historic organs throughout Europe, have received fine reviews in Norway and abroad.
Kåre Nordstoga (b. 1954) studied at the Norwegian Academy of Music under Søren Gangfløt, Bjørn Boysen, and Kaare Ørnung, among others. Following his debut concert in 1978, he continued his studies under David Sanger in London, and he was for a time organist at Ullern Church, before coming to Oslo Cathedral in 1984. He has also been associated with the Norwegian Academy of Music, where he was appointed professor in 1994.
As cathedral organist Nordstoga frequently performs a large repertoire, which has included two popular concert series with Bach’s complete organ works. His recordings include the organ music of Bach, Brahms, Franck, Widow and Liszt. In 2006 he was awarded the Lindeman Prize for his active contribution to musical life.
Earlier releases in the same series:
LWC1012 – «Bach: Clavierübung III»; LWC1035 – «Bach: Concertos and Choral Preludes»; LWC1056 – «Bach: Schübler and Leipzig Chorales»; LWC1087 – «Bach: Sonatas»
ANMELDELSER/REVIEWS
«Nordstogas Bach er rett på: hans tolkninger her er rene, direkte, gjennomsyret av en la-oss-komme-i-gang-med-det energi.»
Martin Anderson – klassiskmusikk.com, 30.07.18 http://klassiskmusikk.com/review/bach-toccataer-preludier-og-fuger/
«Og den norske mesterorganisten kaster køl på det musikalske bålet allerede i starten. En frisk og sjelsettende versjon av den berømte «Tocata og fuge i d-moll» BWV 565, tar virkelig tak i anlegget i stua, og et øyeblikk er det nesten så man titter etter orgelpipene i veggene. Så nært og godt ble det, takket være strålende spill! [...] Egentlig er denne innspillingen ganske så perfekt - både musikalsk og historisk.»
Trond Erikson – Den klassiske CD-bloggen, 24.08.18 https://klassiskcd.blogspot.com/2018/08/nok-en-stor-bach-cd.html
«In short, an edition that provides more than two hours of listening pleasure, in a perfect symbiosis between a magnificent instrument, heavenly music, an organist who puts his entire potential at the service of the composer, and not in the least because of the sophisticated recording.»
Siebe Ridstra – Opus Klassiek, aug. 2018 https://www.opusklassiek.nl/cd-recensies/cd-sr/srbach63.htm
"The works included in this compilation reveal the sound quality of the organ and the neat interpretation of the Norwegian organist." Marçal Borotau, Sonograma Magazine http://sonograma.org/suplement-de-discos/toccatas-preludes-and-fugues/
"Nordståga plays with the inner peace and persuasiveness of a matured Bach artist. [...] A beautiful Bach performance on an impressive historical instrument." Arjen van Kralingen – Orgel Nieuws - 31.10.2018
"Kåre Nordstoga is a fine player with a natural feeling for tempo and articulation to match the acoustics, and an excellent sense of style; ... Highly recommended.” Douglas Hollick, Choir and Organ, Jan/Feb 2019
VIDEO
CD1
1. Toccata and Fugue in D minor,
BWV 565 /// 09:52
2. The Little Fugue in G minor,
BWV 578 /// 04:22
Prelude and Fugue in C major, BWV 545
3. I. Prelude /// 02:11
4. II. Fugue /// 04:04
O Gott, du frommer Gott, BWV 767
5. Partita I /// 01:03
6. Partita II /// 02:41
7. Partita III /// 01:18
8. Partita IV /// 00:53
9. Partita V /// 01:04
10. Partita VI /// 01:18
11. Partita VII /// 01:27
12. Partita VIII /// 02:03
13. Partita IX /// 03:14
Prelude and Fugue in F minor, BWV 534
14. I. Prelude /// 04:19
15. II. Fugue /// 05:40
16. Prelude and Fugue in G major,
BWV 550 /// 07:33
Prelude and Fugue in C minor, BWV 546
17. I. Prelude /// 06:17
18. II. Fugue /// 06:16
CD2
Prelude and Fugue in D major, BWV 532
1. I. Prelude /// 04:45
2. II. Fugue /// 06:19
3. Fugue in B minor on a theme by Corelli, BWV 579 /// 05:31
Toccata and Fugue in F major, BWV 540
4. I. Toccata /// 09:15
5. II. Fugue /// 05:51
Christ, der du bist der helle Tag, BWV 766
6. Partita I /// 00:44
7. Partita II /// 02:12
8. Partita III /// 01:15
9. Partita IV /// 01:05
10. Partita V /// 01:25
11. Partita VI /// 00:59
12. Partita VII /// 01:41
Prelude and Fugue in A major, BWV 536
13. I. Prelude /// 02:14
14. II. Fugue /// 05:19
Prelude and Fugue in A minor, BWV 543
15. I. Prelude /// 03:46
16. II. Fugue /// 07:27
Prelude and Fugue in B minor, BWV 544
17. I. Prelude /// 06:30
18. II. Fugue /// 06:35
Kommentarer